BANK OCH FÖRSÄKRING
E-tjänster och smarta betalningar: kommunikationslösningar som verktyg för innovation
Bankernas digitalisering
Digitaliseringen av finansiella infrastrukturer i Sverige har varit framgångsrik de senaste åren. Bankkunder, fintech-bolag och startups, ökad konkurrens och ny lagstiftning driver utvecklingen av smartare betaltjänster och säkrare processer framåt. Kunder uppskattar att kunna sköta sina bankärenden digitalt enligt SEB sker mer än 80 procent av alla kundbesök via mobilappen.
Nu står bankerna inför nästa steg med nya, ännu smartare och säkrare tjänster för kunderna. Den fortsatta digitaliseringen av finanssektorn, som står för cirka 5 procent av Sveriges BNP, kan frigöra 40-60 miljarder kronor per år från 2025, enligt konsultföretaget McKinsey.
EU:s regler och ökad kunskap om kunderna öppnar för nya banktjänster i samarbete med andra typer av företag. Om en bank till exempel samarbetar med ett försäkringsbolag och en biltillverkare kan kunden köpa bil med skräddarsydd finansiering och försäkringspremier.
Bankernas digitalisering
Digitaliseringen av finansiella infrastrukturer i Sverige har varit framgångsrik de senaste åren. Bankkunder, fintech-bolag och startups, ökad konkurrens och ny lagstiftning driver utvecklingen av smartare betaltjänster och säkrare processer framåt. Kunder uppskattar att kunna sköta sina bankärenden digitalt enligt SEB sker mer än 80 procent av alla kundbesök via mobilappen.
Nu står bankerna inför nästa steg med nya, ännu smartare och säkrare tjänster för kunderna. Den fortsatta digitaliseringen av finanssektorn, som står för cirka 5 procent av Sveriges BNP, kan frigöra 40-60 miljarder kronor per år från 2025, enligt konsultföretaget McKinsey.
EU:s regler och ökad kunskap om kunderna öppnar för nya banktjänster i samarbete med andra typer av företag. Om en bank till exempel samarbetar med ett försäkringsbolag och en biltillverkare kan kunden köpa bil med skräddarsydd finansiering och försäkringspremier.
Försäkringsbranschens digitalisering
Kunder vill kunna sköta sina ärenden digitalt och erbjudas flexibilitet, inte minst när det gäller försäkringsbehov som inte faller inom de standardiserade ramarna. För försäkringsbranschen är det avgörande att de fortsätter sin digitala transformation genom fler automatiserade processer och ett större utbud av självservicetjänster, som dessutom följer regelverket.
Traditionella försäkringsbolag har idag större konkurrens och kunderna har fler val. Flera olika typer av företag och tech-bolag erbjuder numera försäkringar. Undersökningar visar att kunder tycker att de nya aktörerna erbjuder försäkringslösningar som passar deras behov och livsstil bättre än de mer traditionella företagen, och kunderna tenderar därmed att byta försäkringsbolag oftare.
Försäkringsbranschens digitalisering
Kunder vill kunna sköta sina ärenden digitalt och erbjudas flexibilitet, inte minst när det gäller försäkringsbehov som inte faller inom de standardiserade ramarna. För försäkringsbranschen är det avgörande att de fortsätter sin digitala transformation genom fler automatiserade processer och ett större utbud av självservicetjänster, som dessutom följer regelverket.
Traditionella försäkringsbolag har idag större konkurrens och kunderna har fler val. Flera olika typer av företag och tech-bolag erbjuder numera försäkringar. Undersökningar visar att kunder tycker att de nya aktörerna erbjuder försäkringslösningar som passar deras behov och livsstil bättre än de mer traditionella företagen, och kunderna tenderar därmed att byta försäkringsbolag oftare.
Samma tillgänglighet oavsett kanal
Idag går trenden allt mer mot digitala kundkontakter i bank- och försäkringsbranschen. Dagens kunder vill kunna kontakta sin bank eller sitt försäkringsbolag när som helst och hur som helst, och de förväntar sig samma service, information och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala kundupplevelsen blir en allt viktigare faktor.
Omnikanal används i högre utsträckning, där kunddata, register och affärssystem integreras. Inom kundservice blir automatiserade tjänster och AI allt vanligare. Målet är tillgänglighet – att skapa kundupplevelser där en kontakt alltid är möjlig och där kunden alltid får ett professionellt bemötande, genom att dra nytta av tjänster som växel och contact center.
Samma tillgänglighet oavsett kanal
Idag går trenden allt mer mot digitala kundkontakter i bank- och försäkringsbranschen. Dagens kunder vill kunna kontakta sin bank eller sitt försäkringsbolag när som helst och hur som helst, och de förväntar sig samma service, information och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala kundupplevelsen blir en allt viktigare faktor.
Omnikanal används i högre utsträckning, där kunddata, register och affärssystem integreras. Inom kundservice blir automatiserade tjänster och AI allt vanligare. Målet är tillgänglighet – att skapa kundupplevelser där en kontakt alltid är möjlig och där kunden alltid får ett professionellt bemötande, genom att dra nytta av tjänster som växel och contact center.
Med säkerheten i fokus
Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.
Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?
Med säkerheten i fokus
Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.
Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?
Digitalisera din verksamhet med hjälp av våra tjänster
Säkerhetstjänster
Skydda kundernas och verksamhetens data mot cyberattacker med stabila och skalbara säkerhetslösningar som VPN, brandväggar och DDos Defense.
Molntjänster
Effektivisera verksamheten med flexibla, skalbara och anpassade molntjänster med allt från SMS-tjänster till datacenter.
Telefoni
Framtidssäkra verksamheten med våra driftsäkra och prisvärda telefonilösningar. Vi levererar tjänster inom traditionell telekom, IP-baserade lösningar samt mobiltelefoni.
Nätverkstjänster
Driftsäker, snabb och stabil uppkoppling för bank och försäkring i 4G och 5G med vårt nät som idag täcker 99,9 % av Sveriges befolkning.
Växellösningar
Att vara tillgänglig för kunderna kan vara en avgörande faktor. Med våra anpassningsbara och användarvänliga växellösningar får kunderna alltid rätt bemötande.
Kommunikation som tjänst
Heltäckande lösningar för bank och försäkringsbolag med komplex verksamhet eller med behov av flexibla eller skräddarsydda lösningar.
Tele2 Messaging Services
Skicka snabbt och säkert ut dina lokala och globala meddelanden från datorn till dina bank- eller försäkringskunder och anställda med våra SMS-tjänster.
Kommunikationslösningar som tjänst
Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.
Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.
Kommunikationslösningar som tjänst
Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.
Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.
Kundcase: Sefina Pantbank
Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank
- Med Tele2s växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.
Kundcase: Sefina Pantbank
Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank
- Med Tele2s växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.
Framtidssäkra företaget med digitala tjänster
Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång i framtidens bank- och försäkringsverksamhet, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.
Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med banker och försäkringsbolag. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.
Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.
Framtidssäkra företaget med digitala tjänster
Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång i framtidens bank- och försäkringsverksamhet, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.
Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med banker och försäkringsbolag. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.
Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.
Behöver du rådgivning?
Vi hjälper alla företag oavsett bransch med anpassade kommunikationstjänster och lösningar. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.