Mobil 5 GB

Mobil 5 GB inkluderar:

Vårt enklaste abonnemang för samtal, sms och mobilsurf

Mobilnummer

Så här enkelt flyttar du ditt nummer
Ingen bindningstid14 dagars ångerrätt

Vanliga frågor

Hur fungerar mobilsurf inom EU/EES?

Ska du resa till ett EU/EES-land? Om du åker utomlands ingår fria samtal, sms och mms inom EU/EES-länder i alla våra abonnemang. Surfmängd ingår enligt följande inom EU/EES:

  • Mobil Obegränsad Snabbast: 50 GB/mån

  • Mobil Obegränsad Snabbare: 40 GB/mån

  • Mobil Obegränsad Snabb: 30 GB/mån

  • Mobil 15 GB: 15 GB/mån

  • Mobil 5 GB: 5 GB/mån

Följande länder ingår i EU/EES: Belgien, Bulgarien, Cypern (exkl. norra Cypern), Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Island, Irland, Italien (inkl San Marino och Vatikanstaten), Kanarieöarna, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Åland och Österrike.

Till Frankrike räknas även Franska Guyana, Franska Västindien, Guadeloupe, Martinique, Reunion Island och Saint Martin.

Tips för dig som reser mycket - välj Obegränsad Snabbare eller Obegränsad Snabbast

Hur mycket räcker surfen till?

Hur länge surfen (mobildatan) räcker beror såklart på vad du gör när du surfar. Här är några exempel:

Med Mobil 5 GB

  • Spotify - 34 tim/mån, eller

  • Netflix HD - 1,5 tim/mån, eller

  • Youtube HD - 4 tim/mån

Med Mobil 15 GB

  • Spotify - 100 tim/mån, eller

  • Netflix HD - 5 tim/mån, eller

  • Youtube HD - 12 tim/mån

Tänk också på att du säkert vill göra mer saker med din mobil än att enbart lyssna på Spotify eller titta på film!

Om din mobildata tar slut kan du enkelt köpa mer med ett sms. Gå till sidan Köp mer mobildata för att få reda på hur du gör.

Tar din surf ofta slut rekommenderar vi dig att uppgradera till ett obegränsat abonnemang. Då slipper du fundera på om surfen kan ta slut eller inte. Du behöver inte heller koppla upp dig mot andra nätverk för att spara på din egen mobildata.

Hur fungerar en nummerflytt (portering)?

När du väljer att du vill behålla ditt nuvarande mobilnummer påbörjas en nummerflytt. Den tar ca 14 dagar och du kommer få ett sms med exakt tidpunkt för flytten. Byter du från Comviq sker nummerflytten inom ca 5 vardagar.

I god tid innan nummerflytten är klar får du hem ett nytt SIM-kort från Tele2. Det nya SIM-kortet har från början ett tillfälligt nummer som sedan byts ut till ditt vanliga nummer när nummerflytten är klar. Välj själv om du vill börja använda SIM-kortet redan nu för att prova tjänsten eller vänta tills nummerflytten är klar.

Tänk på att:

  • du inte kan ha bindningstid kvar hos din nuvarande operatör,

  • även om du inte har bindningstid så har de flesta abonnemang en månads uppsägningstid,

  • om du börjar använda det nya SIM-kortet innan nummerflytten är klar kommer det se ut som att du ringer från ett annat mobilnummer,

  • om du byter från ett kontantkortsnummer måste kontantkortet vara registrerat hos din nuvarande operatör.

Vilken täckning har Tele2 och kan jag surfa med 5G?

Vårt 4G-nät täcker 99,9% av Sveriges befolkning och vi aktiverar 5G löpande runt om i Sverige.

5G ingår utan extra kostnad i alla våra mobilabonnemang. Med 5G kan du komma upp i hastigheter på upp till 1 Gbit/s och på vår täckningskarta visas aktuella platser med 5G aktiverat. För att surfa med 5G behöver du en 5G-mobil.

Läs mer om vår täckning Läs mer om 5G

Vilken täckning har Tele2?

Vårt 4G-nät täcker 99,9% av Sveriges befolkning. Dessutom aktiverar vi 5G löpande på flera platser i Sverige.

Läs mer om vår täckning

Vad är eSIM och hur fungerar det?

eSIM är en teknik som fungerar på samma sätt som ett fysiskt SIM-kort, men är inbyggt i mobilen. De flesta nya mobiler har stöd för eSIM och fungerar med eSIM från Tele2.

När du köper nytt abonnemang kan du välja om du vill ha ett fysiskt SIM-kort eller digitalt eSIM. Du aktiverar eSIM i Mitt Tele2 efter att du köpt ett mobilabonnemang eller med den aktiveringskod som du har fått skickad till dig.