Spärra mobiltelefon, modem/router och abonnemang

Har du tappat bort eller blivit bestulen på din mobiltelefon eller ditt modem/router behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både hårdvaran och abonnemanget.

För att spärra eller häva en spärr för mobiltelefon, modem/router och abonnemang behöver du i vissa lägen kontakta både polisen och oss på Kundservice.

Här nedan kan du läsa mer om vad du behöver göra vid olika tillfällen.

Hur du stöldspärrar eller häver en stöldspärr

  1. Kontakta kundservice för att spärra ditt abonnemang. Abonnemanget spärras direkt om du ringer kundservice under ordinarie öppettider. Är kundservice stängt aktiveras spärren först när kundservice har öppnat igen. Nytt SIM-kort skickas till din folkbokföringsadress inom ca tre dagar.
  2. Det nya SIM-kortet aktiveras automatiskt inom 15 minuter från att du har slagit på mobilen med SIM-kortet i.
  3. eSIM aktiveras inom 15 minuter efter att du har kopplat upp dig mot wifi och skannat QR-koden samt laddat ner eSIM-profilen.

Eventuella datakort spärras inte automatiskt när du stöldspärrar ett abonnemang. Meddela kundservice om du samtidigt önskar spärra datakort.

  1. Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du telefonens eller modemets IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
  2. Kontakta kundservice för att spärra din hårdvara. För att kunna spärra behöver vi ha polisens diarienummer, IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.

Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med följande information:

  • Polisens diarienummer
  • IMEI-nummer
  • Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.

Spärra abonnemang när kundservice har stängt

Spärren aktiveras när kundservice har öppnat igen. För att spärra själva telefonen eller modemet behöver du kontakta kundservice under våra öppettider.

Har du en annan fråga?