FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerJulkampanjTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagVåra samarbetspartnersHållbarhetHållbarhet och telekomCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetRapport: Det hållbara företagandetMöt Tele2s hållbarhetschefOm Tele2s arbete med hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderHandböckerWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetDet hybrida arbetslivetOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenGör vår behovsanalysHögst kundnöjdhet enligt SKI

HANDEL OCH DISTRIBUTION

Skärmar, wifi och nät för kundanpassad shopping digitalt och i butik

En bransch i teknikens framkant

Företag inom handel och distribution har alltid legat i framkant när det gäller att anamma ny teknik – från 1990-talets datoriserade kassasystem till dagens pop-up-butiker och smarta lagerhantering.

Många butiker har målet att ge varje kund en personlig och flexibel shoppingupplevelse. I många butiker använder medarbetarna interaktiva skärmar och surfplattor för att snabbt kunna få fram produktinformation och omdömen från andra kunder. E-handel är en självklarhet för många företag i branschen, vilket betyder att de flesta nu också kan visa sitt fulla sortiment även online.

Den fysiska butiksytan används mer effektivt med självutcheckning och betalning via mobilen. Många har dessutom digitala hämtskåp där kunder kan hämta upp för e-handelsbeställningar, för att kunna erbjuda en ännu bättre service i den fysiska butiken.

En bransch i teknikens framkant

Företag inom handel och distribution har alltid legat i framkant när det gäller att anamma ny teknik – från 1990-talets datoriserade kassasystem till dagens pop-up-butiker och smarta lagerhantering.

Många butiker har målet att ge varje kund en personlig och flexibel shoppingupplevelse. I många butiker använder medarbetarna interaktiva skärmar och surfplattor för att snabbt kunna få fram produktinformation och omdömen från andra kunder. E-handel är en självklarhet för många företag i branschen, vilket betyder att de flesta nu också kan visa sitt fulla sortiment även online.

Den fysiska butiksytan används mer effektivt med självutcheckning och betalning via mobilen. Många har dessutom digitala hämtskåp där kunder kan hämta upp för e-handelsbeställningar, för att kunna erbjuda en ännu bättre service i den fysiska butiken.

Digitalisering i alla led

Inom handel och distribution ser vi en allt högre grad av artificiell intelligens, chattbotar, automatisering och digitalisering med självservice och kassasystem där kunden själv scannar och betalar sina varor.

Men även bakom kulisserna pågår ett intensivt arbete med att digitalisera verksamheten, utöver det som sker med själva köpprocessen. Ett exempel ser vi hos en svensk klädkedja. De har förändrat sin designprocess, och medarbetare i många länder samarbetar via Skype och surfplattor. Resultatet är ett mobilt ekosystem med surfplattor, smarta telefoner och alla designverktyg i molnet.

En annan klädkedja använder VR, virtual reality, bland annat som stöd för att företagets designers ska kunna arbeta mer hållbart.

Digitalisering i alla led

Inom handel och distribution ser vi en allt högre grad av artificiell intelligens, chattbotar, automatisering och digitalisering med självservice och kassasystem där kunden själv scannar och betalar sina varor.

Men även bakom kulisserna pågår ett intensivt arbete med att digitalisera verksamheten, utöver det som sker med själva köpprocessen. Ett exempel ser vi hos en svensk klädkedja. De har förändrat sin designprocess, och medarbetare i många länder samarbetar via Skype och surfplattor. Resultatet är ett mobilt ekosystem med surfplattor, smarta telefoner och alla designverktyg i molnet.

En annan klädkedja använder VR, virtual reality, bland annat som stöd för att företagets designers ska kunna arbeta mer hållbart.

Kommunikationslösningar för handel och distribution

E-handel allt vanligare

Under de senaste åren har den totala e-handeln ökat med 40 procent och tillväxten är ännu större i enskilda branscher. Nästan 70 procent av tillväxten för dagligvaror skedde på nätet. För heminredning och apotek är ökningen 63 respektive 59 procent. De digitala shoppingupplevelserna har på allvar börjat ersätta de fysiska.

Köp via mobilen ökar, precis som andelen näthandel via datorn. Många har tillbringat mer tid hemma i stället för att besöka fysiska butiker. Men de nya e-handelskunderna utgörs framför allt av den äldre befolkningen, som precis som medborgarna i övrigt blir allt mer van vid digitala verktyg och kanaler. De flesta e-handlare tror att utvecklingen håller i sig och satsar på att möta en större efterfrågan.

E-handel allt vanligare

Under de senaste åren har den totala e-handeln ökat med 40 procent och tillväxten är ännu större i enskilda branscher. Nästan 70 procent av tillväxten för dagligvaror skedde på nätet. För heminredning och apotek är ökningen 63 respektive 59 procent. De digitala shoppingupplevelserna har på allvar börjat ersätta de fysiska.

