Cirkulär ekonomi – bästa sättet att rädda klimatet

Läs artikeln här

Cirkulär ekonomi framhålls ofta både som lösningen på klimatkrisen och ett bättre utnyttjande av samhällets resurser. Med ambitionen att vara ledande inom hållbarhet vill Tele2 inspirera sina kunder till att bli mer cirkulära – och mer klimatsmarta. Lämnade du din uttjänta mobil i en Tele2-butik? Bra – då bidrar du till ett cirkulärt flöde. När den samlade konsumtionen från världens befolkning ligger på en nivå som motsvarar resurserna på 1,75 planeter är cirkulär ekonomi något vi behöver mycket mer av – inom alla branscher. Inte minst gäller det IT- och telekom som varje år genererar 40 miljoner ton elektroniskt avfall globalt sett. Här vill Tele2 vara ett föredöme och minska avfallsmängderna, berättar företagets globala hållbarhetschef Erik Wottrich. – Inom Tele2 ser vi cirkulär ekonomi som det bästa sättet att bekämpa klimatförändringarna. Klimat och cirkulärt hänger ihop – därför är det en av huvudpunkterna i vår nya hållbarhetsstrategi, säger Erik Wottrich.

Men vad betyder begreppet cirkulär ekonomi? Man kan säga att det är motsatsen till den nuvarande linjära ekonomin som handlar om ”take-make-dispose” – att utvinna naturresurser, producera, konsumera och sedan få ett avfallsproblem. I en cirkulär ekonomi behålls resurserna i stället i ett kretslopp. Avfall ska inte uppstå utan ses som en råvara. Det betyder även att produkter och material måste designas så att de kan återanvändas, repareras, återvinnas eller energiutvinnas – i den prioritetsordningen. Vi kan ta en mobiltelefon som exempel. Första steget är återanvändning – du lämnar din gamla mobil till en Tele2-butik där den renoveras och sedan säljs på andrahandsmarknaden. Andra steget är reparation – efter ett par års användning lämnas mobilen in för lagning. Tredje steget är återvinning – mobilen lämnas till en Tele2-butik för komponentåtervinning och källsortering. Fjärde steget är energiutvinning – när det inte längre finns möjlighet att återvinna ett material kan det bli bränsle i en kraftvärmeanläggning. I Tele2s fall handlar cirkulär ekonomi om att jobba på flera fronter samtidigt. Ett av områdena handlar om att minska mängden avfall från de produkter och tjänster som företaget säljer och köper in. – Det ska vara enkelt att återvinna våra produkter, säger Erik Wottrich. Vi har kommit ganska långt när det gäller återtag och återanvändning av mobiltelefoner, och nu satsar vi på att bli lika bra både när det gäller nätverksutrustning och routrar samt när vi moderniserar infrastruktur och basstationer i samband med att vi bygger ut 5G-nätet.

Ett annat prioriterat område för Tele2 är att utveckla cirkulära produkter och tjänster, som det cirkulära initiativet Mobil som tjänst som innebär att ett företag abonnerar på en tjänst i stället för att köpa in mobiltelefoner till personalen. Livscykelhantering och återvinning av telefonerna på kommer på köpet. Enligt Erik Wottrich ökar intresset stadigt för cirkulära affärsmodeller. – Många av våra företagskunder har ambitiösa hållbarhetsstrategier där det allt oftare förekommer krav på att deras leverantörer ska vara cirkulära. Vi tycker att det är bra – vi vill att våra kunder ska ställa höga krav på oss. Det gör det lättare för oss att leda omställningen i branschen.

Tre tips om cirkulära kommunikationstjänster

  • Köp inte – hyr i stället. Mobil som tjänst är ett cirkulärt affärsinitiativ för Tele2s företagskunder. Det innebär att ett företag i stället för att köpa in mobiltelefoner till personalen abonnerar på en tjänst och får livscykelhantering och återvinning av telefonerna på köpet.

  • Dra nytta av din kraft som kund. Tveka inte att ställa höga krav på att dina leverantörer av IT- och kommunikationstjänster har ett cirkulärt tänkande, till exempel när det gäller återtag och återvinning av mobiltelefoner och nätverksutrustning.

  • Inled en diskussion med din telekomoperatör om hur digitalisering, IoT och 5G kan bidra att lösa ditt företags klimatutmaningar genom cirkulära modeller och flöden. Kom överens om ett koncept, och börja testa.

Tre tips om cirkulära kommunikationstjänster

  • Köp inte – hyr i stället. Mobil som tjänst är ett cirkulärt affärsinitiativ för Tele2s företagskunder. Det innebär att ett företag i stället för att köpa in mobiltelefoner till personalen abonnerar på en tjänst och får livscykelhantering och återvinning av telefonerna på köpet.

  • Dra nytta av din kraft som kund. Tveka inte att ställa höga krav på att dina leverantörer av IT- och kommunikationstjänster har ett cirkulärt tänkande, till exempel när det gäller återtag och återvinning av mobiltelefoner och nätverksutrustning.

  • Inled en diskussion med din telekomoperatör om hur digitalisering, IoT och 5G kan bidra att lösa ditt företags klimatutmaningar genom cirkulära modeller och flöden. Kom överens om ett koncept, och börja testa.