Nedsläckning av 2G- och 3G-näten
Vi gör plats för 5G och ännu bättre 4G
Vi gör plats för framtidens nät
Tele2 har nu aktiverat 5G över mobilnätet, vilket innebär att täckningen når 90 procent av Sveriges yta och 99,9 procent av befolkningen. Samtidigt moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät, vilket innebär en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent. För att göra plats för 5G kommer vi, och övriga telekomoperatörer, släcka de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om nedsläckningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt. Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.Så här kontrollerar du din utrustning
1. Testa om din mobil har stöd för 4G-samtal
Ring 225 för att testa om din mobil stöder 4G-samtal.
Om du befinner dig i ett område med endast 3G-täckning, kan du höra att samtalet går via 2G/3G, även om mobilen har stöd för 4G.
2. Företag med mindre än 10 anställda kan kontrollera sina registrerade enheter och tjänster i Mitt Tele2
Logga in i Mitt Tele2 Företag med BankID och kontrollera alla dina mobila enheter och tjänster som är registrerade på ditt företag. Här får du veta vad du behöver göra för att kunna fortsätta ringa och surfa när 2G- och 3G-näten stängs ner.
3. Kontrollera mobilens inställningar
Du kan se om din mobil har stöd för 4G eller 5G genom att gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under Mobilnät eller Datakommunikation. Här finner du mer information om hur du uppdaterar inställningarna i din telefon.
4. Större organisationer
Administratörer kan kontrollera sina registrerade enheter och tjänster i Tele2 Service Online.

Är du förberedd för nedsläckningen?
Den 1 december 2025 släcks 2G- och 3G-näten ner i Sverige. Utrustning som enbart fungerar på 2G och 3G måste därför uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Informationskampanjen om nedsläckningen har pågått i flera år, och nu närmar sig slutdatumet. Det är därför hög tid att byta ut SIM-kort som fortfarande använder 2G eller 3G om du inte redan har gjort det. Det är viktigt att snarast kontrollera om din mobil eller annan uppkopplad enhet, exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, behöver uppdateras. Annars riskerar de att sluta fungera efter nedsläckningen.Vad behöver du göra?
Du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G i din verksamhet behöver snarast uppgradera eller byta ut den utrustning eller de tjänster som påverkas.
Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera eller byta ut din enhet.
Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till nedsläckningen i början av december, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.
Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.
Äldre mobiler
Har du en äldre mobil med bara stöd för 2G/3G behöver du byta ut den för att kunna fortsätta ringa och surfa.
Aktivera 4G-samtal
Har du en äldre mobil med 4G-stöd kan du behöva aktivera 4G-samtal, även kallat VoLTE, för att kunna ringa röstsamtal i 4G-nätet. I de flesta fall sker detta automatiskt när du uppdaterar din mobil till senaste programvaran.
Äldre router eller modem
Har du en äldre router eller modem med stöd för bara 2G/3G behöver du byta ut den för att kunna fortsätta surfa med mobilt bredband.
Annan utrustning med SIM-kort
All utrustning med plats för SIM-kort, exempelvis larm, uppkopplade kameror eller smarta enheter, kan påverkas. Om de bara har stöd för 2G eller 3G behöver de bytas ut mot utrustning som fungerar med 4G och/eller 5G.
Frågor och svar
Det beror på vad du har för mobil. Enligt beslut från Post- och Telestyrelsen kommer vi behöva blockera mobiler som saknar stöd för nödsamtal (112) i vårt nät. Läs mer om beslutet här.
Påverkas du av detta har du fått information från oss. Har du inte fått sms eller mejl från oss så kommer din mobil fungera som vanligt efter 1 december 2025.
Du kan logga in i Mitt Tele2 Företag med BankID och kontrollera de mobila enheter och tjänster som är registrerade på ditt företag.
För större organisationer kan administratörer kan kontrollera företagets registrerade enheter och tjänster i Tele2 Service Online.
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. Genom att stänga ner 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet så att vi kan bygga ut både 4G- och 5G-nätet, och därmed erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster till dig som kund.
Såväl privatpersoner som företag och organisationer kan påverkas av nedsläckningen av 2G och 3G. Alla som har utrustning som är beroende av de gamla näten och inte fungerar med ny teknik som 4G och 5G behöver agera omedelbart eftersom näten definitivt stängs ner den i december 2025.
Under vissa perioder fram till nedsläckningen spelas det upp ett meddelande i samtliga 2G/3G-samtal för att informera om nedsläckningen. Hörde du meddelandet kan det bero på att din enhet inte stöder 4G/5G-nätet och behöver bytas ut eller att du är på en plats som för tillfället inte har 4G/5G-täckning.
Vårt nät täcker 90% av Sveriges yta men lokala skillnader kan uppstå tillfälligt under övergången, till exempel på grund av bygglov eller leveranser av el eller fiber till nya master.
Ja, nedsläckning av 2G och 3G pågår i hela Europa och det kan betyda att din äldre utrustning inte kommer att fungera där heller.
När du reser utomlands behöver du därför ha en mobil med abonnemang som klarar VoLTE-roaming (Voice over LTE), så att du kan ringa via 4G-nätet utomlands. Kontakta vår kundservice på telefonnummer 90 444 om du är osäker.
Nedsläckningen av 2G och 3G kommer inte innebära någon försämring vad gäller mobiltäckningen. I takt med att vi och andra mobiloperatörer stänger 2G och 3G bygger vi även ut och ökar kapaciteten i både 4G och 5G, vilket på sikt betyder att mobiltäckningen blir bättre än tidigare.

TechSverige driver bytnät.nu
TechSverige driver tillsammans med fyra mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre webbsidan bytnät.nu för att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till de moderna näten 4G, 5G och fiber. Genom att se över och eventuellt byta din utrustning så tidigt möjligt samt sprida informationen bland familj, vänner och kollegor bidrar du till att undvika situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller att det inte går att ringa längre. TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn.Vill du veta mer?
Mer information finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen), Konsumentverket och på bytnät.nu.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i någon av våra butiker, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.