Nu får du HD-kanaler

Den 13 maj uppdateras tv-utbudet till HD. Du kan behöva ändra inställningar för att se kanaler i HD-kvalitet.

Så här kommer du igång med digital-tv

Eftersom tv-apparater fungerar olika är det enklast att titta i bruksanvisningen eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker. Oftast fungerar en enkel kanalsökning eller något av dessa fyra steg.

Ikon av och på-switch

1. Starta om din tv

  • Sätt din tv eller digitalbox i standby och vänta i 3 minuter

  • Hjälper inte det, prova att dra ur strömkabeln

  • Om inget av ovan hjälper kan du fortsätta med steg 2

Ikon förstoringsglas

2. Gör en kanalsökning

  • Öppna Inställningar (kugghjul eller "Meny" på fjärrkontrollen)

  • Gå till Mottagning eller Antenn

  • Välj Ny kanalsökning eller Automatisk sökning

  • Välj källa: Kabel (välj Comhem om det behövs)

  • Välj Digitalt eller Endast digitalt för att enbart söka efter digitala kanaler

  • Starta autosökning (om det alternativet finns på din tv)

Ikon äldre tv

3. Uppgifter för vissa tv-apparater

  • NätverksID använd 41001 eller sök på din ort här

  • Frekvens- 362000 kHz (362 MHz)

  • Modulering- 64 QAM

  • Symbolhastighet - 6875 KS/S

Ikon tv-apparat eller bildskärm

4. Kolla din tv-modell

Nästan alla moderna tv-modeller (från ca 2008) har en inbyggd DVB-C-tuner och kan visa digital-tv. Säkerställ att din tv kan visa digital-tv med HD. Läs annars i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare.

Har du en äldre tv kan du behöva byta till en nyare modell. Det finns bra med begagnade moderna modeller som klarar DVB-C.

Självklart kan du även köpa en ny hos din lokala tv-handlare.

Tv med svart i rutan

När behöver du ändra?

Från och med den 13 maj gör vi ändringar som kan påverka dig. Du märker ändringen genom att det kan bli svart i rutan på vissa tv-kanaler. För att se vilka digitala tv-kanaler som ingår i ditt grundutbud så söker du enklast på din adress. Vill du ha mer innehåll kan du skaffa ett eget tv-abonnemang eller välja ett streamingpaket.
Närbild på en kvinnas händer som håller en surfplatta i handen

Tele2 Play - för dig med grundutbud

Du som är folkbokförd i ett flerfamiljshus med ett grundutbud från oss kan se dina tv-kanaler i tjänsten och appen Tele2 Play i din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU/EES. Det enda du behöver göra är att registrera dig på länken nedan, ladda ner appen och logga med BankID.

Behöver du hjälp att söka upp dina tv-kanaler i HD?

Be någon om hjälp

Oftast är allt som behövs en enkel inställning på tv-apparaten.

Finns det en släkting eller en snäll granne som kan hjälpa till i hemmet är det vårt bästa tips.

Kontakta din tv-tillverkare

Tv-apparater är olika. Om du vill ha hjälp med att ändra till digital-tv på just din tv är det enklast att kontakta tv-tillverkare direkt.


Få hjälp i hemmet

Om du behöver fysisk hjälp att ändra till digital-tv kan du hyra in en hemfixare för en mindre kostnad. Boka en Hemfixare eller ring 010-344 91 33.

Kundservice och butik

Om du fortfarande har frågor om din tv kan du besöka en valfri tv-butik som säljer tv med inbyggd DVB-C-tuner. Du kan även ringa vår kundservice på 08-128 464 60. Vi kan dock inte svara på frågor om just din tv-modell.

En pojke sitter i ett vardagsrum och tittar fascinerat på en TV-skärm som visar stora robotar. Utanför de stora fönstren syns samma robotar i verklig storlek, som om de klivit ut ur skärmen och in i bostadsområdet.

Varför gör vi dessa ändringar nu?

  • Vi moderniserar nu tv-sändningarna för att erbjuda högre kvalitet, anpassad för dagens tv-apparater
  • Många kanaler har tidigare varit i SD (Standard Definition) men den tekniken är äldre och är på väg bort
  • Tv-kanallistan blir mer logisk och det blir lättare att hitta det nya HD-utbudet (High Definition)
  • HD ger mycket bättre bildkvalitet och upplösning
  • Samtidigt skapar vi mer kapacitet i näten för bredbandstjänster