FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Hållbarhet genom hela värdekedjan

Hållbarhet allt mer avgörande i valet av leverantör för företaget

Hållbarhet skapar goda affärer

Klimatnytta går numera hand i hand med affärsnytta. Allt fler företag och organisationer pekar ut hållbarhet som en avgörande faktor när de väljer leverantörer. – Vi på Tele2 vill bli bäst i klassen på det här området och jobbar nu för att klimatsäkra hela vår värdekedja från leverantörer till slutkund, säger Tele2s globala hållbarhetschef Erik Wottrich. Tele2 har under flera år arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten. All el som används i verksamheten, från kontor till basstationer, kommer numera från förnybara energikällor, något som inneburit att Tele2s koldioxidutsläpp minskat med 90 procent sedan 2018.  Så vad gör man då om man vill bli bäst i klassen på hållbarhet bland telekomoperatörer? Jo, man riktar strålkastaren mot sina leverantörer och hela värdekedjan. – Eftersom utsläppen från vår egen verksamhet nu är så låga ser vi att vår största klimatpåverkan numera kommer från underleverantörsledet i vår värdekedja, till exempel från hårdvaran som vi köper in och säljer till kunder samt den utrustning som vi använder eller förbrukar själva. Därför har vi gjort ett enormt arbete med att kartlägga våra underleverantörer ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv, säger Erik Wottrich. Kartläggningen utmynnade i en konkret plan som innebär att Tele2 undan för undan kommer att ställa ökade hållbarhetskrav på leverantörerna, och att klimatpåverkan blir en del av uppförandekoden som alla företagets underleverantörer måste skriva under. Målet är att börja med de 40 största leverantörerna, 20 under 2021 och resterande 20 under 2022. – Vi har förbundit oss till det globala initiativet Science Based Targets, där vi kommer att genomföra klimatåtgärder som stöttar Parisavtalet och målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men eftersom vi strävar efter att klimatsäkra hela vår värdekedja betyder det också att vi kräver att våra leverantörer ska ha samma mål. Till 2023–2024 vill vi att de ska ha satt mål som är i linje med våra ambitioner.

Erik Wottrich ser att hållbarhet och klimatarbete blir allt viktigare när företag och organisationer väljer leverantörer för it- och kommunikationstjänster, något som bekräftas i en färsk undersökning som Tele2 låtit göra bland 400 ledande befattningshavare i små, medelstora och stora företag. Där svarar sju av tio att de helt eller delvis väljer leverantör utifrån deras hållbarhetsarbete. Dessutom säger vart femte företag att hållbarhet inte bara har påverkat valet, utan varit en avgörande faktor i valet av deras viktigaste leverantörer. Undersökningen visar också att många företag ser kopplingen mellan klimat och miljö till IT och telekom. Mer än åtta av tio svarar att de ser möjligheter inom något av dessa områden, flest när det gäller att minska resor och att distansarbeta, men också för att effektivisera arbetsprocesser med digital teknik. Däremot viktar företagen inte it och telekom lika högt som mer traditionella hållbarhetssatsningar som återvinning, resor eller val av energibolag. – Uppsidan av detta är att det finns en stor potential för oss som telekomoperatör att visa våra kunder den enorma betydelse som IoT- och 5G-lösningar kan ha för deras omställning till att bli mer hållbara, resurssnåla och långsiktigt lönsamma, säger Erik Wottrich.

Hur hållbar är din telekomleverantör?

  • Ställ höga hållbarhetskrav. Ett tydligt hållbarhetsarbete bör vara självklart.

  • Ta reda på fakta. Ställ frågor om data och läs hållbarhetsredovisningen. Numera är de flesta företag tydliga med sin klimatpåverkan och hur de uppfyller olika mål, exempelvis FN:s globala hållbarhetsmål eller initiativet Science Based Targets som stötar Parisavtalet och som Tele2 har satt sina klimatmål i enlighet med.

  • Ta in hela värdekedjan. Ställ krav på att din leverantör är hållbar hela vägen, till exempel när det gäller mänskliga rättigheter och goda arbetsvillkor i fabriker och gruvor samt att restprodukter inte hamnar på soptippar eller som landfyllnad.

Källa: Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2

Hur hållbar är din telekomleverantör?

  • Ställ höga hållbarhetskrav. Ett tydligt hållbarhetsarbete bör vara självklart.

  • Ta reda på fakta. Ställ frågor om data och läs hållbarhetsredovisningen. Numera är de flesta företag tydliga med sin klimatpåverkan och hur de uppfyller olika mål, exempelvis FN:s globala hållbarhetsmål eller initiativet Science Based Targets som stötar Parisavtalet och som Tele2 har satt sina klimatmål i enlighet med.

  • Ta in hela värdekedjan. Ställ krav på att din leverantör är hållbar hela vägen, till exempel när det gäller mänskliga rättigheter och goda arbetsvillkor i fabriker och gruvor samt att restprodukter inte hamnar på soptippar eller som landfyllnad.

Källa: Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2

Undersökning: hållbarhetsarbete vinner affärer

Under maj och juni 2021 genomförde Kantar Sifo på uppdrag av Tele2 en undersökning om hållbarhet kopplat till it och telekom. Beslutsfattare från 400 små, medelstora och stora företag deltog. Här är några av resultaten:

  • 51 % av företagen har helt eller delvis integrerat hållbarhet i verksamheten.

  • 94 % av de större företagen säger att deras fokus på hållbarhet kommer öka de närmaste åren.

  • Var tredje större företag har vunnit affärer på grund av det egna hållbarhetsarbetet.

  • 7 av 10 väljer leverantörer utifrån deras hållbarhetsarbete.

  • För var femte företag har hållbarhet varit en avgörande faktor vid val av leverantörer.

  • 8 av 10 företag är positiva till it/telekom som möjliggörare för hållbarhet.

  • 61 procent anser att hållbarhetsarbete kan skapa tillväxt i verksamheten.

Undersökning: hållbarhetsarbete vinner affärer

Under maj och juni 2021 genomförde Kantar Sifo på uppdrag av Tele2 en undersökning om hållbarhet kopplat till it och telekom. Beslutsfattare från 400 små, medelstora och stora företag deltog. Här är några av resultaten:

  • 51 % av företagen har helt eller delvis integrerat hållbarhet i verksamheten.

  • 94 % av de större företagen säger att deras fokus på hållbarhet kommer öka de närmaste åren.

  • Var tredje större företag har vunnit affärer på grund av det egna hållbarhetsarbetet.

  • 7 av 10 väljer leverantörer utifrån deras hållbarhetsarbete.

  • För var femte företag har hållbarhet varit en avgörande faktor vid val av leverantörer.

  • 8 av 10 företag är positiva till it/telekom som möjliggörare för hållbarhet.

  • 61 procent anser att hållbarhetsarbete kan skapa tillväxt i verksamheten.