FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Hållbarhet avgjorde valet av leverantör

Att Tele2 Företags datahall drivs med förnybar el var en viktig grund för beslutet, säger Fredrik Boqvist, it-chef på Bräcke Diakoni. 

Med 100 år på nacken är Bräcke Diakoni en av Sveriges mest etablerade aktörer in om vård och omsorg. Den idéburna stiftelsen som grundades 1923 i Göteborg för att stötta fattiga hamnarbetare är idag en innovativ välfärdsaktör som sysselsätter 1 100 personer i 50 olika verksamheter i hela Sverige, från förskolor och hunddagis till vårdcentraler och äldreboenden. Verksamheten utvecklas ständigt. Gemensamt är att det finns mänskliga behov, men begränsade resurser, och att långsiktig hållbarhet, medmänsklighet och positiv inverkan på samhället är viktigare än kortsiktig vinst. 

– Vi drivs av att göra skillnad, inte av pengar, konstaterar Fredrik Boqvist som är it-chef på Bräcke Diakoni. 

Den etiska värdegrunden genomsyrar allt, inklusive förhållandet till partners och leverantörer. Däribland Tele2 Företag som sedan 2017 är helhetsleverantör av it-stöd i form av en hyrd nätleverans som tjänst, och som numera även sköter serverdriften. Under 2023 körs alla servrar över till Tele2 Företags datahall i Stockholm. Den är ISO-certifierad för vård och omsorg enligt ISO 2700, med ett stort mått av redundans och ytterligare en nivå av säkerhet. Dessutom drivs den med hundra procent förnybar el, berättar Fredrik Boqvist. 

Valet att utkontraktera serverdriften styrdes i första hand av säkerhetsaspekten.   – När man arbetar med vård och omsorg får systemen inte gå ned. Eftersom vi hanterar känslig data, som journaler och skyddade boenden, är behovet av integritet och sekretess mycket hög. Den säkerhetsnivå vi får av Tele2 skulle vara mycket svår att uppnå på ett kostnadseffektivt sätt med egna medel, säger Fredrik Boqvist.  

Men tungan på vågen var en fråga som seglat upp som allt viktigare det senaste året, nämligen hållbarhet. Det faktum att Tele2s datahall drivs med förnybar el från sol, vind och vatten och att Tele2 tar uttalat ansvar för klimat- och miljöfrågor som bolag var inte avgörande i kravställningen, men mycket viktigt – inte minst så här i efterhand. 

– Det var definitivt en fördel – en guldstjärna i kanten – när vi ställde olika alternativ mot varandra, och det känns väldigt bra nu eftersom kraven på miljöansvar skärps även för oss. Vi hade inga specifika miljökrav då, men vi skulle ha haft det idag, så det blev viktigt när vi fattade beslutet, säger Fredrik Boqvist. 

Tar fram gröna nyckeltal för upphandling 

Hur många kilo koldioxid som sparas vid övergången från egen hårdvara till Tele2s ”gröna datahall” är inget man har räknat på – och än finns inga KPI:er att följa och mäta – men det är på gång och kommer definitiv beaktas framåt.  

– Just nu håller vi på att ta fram nyckeltal för miljöklassning och cirkularitet vid upphandling. Sedan flera år tillbaka arbetar vi aktivt med vårt eget CO2-avtryck och tittar allt från inköp och återanvändning till energieffektivisering. Initialt har vi haft stort fokus på våra byggnader, inventarier och fabriker. I nästa vända tittar vi på it och nätverk, berättar Fredrik Boqvist.  

Det finns många äldre byggnader i verksamheten, vilket innebär att uppvärmning, ventilation och elförbrukning är tunga poster CO2-mässigt. It kommer med egna utmaningar, men också med smarta lösningar för effektivare flöden och energihantering i fastighetsnätet. 

Uttalade miljökrav från styrelsen 

Hållbarhetsfrågorna genomsyrar idag hela den mångfasetterade verksamheten på Bräcke Diakoni, i linje med grundvärderingarna som betonar etik, moral och ansvarstagande. 

– Det finns en utpekad miljölinje från styrelsen och nedåt och vi mäts på flera nivåer, från att släcka lampor och källsortera avfall till att gå vidare med nya lösningar för energieffektivisering och cirkularitet, berättar Sara Dahlin som är ny i rollen kvalitetsansvarig med ansvar för hållbarhet och miljösamordning på Bräcke Diakoni.  

– Ett konkret exempel är våra möbler, där policyn är att reparera hellre än att kassera. Vi har personer i arbetsträning som jobbar med detta så att det blir både social och miljömässig hållbarhet. Vi tar det hela vägen i vår organisation, säger Sara Dahlin. 

Den etiska grundsynen gäller, som nämnts, även leverantörer och partners och tas med i beräkningen vid upphandlingen. Bräcke Diakoni vill enbart arbeta med leverantörer som har bra värderingar och miljöfördelar. Här ingår hållbarhet och CSR i vidare bemärkelse. Det vill säga att inte bara man själv utan även företag man arbetar med har rättvisa villkor för sina medarbetare och underleverantörer och tar uttalat ansvar för miljön. 

– Det är ett uttalat mål som står inskrivet i våra stadgar. I alla avtal har vi en klausul som innebär att våra leverantörer skriver under på att de har bra villkor för personalen och tar ansvar för miljön, som klingar lika med våra värderingar. 

Tele2 har klarat sig genom nålsögat med beröm godkänt.  – I synnerhet när det gäller den medmänskliga aspekten har Tele2 utmärkt sig och det är bland annat därför lägger vi ytterligare tjänster hos Tele2 Företag, säger Fredrik Boqvist. 

Sponsrar appar för funktionsnedsatta 

Under pandemin utmärkte sig Tele2 Företag genom att stötta Bräcke Diakonis äldreboenden med iPads för sociala kontakter, vilket var mycket uppskattat. Nu har man gått in som sponsrande partner i ett innovationsprojekt; vid utvecklingen av apparna REDA och RÄTTVISAT, som ska hjälpa funktionsnedsatta att leva mer självständigt och äga sin data och information. Tele2 Företag upplåter servrar och sponsrar driften av dessa i projektet. 

– Man kan se det som vårdpersonalens hjälppärmar fast i appform. Här finns information om personernas rutiner och önskemål, till exempel hur de vill bli bemötta på morgonen när de ska klä sig, så att de ska kunna klara sig mer autonomt, förklarar Sara Dahlin. 

Det hon uppskattar med Tele2 Företag som leverantör är helhetssynen på hållbarhet. Företaget utmärker sig genom att jobba aktivt med social hållbarhet, men också miljömässigt och ekonomiskt – genom att erbjuda effektiva datahallar och cirkulära affärsmodeller med produktlivcykelhantering och möjlighet att hyra mobiltelefoner.  

– Vi jobbar tillsammans uppströms i flödena. Tele2s klimatarbete blir ju vårt klimatarbete, avslutar Sara Dahlin.