MENY

Support
Rådgivning

Kundcase: Bengtsfors kommun

Ökad tillgänglighet och mindre administration genom anpassade e-tjänster

Med målet att ge likvärdig service till alla

Dalslandskommunen Bengtsfors ligger vackert belägen vid Dalslands kanal. Området är känt för sin natur med många sjöar och djupa skogar, och här finns gott om naturupplevelser som fiske, bad, vandring, cykling och paddling. Kommunen satsar mycket på hållbarhet och arbetar på att ersätta hela sin fordonsflotta med fossilfria el- och biogasfordon. Den viktigaste industrin i området är papperstillverkningen, men flest företag finns inom jord- och skogsbrukssektorn.

Bengtsfors är inte stor i invånarantal – knappt 10 000 personer finns utspridda på 890 kvadratkilometer. Av dessa bor knappt en tredjedel på landsbygden. Men trots en geografiskt spridd befolkning och stora glesbefolkade områden är man inom kommunen ändå mån om att kunna ge alla närhet till samma kommunala service. Därmed blir tillgången till bra och pålitliga kommunikationstjänster extra viktig.

Kommunen har en centralort och fyra kransorter där all kommunal verksamhet ska fungera lika väl som i centralorten. Med begränsade möjligheter att ha administrativ personal på plats på samtliga orter har man valt att automatisera många verktyg och tjänster för att frigöra tid för medarbetarna. Bengtsfors har även lagt stort fokus på att hitta lösningar för att hantera ärenden för medborgarnas räkning.

- Vi har satsat på att hitta effektiva verktyg och system som till stor del också är automatiserade. Det gör att vi kan spara tid och pengar och samtidigt lösa fler ärenden utan att det behöver bli personalintensivt, säger Marcus Holm som är kommunens IT-chef. Vi har exempelvis valt att använda TSO för att få snabbare leverans av nya abonnemang för anställda eller för att hjälpa medarbetare som har något problem med sina abonnemang. Det är enkelt och smidigt men drar inga extra kostnader.

Anpassade e-tjänster ökar tillgängligheten

Bengtsfors kommun har varit kund hos Tele2 sedan 1991, och tillsammans med Tele2 Företag har Bengtsfors utvecklat kommunens e-tjänster. Det har bidragit till ökad tillgänglighet och gjort det möjligt att samla in ärenden från flera olika kanaler, dygnet runt och oavsett var personalen befinner sig.

- Idag utnyttjar vi både mobilnätet och wifi på ett mer effektivt sätt, och vi kan också ge kommunens invånare större, snabbare och säkrare tillgång till dessa tjänster, berättar Marcus Holm.

För det natursköna Bengtsfors är även turismen en viktig del och kommunen har därför satsat på att bygga ut gästnät för turister, båtturister i Dalslands kanal och besökare i sporthallar och andra evenemangsarenor. Med hjälp av effektiva och användarvänliga kommunikationslösningar skapas också förutsättningar för att turismen, och därmed också näringslivet i kommunen ska kunna utvecklas och växa.

- Bengtsfors vision är att vara en kommun som är livskraftig genom samarbete och individuell utveckling. Våra kommunikationslösningar spelar stor roll för att vi ska kunna uppfylla vår vision, och bli mer tillgängliga och mobila för alla, konstaterar Marcus Holm. Här har våra tjänster från Tele2 Företag varit en starkt bidragande faktor, och vi ser ett tydligt resultat genom nöjdare medarbetare och kommuninvånare.

Lösningar

Bengtsfors kommun har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Bengstfors kommun använder dessutom Tele2 Företags självbetjäningsverkty Tele2 Service Online, TSO.

Lösningar

Bengtsfors kommun har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Bengstfors kommun använder dessutom Tele2 Företags självbetjäningsverkty Tele2 Service Online, TSO.