FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.

Martin & Servera säkrar leveransen med uppkopplat lager

Kunderna vill ha rätt produkter till rätt pris och punktlig leverans ­– med allt kortare framförhållning. Ett trådlöst, uppkopplat lager med högsta möjliga servicegrad ger de förutsättningar som krävs för Martin & Servera.

Med 3200 anställda, 25 000 kunder och cirka 100 000 produkter i sortimentet är Martin & Servera Sveriges ledande restauranggrossist. Kunderna är alla som sysslar professionellt med mat – från caféer, restauranger och hotell till cateringföretag och kommunala storkök. I sortimentet finns färskvaror, storköksutrustning, porslin, städmaterial och kläder. Ett team av kockar och experter kan ge råd om menyer och vinlistor. Allt inom ramen för visionen: att vara restaurangens bästa partner som bistår med varor, tjänster och kunskap.

”Vi tillhandahåller allt en restaurang kan behöva ­– och kundens prioritering är rätt enkel. Det handlar om att få rätt vara, vid rätt tid till rätt pris och punktlighet i leveransen”, konstaterar Erik Ericson, som är chef för IT-drift på huvudkontoret i Årsta utanför Stockholm.

Som IT-ansvarig befinner han sig mitt i händelsernas centrum. Varor skeppas till Martin & Serveras lager från hela världen, via regionala knutpunkter för omlastning och vidare till kunderna. Leveranser måste tajmas, scheman klaffa och varor hanteras med tanke på hållbarhet, temperatur och bäst-före datum. För att vara ”restaurangens bästa partner” behövs minutiöst vältrimmad logistik. Och logistiken är i sin tur helt beroende av IT.

”Logistik är hjärtat i vår verksamhet. Och IT är hjärtat i logistiken. Våra system och vårt nätverk måste vara uppe dygnet runt och hålla för de krav på tillgänglighet som vi och våra kunder behöver”, förklarar Erik Ericson som menar att lagerhanteringssystemet kan liknas vid hjärtat medan nätverket är det lika kritiska blodomloppet.

”Utan nätet stannar allt”, slår han fast.

Trådlös Wifi as a service

Logistiken och tekniken på Martin & Servera utvecklas ständigt. Det senaste nytillskottet är en modern lagerlösning där uppkopplade truckar kör runt bland lastpallarna och operatörer iförda headset plockar och registrerar varor med hjälp av röststyrning.

”Tekniken kallas ”pick by voice” och varorna registreras direkt i vårt lagerhanteringssystem. Det är mycket smidigare än att som tidigare skanna streckkoder med handdator eller pricka av med papper och penna”, berättar Erik Ericson.

Nätverket som används är ett WiFi ”as a service” från Tele2 Företag (som även står för datorutrustning, mobiltelefoner och routrar). Teknikvalet hänger ihop med att lagermiljön är så krävande ur IT-synpunkt. Valet av leverantör hänger ihop med Tele2:s erfarenhet av liknande uppdrag.

”Lösningen är utformad för att klara miljöer där det är dammigt och kallt. Eftersom vi arbetar med färskvaror måste den klara kyl- och frystemperaturer ned till -30 grader. Det ställer extremt högra krav på IT-systemen. Tele2s expertis kring trådlösa nät i krävande lagermiljöer har helt varit avgörande för designen och driftsäkerheten”, säger Erik Ericson, som tycker att både lösningen och samarbetet har fungerat utmärkt.

”Samarbetet i projektet har varit oslagbart, med otroligt kompetenta medarbetare och jättebra supportfunktion”, säger han.

Det är inte bara truckarna som hanteras i nätverket. Hela lagerhanteringen är uppkopplad och spårbar så att lagersaldot hålls aktuellt och varuflöden kan optimeras. Temperatur och luftfuktighet som kan påverka produktkvaliteten övervakas i realtid.

