Hos Tele2 Företag finns den teknik ditt företag behöver för att nå framgång i det nya arbetssättet. Med hjälp av våra produkter och tjänster, vår expertis och service vill vi erbjuda relevanta lösningar för att företagen ska optimera möjligheterna som hybridkontoret ger och minimera utmaningarna det skapar.

DET HYBRIDA ARBETSLIVET

Pandemins effekter på vårt sätt att arbeta - nu och i framtiden

En rapport från Tele2 i samarbete med Kantar Sifo

En ny vardag

Efter ett omvälvande år med coronapandemin och den accelererande omställningen till nya arbetssätt, har distansarbetet nu blivit vardag. Redan under våren såg vi att många var överraskade över hur bra tekniken fungerade, och att det fanns positiva följdeffekter. Våra stressnivåer gick ner, vi trivdes bättre med vår arbetssituation och vi fick mer tid till våra arbetsuppgifter. Men hur ser det ut ett halvår senare?

För att ta reda på det har vi för tredje gången i år tillsammans med Kantar Sifo undersökt hur arbetslivet under pandemin faktiskt ser ut. Dels för att reflektera över vilka trender vi har sett, men också för att blicka framåt och titta närmare på de effekter som kommer att bestå.

Läs hela rapporten

Fyll i formuläret för att ladda ner rapporten Det hybrida arbetslivet - Pandemins effekter på vårt sätt att arbeta - nu och i framtiden.

Stora regionala skillnader

Stockholmare väljer i högre grad att jobba hemifrån än människor i andra delar av landet. I den andra änden av skalan hittar vi Norrbotten och Kalmar där man är minst benägen att arbeta på distans.

Att man i mindre utsträckning väljer att jobba hemifrån gäller också för övriga Norrland och för mer glesbefolkade områden över lag. Det finns dock inga tecken på att det skulle vara tekniken som brister, då man i Norrbotten upplever sig ha en lika bra uppkoppling hemma som i storstadsområdena. I Norrbotten upplever man istället att man jobbar mer effektivt från sin ordinarie arbetsplats.

Nya arbetssätt kräver ny teknik

Ständiga videomöten

Vi känner oss bekväma med tekniken för videomöten, men däremot kan den sociala aspekten fortfarande vara en utmaning. Det är inte lika lätt att känna av stämningen och hantera gruppdynamiken under ett videomöte.

Det blir allt vanligare att vi samarbetar med kunder och partners som vi aldrig ens träffat fysiskt.

Ökade krav

I takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och vi blivit allt mer vana vid att hantera de nya verktygen, har också våra förväntningar på tekniken blivit högre. Vi utgår numera från att allt ska gå lika enkelt på distans som på arbetsplatsen.

Med ökade krav ökar också vår medvetenhet om eventuella problem.

Högre effektivitet

Ju mer vana vi blir vid att arbeta hemifrån, desto mer upplever vi att vår effektivitet ökar. Vi har utvecklat nya rutiner och lärt oss använda nya verktyg för att kunna arbeta lika bra hemifrån som på kontoret.

Vi kan delta lika bra på möten på distans som när vi är på vår arbetsplats, tack vare att vi snabbt har tagit till oss de nya tekniska lösningarna.

6 av 10 vill arbeta mer på distans än tidigare

Pandemin har haft en kraftfull och omedelbar effekt på hur vi arbetar. Under våren ökade distansarbetet med 400 % på väldigt kort tid, med en ökning från 14 % till 59 % av arbets­tiden. Den effekten har hållit i sig och under hösten har vi arbetat på distans 60 % av tiden.

Vi ser också en långsiktig effekt av pandemin då 6 av 10 uppger att de vill jobba mer på distans efter restriktionerna har släppt, jämfört med i februari. När vi får välja vill vi jobba 36 % av arbetstiden på distans mot 14 % av tiden innan corona. I framtiden vill vi alltså arbeta på distans 250 % mer än tidigare.

