Bedragare, hackare och kriminella organisationer har flyttat fokus till våra mobila enheter eftersom det har blivit en självklar del av vår vardag för nöje, arbete och privata ärenden.
Vi loggar in på många tjänster och använder mobilen till att godkänna återställningslänkar för bortglömda lösenord, godkänna nya inloggningar samt ta mot koder för tvåfaktorsautentisering. Vi kan ansöka om lån på små som stora belopp, köpa aktier, fonder, betala räkningar och hantera allt ditt sparande. Mobiltelefonen är därför ett mycket attraktivt mål att attackera.
Viktigt att du agerar om din mobiltelefon blivit infekterad av virus
Om du har fått ett meddelande från oss om att din mobiltelefon misstänks vara infekterad av virus är det viktigt att du agerar direkt. Se tips vad du kan göra under Frågor och svar.
Dagens bedragare är experter på att sammanställa information. Det kan till exempel vara databasläckor från sociala plattformar som kombineras ihop för att skräddarsy en attack mot sina offer. Hur skulle till exempel en vän, eller en släkting reagera om hen fick ett meddelande från någon som skickar mejl och meddelanden i ditt namn?