Möter allt tuffare kundkrav

Att nätverken är robusta och verksamhetssystemen inte går ned är avgörande för att Martin & Servera ska kunna möta kundernas allt högre krav i en tid av ökad osäkerhet.

”Allt går fortare och blir mer osäkert, men kraven på punktlighet och leveranssäkerhet ökar. Våra kunder får allt högre krav på sig från sina kunder och deras krav på oss blir allt högre, samtidigt som tidsramarna blir snävare. Stopptid för orderläggning är i många fall så sent som dagen innan klockan 15.00 och då måste vi kunna agera snabbt. Då vill det till att logistiken klaffar och alla system är i gång”, säger Erik Ericson.

Tekniken är en viktig möjliggörare, men också en känslig punkt. Allt hänger ihop i ett ekosystem där alla är beroende av varandra och Tele2 Företag är en viktig pusselbit.

”Om inte nätverket fungerar kan vi inte plocka ordrar och kunden blir utan varor. Så det behövs robusta system och redundanta verksamhetslösningar med rätt nivå av säkerhet för att klara leveransen”, konstaterar Erik Ericson

Vilka blir de viktigaste frågorna framåt? ”Vi måste bli ännu mer flexibla och snabbt kunna möta kundernas behov. Och vi måste fortsätta agera punktligt även om det är oroligt i omvärlden. Säkerhet är en viktig fråga ur flera aspekter. En annan stor fråga är hållbarhet. Vi har nyligen invigt en egen solcellspark i Skåne som förser oss med el stora delar av året, vi har också börjat köra ut varor med el-lastbilar och vi använder nattliga leveranser då det är mindre trafik vilket spar bränsle.”

Vad är bäst med Tele2 Företag? ”Flexibiliteten, kompetensen och samarbetsförmågan. Det är oerhört lätt att arbeta med Tele2. Det är kul att lösa uppgifter tillsammans och man ger inte upp! Vi jämförde fem leverantörer och valde Tele2 för pålitlighet, bra referenser, prisbild och renommé i branschen kring den här typen av lösning.”

Lösningar

Martin & Servera har följande lösningar från Tele2 Företag:

Lösningar

Martin & Servera har följande lösningar från Tele2 Företag:

Tillsammans skapar vi bättre kundupplevelser

Ny teknik räddar liv

När olyckan är framme kan hjälpen komma från luften. Everdrone tar vid i situationer där varje sekund räknas, där det handlar om att agera och vara på plats blixtsnabbt, och där de traditionella blåljusföretagen inte räcker till.

Med autonoma drönare och uppkoppling via mobilnätet flyger Everdrone ut medicinsk utrustning till människor i nöd. Målet är att bidra med samhällsnytta – och hjälpa sina kunder att rädda liv.

Ny teknik räddar liv

När olyckan är framme kan hjälpen komma från luften. Everdrone tar vid i situationer där varje sekund räknas, där det handlar om att agera och vara på plats blixtsnabbt, och där de traditionella blåljusföretagen inte räcker till.

Med autonoma drönare och uppkoppling via mobilnätet flyger Everdrone ut medicinsk utrustning till människor i nöd. Målet är att bidra med samhällsnytta – och hjälpa sina kunder att rädda liv.

Enkelt och bekvämt från butik till slutkund

Att erbjuda kontroll och bekvämlighet för kunden är kärnan i lösningen för Budbees klimatsmarta och kunddrivna leveranser. Här är det kunderna som väljer allt från tid och plats till typ av leverans.

Resultatet blir en logistiklösning som skapar transparens och enkelhet för både konsumenter och e-handlare – där IoT från Tele2 lägger grunden.

Enkelt och bekvämt från butik till slutkund

Att erbjuda kontroll och bekvämlighet för kunden är kärnan i lösningen för Budbees klimatsmarta och kunddrivna leveranser. Här är det kunderna som väljer allt från tid och plats till typ av leverans.

Resultatet blir en logistiklösning som skapar transparens och enkelhet för både konsumenter och e-handlare – där IoT från Tele2 lägger grunden.