Köp via mobilen ökar, precis som andelen näthandel via datorn. Många har tillbringat mer tid hemma i stället för att besöka fysiska butiker. Men de nya e-handelskunderna utgörs framför allt av den äldre befolkningen, som precis som medborgarna i övrigt blir allt mer van vid digitala verktyg och kanaler. De flesta e-handlare tror att utvecklingen håller i sig och satsar på att möta en större efterfrågan.

Säkerhet en allt viktigare fråga

Under sommaren 2021 utsattes en svensk handelskedja för en allvarlig ransomwareattack. Butikskedjans kassasystem havererade och hundratals butiker tvingades hålla stängt, med stor ekonomisk påverkan som följd.

Den ständigt ökande digitaliseringen innebär att företag inom handel och distribution kan bli mer effektiva och nå en högre lönsamhet. Men det är en utveckling som också ökar sårbarheten för olika typer av digitala attacker när användare och datakällor kommunicerar digitalt, samtidigt som stora mängder data lagras i molnbaserade lösningar eller i det egna nätverket.

För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov.

Säkerhet en allt viktigare fråga

Under sommaren 2021 utsattes en svensk handelskedja för en allvarlig ransomwareattack. Butikskedjans kassasystem havererade och hundratals butiker tvingades hålla stängt, med stor ekonomisk påverkan som följd.

Den ständigt ökande digitaliseringen innebär att företag inom handel och distribution kan bli mer effektiva och nå en högre lönsamhet. Men det är en utveckling som också ökar sårbarheten för olika typer av digitala attacker när användare och datakällor kommunicerar digitalt, samtidigt som stora mängder data lagras i molnbaserade lösningar eller i det egna nätverket.

För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov.

Från multikanal till omnikanal

Multi betyder många, medan omni betyder alla. Traditionellt har många företag använt sig av en multikanalstrategi, med olika icke integrerade kanaler som fysiska butiker, postorder och e-handel för att kommunicera med och sälja varor till sina kunder.

Men idag är multikanal inte längre är tillräckligt. Kunden vill kunna kommunicera med företaget var och när som helst, och förväntar sig samma service, information, känsla och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala köpupplevelsen blir en allt viktigare konkurrensfaktor.

För att svara upp till detta väljer allt fler företag en omnikanalstrategi, som skapar en enhetlig upplevelse för kunden oberoende av vilken kanal de använder.

Multi betyder många, medan omni betyder alla. Traditionellt har många företag använt sig av en multikanalstrategi, med olika icke integrerade kanaler som fysiska butiker, postorder och e-handel för att kommunicera med och sälja varor till sina kunder.

Men idag är multikanal inte längre är tillräckligt. Kunden vill kunna kommunicera med företaget var och när som helst, och förväntar sig samma service, information, känsla och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala köpupplevelsen blir en allt viktigare konkurrensfaktor.

För att svara upp till detta väljer allt fler företag en omnikanalstrategi, som skapar en enhetlig upplevelse för kunden oberoende av vilken kanal de använder.

Omnikanal skapar ett sömlöst samspel mellan den fysiska och den digitala upplevelsen.

I en omnikanal samverkar allt ifrån kunddata och register till försäljningsstatistik, lagersaldo och kampanjer i integrerade affärssystem. Målet är att samordna företagets olika avdelningar, med kundens köpresa i fokus. Gränsen mellan de olika kanalerna suddas ut och samtliga enheter får tillgång till rätt information för att kunna leverera en optimal kundupplevelse.

Omnikanal skapar ett bättre intryck för kunden, men det kräver också anpassade tekniska system och investeringar i modern teknologi.

Omnikanal skapar ett sömlöst samspel mellan den fysiska och den digitala upplevelsen.

I en omnikanal samverkar allt ifrån kunddata och register till försäljningsstatistik, lagersaldo och kampanjer i integrerade affärssystem. Målet är att samordna företagets olika avdelningar, med kundens köpresa i fokus. Gränsen mellan de olika kanalerna suddas ut och samtliga enheter får tillgång till rätt information för att kunna leverera en optimal kundupplevelse.

Omnikanal skapar ett bättre intryck för kunden, men det kräver också anpassade tekniska system och investeringar i modern teknologi.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Möt våra kunder

Effektiv och säker kommunikation på Micki Leksaker

- Tele2 Företag som helhetsleverantör är helt enkelt det bästa valet för oss, berättar IT-ansvarig Henrik Aronsson. Abonnemangen fungerar bra och priset gav oss ingen anledning att välja en annan operatör.

Effektiv och säker kommunikation på Micki Leksaker

- Tele2 Företag som helhetsleverantör är helt enkelt det bästa valet för oss, berättar IT-ansvarig Henrik Aronsson. Abonnemangen fungerar bra och priset gav oss ingen anledning att välja en annan operatör.

Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank

- Med Tele2 Företags växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.

Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank

- Med Tele2 Företags växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång för handel och distribution, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med företag i handels- och distributionsbranschen. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång för handel och distribution, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med företag i handels- och distributionsbranschen. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.