Hållbar och framtidssäker uppkoppling
Läs mer i vår handbok Framtidens trådlösa uppkoppling
Lanseringen av 3G, 4G och fiber har medfört nya möjligheter för både nya och etablerade företag. Ur den nya tekniken kom också den så kallade smarta telefonen, smartphone, som i sin tur har påverkat ett stort antal andra branscher.
Ursprungligen var det funktionen att ladda ned musik, filmer och applikationer till sin telefon som drev efterfrågan på bättre uppkoppling, men med tiden har allt fler nya affärsidéer och innovationer vuxit fram. Många företag har också nått stora framgångar med den nya teknikens hjälp.
Användandet av 5G ligger fortfarande i startgroparna, men med tanke på de innovationer och möjligheter vi har sett tack vare tidigare teknologier kan vi förvänta oss att minst lika mycket kommer att förändras och förbättras med hjälp av det nya nätet.
Obegränsade möjligheter med uppkopplad utrustning
Att vara uppkopplad är idag en självklarhet för många människor och även uppkopplad utrustning blir allt vanligare. Det här skapar möjligheter främst inom följande områden:
Skapa nya intäktskällor, exempelvis genom tjänstefiering – det vill säga att gå från en produktcentrerad till en tjänstecentrerad affärsmodell. En annan trend är att lansera produkter som bygger värde genom uppkoppling.
Optimera drift och minska kostnader, något som är viktigare än någonsin med tanke på de snabba förändringar som sker i världen. Framgångsrika organisationer lägger fokus på att sänka kostnaderna, förbättra effektiviteten och implementera teknik och partnerskap som driver verksamheten framåt.
Förbättra kundupplevelsen. Kundupplevelse är kundernas helhetsuppfattning av företaget eller varumärket, från att navigera på webbplatsen eller prata med kundservice, till att ta emot den produkt eller tjänst som de valde att köpa. Här kan uppkopplad utrustning bidra genom till exempel statusuppdateringar i realtid.
Möta lagkrav och regleringar. Uppkopplade produkter kan effektivt hjälpa till att följa lagar och föreskrifter exempelvis för smart och automatiserad insamling av data och användarinformation eller för att automatiskt kontakta larmcentralen vid en trafikolycka.
Öka produktens livslängd. För att skapa en mer hållbar framtid kan vi skapa digitaliserade produkter vars funktionalitet ökar över tid. Det möjliggörs av att produkten är uppkopplad och har mjukvara som kan uppdateras.
Välj hållbart och framtidssäkert
Vilken uppkoppling passar bäst för din verksamhet? Utgå från vad som ska uppnås idag, organisationens övergripande strategier för kommande år samt vilka värden som ska skapas för en hållbar och framtidssäker verksamhet.
Fundera över följande frågor:
Inom vilka delar av verksamheten kan uppkopplingen skapa värde?
Vad skall kopplas upp?
Var och hur skall uppkopplingen fungera?
Finns det system, utrustning eller tjänster som ni måste förhålla er till?
Finns det resurser inom organisationen för att hantera uppkopplingen eller behöver ni stöd utifrån?
Fast eller trådlös uppkoppling?
Det finns för- och nackdelar med både fast och trådlös uppkoppling. Fast uppkoppling är viktig för digitaliseringen av samhället i stort, men den är inte alltid det bästa alternativet då den kan vara både kostsam och resurskrävande att förvalta. Fast uppkoppling kräver dessutom långa ledtider till exempel vid ombyggnation eller förändrade produktionsprocesser.
När den fasta uppkopplingen inte uppfyller kraven, exempelvis om ni har behov av att koppla upp ett rörligt objekt, kan trådlös uppkoppling vara ett bättre val. Men även den trådlösa uppkopplingen har vissa utmaningar – exempelvis kan täckningen försämras om fastigheten renoveras, uppkopplingen kanske inte fyller kraven på säkerhet och kapacitet eller kan påverkas av störningar från andra nät.
Trådlösa alternativ
5G och WiFi6 är nya teknologier som nu rullas ut och som kompletterar befintliga lösningar. Tillsammans med befintliga teknologier finns följande alternativ:
Mobil bredbandsuppkoppling (MBB). Uppkoppling med 4G/5G i ett av de publika näten i Sverige. Data är den huvudsakliga tjänsten som ingår i ett mobilt bredband. Tjänsten kan användas nationellt och som roaming utomlands under begränsad tid vid till exempel resor.
Förstärkt inomhustäckning. Om ett publikt mobilnät inte ger tillräcklig täckning och kapacitet i en fastighet, kan mobiloperatören bygga till förstärkning med antenner inne i fastigheten.
WiFi. WiFi-nät byggs normalt genom att WiFi-sändare (routrar) eller WiFi-accesspunkter placeras inne i byggnader och/eller på husfasader för att skapa täckning och kapacitet i små geografiska områden utom- eller inomhus.
Privat nät. 4G-/5G-nät baserat på samma standard som det publika nätet på frekvenser som företaget licensierar av Post- och Telestyrelsen (PTS). Ett privat nät är inte sammankopplat med de publika näten utan är företagets helt egna.
IoT (Internet of Things). IoT är uppkoppling med 2G – 5G, optimerad för att koppla upp saker med möjlighet till permanent roaming internationellt.