... men vissa chefer vill fortsätta hålla på rutinerna

Alla chefer tycker inte att det är rimligt att låta medarbetarna själva få styra över hur och när de jobbar på distans. 1 av 5 chefer vill ha en ”check-in” en viss tid varje dag, och lika många vill kunna reglera vilka dagar medarbetarna får jobba hemifrån. 10 % av alla chefer efterfrågar dessutom en teknisk kontrollfunktion som visar hur mycket deras medarbetare faktiskt arbetar när de jobbar hemifrån.

Vi ser alltså en skillnad i vad chefer och anställda tycker är en rimlig mängd distansarbete. Chefer vill att personalen ska arbeta på kontoret 71 % av tiden, medan de anställda tycker att 63 % av tiden är lagom. Även idag föredrar chefer i högre grad att arbeta på kontoret - 50 % av tiden jämfört med 38 % för icke-chefer.

Det sociala utbytet blir allt viktigare

Trots att majoriteten fortfarande trivs bra med att jobba hemifrån, är det allt fler som uppger att de inte längre är lika nöjda. Även om vi är mer effektiva, känner vi oss också mer stressade och de sociala utmaningarna blir allt större. Teamkänslan och det informella utbytet på arbetsplatsen går förlorade i mängden av videomöten där arbetsuppgifter avhandlas i snabb takt.

Hela 65 % uppger idag att distansarbetet går ut över trivseln på arbetsplatsen, en ökning med 7 % från april 2020.

Allt färre känner sig tillfreds med sin arbetssituation

Även om vi generellt upplever att distansarbetet fungerar bra, ser vi att det är något färre som trivs med att jobba hemifrån nu jämfört med under våren. Alla åldersgrupper tycker att distansarbetet fungerar bra, men däremot tenderar yngre personer att vara mer missnöjda med arbetssituationen i stort. Minst nöjda är yngre män - där ser vi en minskning på 11 % jämfört med under våren.

Dessutom har våra stressnivåer börjat öka igen. Under våren upplevde många en positiv effekt genom omställningen till distansarbete, men under hösten har vi åter fått svårare att hinna med arbetsuppgifter och sätta gränser mellan privatliv och arbetsliv.

Distansarbete är inte för alla

I undersökningen framgår tydligt att alla inte har möjlighet att få distansarbetet att fungera bra. Framför allt småföretagare upplever i hög grad att de saknar goda tekniska förutsättningar för att kunna arbeta effektivt på distans. De har inte investerat i bra IT- och telefonilösningar i samma utsträckning som större företag och känner att de måste lägga för mycket tid på att lösa problem med tekniken.

Som en följd av detta ser vi också att småföretagare i högre utsträckning undviker att arbeta hemifrån.

Obegränsat samarbete

Har du rätt verktyg för att få ditt hybrida arbetsliv att bli så bra som möjligt? Nya arbetssättet innebär också att vi måste anamma ny teknik. Uppkoppling, videoutrustning, säkerhetslösningar, mötestjänster, policys och riktlinjer har aldrig varit viktigare. 

Hos Tele2 Företag finns den teknik, de produkter och tjänster ditt företag behöver för att nå framgång i det nya hybridkontoret. Här kan du läsa mer om våra tjänster för effektivt och smidigt arbete på distans. 

Nya arbetssätt

Vår förra undersökning gjordes i april 2020. Den resulterade i rapporten Nya arbetssätt - så har svenskarnas arbetsliv förändrats under coronakrisen.

Slutsatserna då var bl a att distansarbetet ökat med 400 % från februari till april, att 4 av 10 ville arbeta mer på distans även efter pandemin och att vi överlag var positiva till de tekniska förutsättningarna och verktygen vi använde för distansarbete.

Vill du veta mer eller ladda ner hela rapporten? Här finner du undersökningen från april 2020.

Om undersökningen

Totalt gjordes 1 012 intervjuer under februari respektive april 2020. I november 2020 gjordes en större mätning med 3 005 intervjuer. De tillfrågade är 25–64 år och arbetar hel/-deltid på ett företag med fler än 10 anställda. För att få delta i undersökningen måste man ha tillgång till telefon och dator från sin arbetsgivare.

Vårt urval:

  • 53 % män

  • 47 % kvinnor

  • 25-34 år: 22%

  • 35-44 år: 27%

  • 45-54 år: 29%

  • 55-64 år: 22%

Totalt 3 005 personer