FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerJulkampanjTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagVåra samarbetspartnersHållbarhetHållbarhet och telekomCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetRapport: Det hållbara företagandetMöt Tele2s hållbarhetschefOm Tele2s arbete med hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderHandböckerWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetDet hybrida arbetslivetOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenGör vår behovsanalysHögst kundnöjdhet enligt SKI

BANK OCH FÖRSÄKRING

E-tjänster och smarta betalningar: kommunikationslösningar som verktyg för innovation

Bankernas digitalisering

Digitaliseringen av finansiella infrastrukturer i Sverige har varit framgångsrik de senaste åren. Bankkunder, fintech-bolag och startups, ökad konkurrens och ny lagstiftning driver utvecklingen av smartare betaltjänster och säkrare processer framåt. Kunder uppskattar att kunna sköta sina bankärenden digitalt enligt SEB sker mer än 80 procent av alla kundbesök via mobilappen.

Nu står bankerna inför nästa steg med nya, ännu smartare och säkrare tjänster för kunderna. Den fortsatta digitaliseringen av finanssektorn, som står för cirka 5 procent av Sveriges BNP, kan frigöra 40-60 miljarder kronor per år från 2025, enligt konsultföretaget McKinsey.

EU:s regler och ökad kunskap om kunderna öppnar för nya banktjänster i samarbete med andra typer av företag. Om en bank till exempel samarbetar med ett försäkringsbolag och en biltillverkare kan kunden köpa bil med skräddarsydd finansiering och försäkringspremier.

Bankernas digitalisering

Digitaliseringen av finansiella infrastrukturer i Sverige har varit framgångsrik de senaste åren. Bankkunder, fintech-bolag och startups, ökad konkurrens och ny lagstiftning driver utvecklingen av smartare betaltjänster och säkrare processer framåt. Kunder uppskattar att kunna sköta sina bankärenden digitalt enligt SEB sker mer än 80 procent av alla kundbesök via mobilappen.

Nu står bankerna inför nästa steg med nya, ännu smartare och säkrare tjänster för kunderna. Den fortsatta digitaliseringen av finanssektorn, som står för cirka 5 procent av Sveriges BNP, kan frigöra 40-60 miljarder kronor per år från 2025, enligt konsultföretaget McKinsey.

EU:s regler och ökad kunskap om kunderna öppnar för nya banktjänster i samarbete med andra typer av företag. Om en bank till exempel samarbetar med ett försäkringsbolag och en biltillverkare kan kunden köpa bil med skräddarsydd finansiering och försäkringspremier.

Försäkringsbranschens digitalisering

Kunder vill kunna sköta sina ärenden digitalt och erbjudas flexibilitet, inte minst när det gäller försäkringsbehov som inte faller inom de standardiserade ramarna. För försäkringsbranschen är det avgörande att de fortsätter sin digitala transformation genom fler automatiserade processer och ett större utbud av självservicetjänster, som dessutom följer regelverket.

Traditionella försäkringsbolag har idag större konkurrens och kunderna har fler val. Flera olika typer av företag och tech-bolag erbjuder numera försäkringar. Undersökningar visar att kunder tycker att de nya aktörerna erbjuder försäkringslösningar som passar deras behov och livsstil bättre än de mer traditionella företagen, och kunderna tenderar därmed att byta försäkringsbolag oftare.

Försäkringsbranschens digitalisering

Kunder vill kunna sköta sina ärenden digitalt och erbjudas flexibilitet, inte minst när det gäller försäkringsbehov som inte faller inom de standardiserade ramarna. För försäkringsbranschen är det avgörande att de fortsätter sin digitala transformation genom fler automatiserade processer och ett större utbud av självservicetjänster, som dessutom följer regelverket.

Traditionella försäkringsbolag har idag större konkurrens och kunderna har fler val. Flera olika typer av företag och tech-bolag erbjuder numera försäkringar. Undersökningar visar att kunder tycker att de nya aktörerna erbjuder försäkringslösningar som passar deras behov och livsstil bättre än de mer traditionella företagen, och kunderna tenderar därmed att byta försäkringsbolag oftare.

Samma tillgänglighet oavsett kanal

Idag går trenden allt mer mot digitala kundkontakter i bank- och försäkringsbranschen. Dagens kunder vill kunna kontakta sin bank eller sitt försäkringsbolag när som helst och hur som helst, och de förväntar sig samma service, information och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala kundupplevelsen blir en allt viktigare faktor.

Omnikanal används i högre utsträckning, där kunddata, register och affärssystem integreras. Inom kundservice blir automatiserade tjänster och AI allt vanligare. Målet är tillgänglighet – att skapa kundupplevelser där en kontakt alltid är möjlig och där kunden alltid får ett professionellt bemötande, genom att dra nytta av tjänster som växel och contact center.

Samma tillgänglighet oavsett kanal

Idag går trenden allt mer mot digitala kundkontakter i bank- och försäkringsbranschen. Dagens kunder vill kunna kontakta sin bank eller sitt försäkringsbolag när som helst och hur som helst, och de förväntar sig samma service, information och intryck av företaget oavsett kanal. Den totala kundupplevelsen blir en allt viktigare faktor.

Omnikanal används i högre utsträckning, där kunddata, register och affärssystem integreras. Inom kundservice blir automatiserade tjänster och AI allt vanligare. Målet är tillgänglighet – att skapa kundupplevelser där en kontakt alltid är möjlig och där kunden alltid får ett professionellt bemötande, genom att dra nytta av tjänster som växel och contact center.

Med säkerheten i fokus

Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.

Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?

Med säkerheten i fokus

Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.

Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Kundcase: Sefina Pantbank

Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank

- Med Tele2s växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.

Kundcase: Sefina Pantbank

Digital växellösning gav fler affärer för Sefina Pantbank

- Med Tele2s växellösning har vi fått fler kunder och affärer, bättre samtalsservice och enklare administration. Vi spar tid och pengar och kan fokusera på kärnverksamheten och kunderna, berättar VD Nils Klevmarken.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång i framtidens bank- och försäkringsverksamhet, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med banker och försäkringsbolag. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång i framtidens bank- och försäkringsverksamhet, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med banker och försäkringsbolag. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.