Olika faktorer påverkar valet
Vilken typ av trådlös uppkoppling som är bäst för din verksamhet beror på verksamhetens krav och behov. Här tittar vi närmare på några viktiga faktorer när du tar beslut om vilken uppkoppling som passar din organisation.
Täckning och mobilitet Täckning är grunden till all mobil uppkoppling och den påverkas av faktorer som omgivning, geografi och avstånd till närmaste mobilmast. Även frekvensbandet påverkar täckningen. I princip gäller att ju högre frekvens desto högre kapacitet men allt mindre täckningsyta. Mobilitet är viktig för all uppkoppling som inte är stationär. 2G – 5G är skapat för mobilitet globalt. För uppkoppling utomlands finns dock restriktioner avseende roaming, det vill säga hur länge man får besöka ett annat land på gällande abonnemang. Om du till exempel ska sälja uppkopplade produkter till utlandet krävs därför stöd för permanent roaming.
Hastighet Hastigheter delas in i ned- och uppströmshastighet och anger hur snabbt information tas emot och skickas över nätet. Ju mer användning av exempelvis streamingtjänster eller mottagning av stora filer desto snabbare nedströmshastighet behövs. Generellt gäller att ju högre frekvens desto högre hastighet möjliggörs. Nätets topphastigheter uppnår vi när belastningen är låg och radiomiljön är som mest gynnsam, vilket oftast betyder utomhus i öppna miljöer. Är vi däremot inomhus kan exempelvis tjocka väggar eller materialval på huset och fönster vara ett hinder för radiovågorna, men även dalar och berg utomhus kan påverka hastigheten.
Kapacitet Kapaciteten beror på hur många som använder radioresurserna på samma frekvensband och på samma plats samtidigt. Om din verksamhet kräver ständig garanterad kapacitet är ett privat nät baserat på 5G det bästa valet.
Fördröjning Ibland kan fördröjning vara avgörande. Det handlar till exempel om att styra autonoma fordon eller att automatiskt slå av utrustning av säkerhetsskäl. WiFi 6 och 5G kan ha så låg fördröjning som en millisekund i radionätet och 5G uppskattas vara 60 till 120 gånger snabbare än den genomsnittliga 4G-fördröjningen.
Säkerhet – vilka risker uppstår vid uppkoppling?
Datasäkerhet handlar om att skydda viktig och känslig information om företaget, de anställda, kunder och samarbetspartners, men också om tillgänglighet till digitala lösningar och system. Din verksamhets krav på säkerhet styr också valet av uppkoppling.
Hur ser kraven och behoven ut i din organisation?
Hanterar ni personlig och/eller konfidentiell information?
Är er verksamhet samhällskritisk?
Är verksamheten beroende av ständig uppkoppling?
Hur ser kraven på tillgänglighet ut?
I vissa fall kan externa personer behöva tillgång till verksamhetens tjänster. Idag finns många lösningar för att styra vem eller vad som kan koppla upp sig, till exempel autentisering, kryptering eller SIM-kort.
Om din verksamhet kräver ständig tillgänglighet kan du välja att optimera trafiken och bygga in redundans mellan mobilnätet och ett datacenter eller en molntjänst för att minska risken för påverkan av driftstörningar. För privata nät och WiFi är det även möjligt att lagra data i direkt anslutning till nätet för att ytterligare reducera säkerhetsexponering. Om verksamheten behöver konstant uppkoppling för att fungera kan verktyg som övervakar uppkopplingen i realtid vara ett bra alternativ.
Behöver du hjälp i ditt val?
Det finns många faktorer att beakta när du väljer nätverkslösning till företaget. Viktigast av allt är dock att det är företagets unika behov och krav som ska styra. Oavsett vilken lösning du väljer är det nätverket som ska stödja affärsprocesserna, i stället för att företaget ska anpassa sig till it-lösningen.
Hos Tele2 Företag finns anpassade kommunikationstjänster och lösningar för stora och små företag. Vill du veta mer eller få rådgivning av våra företagsexperter? Välkommen att kontakta oss här.
Säkra företagets nätverk
Ge din verksamhet det bästa - tryggt, flexibelt och skalbart med anpassade nätverkstjänster. Men se till att integrera säkerheten från början - med förstklassiga it-säkerhet från Tele2 Företag har du alla förutsättningar för att bygga ett komplett skydd baserat på just din verksamhets behov.
Säkra företagets nätverk
Ge din verksamhet det bästa - tryggt, flexibelt och skalbart med anpassade nätverkstjänster. Men se till att integrera säkerheten från början - med förstklassiga it-säkerhet från Tele2 Företag har du alla förutsättningar för att bygga ett komplett skydd baserat på just din verksamhets behov.
Upplev kraften i vårt 5G-nät
Obegränsad uppkoppling ligger till grund för allt vi gör och det är också det som gör digitaliseringen möjlig. Tele2 var först i Sverige med att lansera både 4G och 5G nationellt. Vårt nät är driftsäkert, stabilt och snabbt och finns där ditt företag finns.
Upptäck obegränsat företagande med 5G från Tele2.
Upplev kraften i vårt 5G-nät
Obegränsad uppkoppling ligger till grund för allt vi gör och det är också det som gör digitaliseringen möjlig. Tele2 var först i Sverige med att lansera både 4G och 5G nationellt. Vårt nät är driftsäkert, stabilt och snabbt och finns där ditt företag finns.
Upptäck obegränsat företagande med 5G från Tele2.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.