Utfasning av 2G- och 3G-näten

Nu gör vi plats för framtidens nätverk

Vi bygger för framtiden

5G är nästa generations mobilnät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle. Som en del i arbetet moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät vilket kommer innebära en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent. För att ytterligare kunna utveckla både 5G- och 4G-näten kommer vi och alla andra telekomoperatörer successivt fasa ut de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om utfasningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt. Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.

Är du förberedd för nedsläckningen?

Den 1 december 2025 kommer 2G-nätet att släckas ned. Nedsläckningen av 3G-näten är redan igång på enskilda platser och kommer i december slutligen släckas ner samtidigt med 2G-nätet. Utrustning som enbart fungerar på 2G-nätet (GSM-nätet), som exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, kommer därför behöva uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Informationskampanjen om nedsläckningen har pågått i flera år, och nu närmar sig slutdatumet. Det är därför hög tid att byta ut SIM-kort som fortfarande använder 2G eller 3G om du inte redan har gjort det. Det är viktigt att snarast kontrollera om din mobil eller annan uppkopplad enhet behöver uppdateras. Annars riskerar de att sluta fungera efter den 1 december 2025.

Vad behöver du göra?

Vi rekommenderar att du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G så snart som möjligt ser över din verksamhets behov och i god tid före nedsläckningen i ditt område planerar för att uppgradera eller byta ut utrustning eller tjänster som påverkas.

Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera din enhet.

Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till slutet av 2025, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.

Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.

Frågor och svar

All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. Genom att stänga ner 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet så att vi kan bygga ut både 4G- och 5G-nätet, och därmed erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster till dig som kund.

Såväl privatpersoner som företag och organisationer kan påverkas av nedsläckningen av 2G och 3G. Alla som har utrustning som är beroende av de gamla näten och inte fungerar med ny teknik som 4G och 5G behöver agera omedelbart eftersom näten definitivt stängs ner den 1 december 2025.

Ja, nedsläckning av 2G och 3G pågår i hela Europa och det kan betyda att din äldre utrustning inte kommer att fungera där heller.

När du reser utomlands behöver du därför ha en mobil med abonnemang som klarar VoLTE-roaming (Voice over LTE), så att du kan ringa via 4G-nätet utomlands. Kontakta vår kundservice på telefon 90 444 om du är osäker.

Nedsläckningen av 2G och 3G kommer inte innebära någon försämring vad gäller mobiltäckningen. I takt med att vi och andra mobiloperatörer stänger 2G och 3G bygger vi även ut och ökar kapaciteten i både 4G och 5G, vilket på sikt betyder att mobiltäckningen blir bättre än tidigare.

Nedstängningen av respektive nät kommer att ske i långsam takt för att både vi som operatör och våra kunder i god tid ska kunna uppmärksamma och åtgärda eventuella problem. Målet är att övergången ska ske så smidigt som möjligt för alla som berörs.

Nej, allt som enbart utnyttjar 2G eller 3G kommer att sluta fungera när näten släcks ned. Detta gäller både taltjänster och datatjänster, sms och nödsamtal.

Att uppgradera både tjänster och utrustning tar tid och kräver förberedelser. Vi rekommenderar därför att du i god tid före utgången av 2024 inventerar ditt företags behov av uppgradering eller utbyte, samt att du vid behov kontaktar din säljare för att diskutera uppgradering till modern teknologi för din verksamhet.

TechSverige driver bytnät.nu

TechSverige driver tillsammans med fyra mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre webbsidan bytnät.nu för att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till de moderna näten 4G, 5G och fiber. Genom att se över och eventuellt byta din utrustning så tidigt möjligt samt sprida informationen bland familj, vänner och kollegor bidrar du till att undvika situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller att det inte går att ringa längre. TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn.

Vill du veta mer?

Mer information finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen), Konsumentverket och på bytnät.nu.

Har du frågor om våra tjänster och produkter?

Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.

Kontakta kundservice