UTFASNING AV 2G- OCH 3G-NÄTEN
Nu gör vi plats för framtidens nätverk
Vi bygger för framtiden
5G är nästa generations mobilnät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle. 90 procent av Sveriges invånare kommer att ha tillgång till 5G innan slutet av 2023 och resterande delar av landet under 2024.
Som en del i arbetet moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät vilket kommer innebära en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent.
För att ytterligare kunna utveckla både 5G- och 4G-näten kommer vi successivt fasa ut de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om utfasningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.
Vi bygger för framtiden
5G är nästa generations mobilnät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle. 90 procent av Sveriges invånare kommer att ha tillgång till 5G innan slutet av 2023 och resterande delar av landet under 2024.
Som en del i arbetet moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät vilket kommer innebära en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent.
För att ytterligare kunna utveckla både 5G- och 4G-näten kommer vi successivt fasa ut de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om utfasningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.
Hur påverkas du av utfasningen?
Nedsläckningen av 2G-nätet kommer att avslutas i december 2025. Utrustning som enbart fungerar på 2G-nätet (GSM-nätet), som exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, kommer därför behöva uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Utfasningen av 3G kommer att påverka dig som aktivt använder 3G-nätet för mobila tjänster som abonnemang och mobilt bredband. Idag är de flesta enheterna kompatibla med 4G, men du som använder utrustning som enbart klarar 3G kommer behöva uppgradera till en enhet som klarar 4G och/eller VoLTE.
Utfasningen av 3G kommer att genomföras långsamt, till en början på platser med lite 3G-användning och bra 4G-täckning. Allt eftersom kommer utfasningen öka i takt, med målet att avsluta i slutet av 2024.
Hur påverkas du av utfasningen?
Nedsläckningen av 2G-nätet kommer att avslutas i december 2025. Utrustning som enbart fungerar på 2G-nätet (GSM-nätet), som exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, kommer därför behöva uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Utfasningen av 3G kommer att påverka dig som aktivt använder 3G-nätet för mobila tjänster som abonnemang och mobilt bredband. Idag är de flesta enheterna kompatibla med 4G, men du som använder utrustning som enbart klarar 3G kommer behöva uppgradera till en enhet som klarar 4G och/eller VoLTE.
Utfasningen av 3G kommer att genomföras långsamt, till en början på platser med lite 3G-användning och bra 4G-täckning. Allt eftersom kommer utfasningen öka i takt, med målet att avsluta i slutet av 2024.
Vad behöver du göra?
Vi rekommenderar att du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G så snart som möjligt ser över din verksamhets behov och i god tid före nedsläckningen i ditt område planerar för att uppgradera eller byta ut utrustning eller tjänster som påverkas.
Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera din enhet.
Vi rekommenderar att du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G så snart som möjligt ser över din verksamhets behov och i god tid före nedsläckningen i ditt område planerar för att uppgradera eller byta ut utrustning eller tjänster som påverkas.
Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera din enhet.
Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till slutet av 2025, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.
Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.
Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till slutet av 2025, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.
Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.
Frågor och svar
Hur genomförs nedstängningen?
Nedstängningen av respektive nät kommer att ske i långsam takt för att både vi som operatör och våra kunder i god tid ska kunna uppmärksamma och åtgärda eventuella problem.
Kommer jag kunna använda utrustning som enbart är kompatibel med 2G eller 3G när dessa nät släckts ned?
Nej, allt som enbart utnyttjar 2G eller 3G kommer att sluta fungera när näten släcks ned. Detta gäller både taltjänster och datatjänster, sms och nödsamtal.
Att uppgradera både tjänster och utrustning tar tid och kräver förberedelser. Vi rekommenderar därför att du i god tid före utgången av 2024 inventerar ditt företags behov av uppgradering eller utbyte, samt att du vid behov kontaktar din säljare för att diskutera uppgradering till modern teknologi för din verksamhet.
Vad gör jag om min enhet inte är kompatibel med 2G eller 3G?
Om din enhet eller utrustning inte är kompatibel med 2G eller 3G behöver den uppgraderas eller bytas ut. Du är välkommen att kontakta din säljare eller kundservice om du är osäker eller behöver hjälp med att byta din enhet.
Vilken typ av utrustning påverkas av nedsläckningen?
Såväl privatpersoner som företag och organisationer påverkas av nedsläckningen av 2G och 3G. Enheter och utrustning som berörs är mobiltelefoni och mobilt bredband, men även en stor mängd uppkopplade enheter med IoT-abonnemang. Det kan handla om larmanläggningar, telefonväxlar, kortterminaler, elmätare, värmepumpar, fjärrstyrningsutrustning, parkeringsautomater, spårningsutrustning, videoövervakning, trygghetslarm och trygghetstelefoner.
Kommer min äldre utrustning att fungera utomlands?
Nej. Nedsläckning av 2G- och 3G-näten pågår även utomlands och det kan därför betyda att du inte kan ringa eller använda datatjänster i andra länder. När du reser utomlands behöver du därför ha exempelvis en telefon med abonnemang som klarar volte-roaming, vilket betyder att du kan koppla upp dig mot telefoni i 4G-nätet utomlands.
Varför stängs 3G-nätet ner före 2G-nätet?
2G är vanligare än 3G för uppkopplade enheter, och därför väljer både Tele2 och andra operatörer att hålla 2G-nätet öppet längre än 3G.
Kan jag fortfarande köpa utrustning som enbart är kompatibel med 2G eller 3G hos Tele2 Företag?
Nej, alla produkter och tjänster som vi säljer nu är framtidssäkrade och kompatibla med 4G eller 5G.
Är det tillåtet att stänga ner ett nät?
Ja. De operatörer som äger 3G- och 2G-näten får göra förändringar i dessa så länge de följer tillståndsvillkoren i sina frekvenstillstånd. De är teknikneutrala och saknar därför krav på att tillhandahålla en specifik teknik som 2G (GSM) eller 3G (WCDMA).
Tele2 samäger 3G-nät med Telia, via bolaget Sunab, och 2G-, 4G- och 5G-näten med Telenor, genom bolaget Net4mobility.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.