Bank och försäkring

Smarta betalningar och ständig tillgänglighet – kommunikationslösningar för nyskapande och omställning

Nya krav och nya möjligheter

Bank- och försäkringskunder vill sköta sina ärenden digitalt, hur som helst och när som helst. Dessutom måste banker och försäkringsbolag bevisa sig genom rigorösa säkerhetsåtgärder och -system.Trycket på finanssektorn har också ökat rejält när det gäller hållbarhetsarbete. Framför allt ställs krav på ökad transparens, samt att kapital styrs om och investeras i sådant som främjar omställningen.

Samtidigt ökar konkurrensen. Flera uppstickare erbjuder tjänster som bryter ny mark i branschen. Med ett allt bredare utbud blir kunderna mer benägna att byta bank eller försäkringsbolag oftare.Allt pekar mot att lösningarna finns i ännu smartare och säkrare tjänster. AI kommer bli viktigare, tillsammans med automation, IoT-lösningar och datainsamlingsverktyg. Här finns stora möjligheter till både besparingar, nya affärsmodeller och partnerskap.

Med säkerheten i fokus

Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början. Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?
Kvinna klädd i beige kappa, blå klänning och mörka strumpor sitter på en parkbänk. Hon har en laptop i knät och ler medan hon pratar i mobiltelefon. I bakgrunden syns blå himmel och höga hus. Kvinnan har mörkt hår i en tofs.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget. Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Oavsett vad din verksamhet står inför kommer fortsatt digitalisering och uppkoppling vara avgörande. Vi på Tele2 Företag har lång erfarenhet av att ta fram robusta lösningar för banker och försäkringsbolag. Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Källor: Swedish Bankers, McKinsey, PwC, SEB, Cap Gemini, årsredovisningar m fl.