FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Hav i bakgrunden
Hav i bakgrunden

10 tips för ledare i hybridkontoret

Det senaste året har gett en  inblick  i framtidens arbetsliv.  Vad som väntar när restriktionerna hävs vet ingen, men allt tyder på att kontorsnormen är förändrar i grunden och att många vill arbeta mer på distans även framåt.

I Tele2s och Kantar Sifos rapport Det hybrida arbetslivet har vi frågat medarbetare och chefer vad de tycker är viktigt vid ett ledarskap på distans. 

Nedan har vi sammanställt erfarenheter från distansåret 2020 för dig som ledare att ta med till framtidens “hybridkontor.”  

1. Känn tillit till dina medarbetare

Som chef kan man oroa sig för att inte jobbet blir gjort och vilja kontrollera en extra gång. Men ta ett steg tillbaka – dina medarbetare vill med största sannolikhet göra ett bra jobb. Studier pekar på att många blir mer effektiva när de jobbar hemma ostört och att överdriven kontroll är demotiverande. Lita på att teamet gör sitt bästa även när du inte ser dem.   


2. Var extra tydlig

Dina medarbetare behöver veta vad som krävs av dem. Det är lättare än man tror att bli missförstådd - särskilt digitalt.  Se till att uppgiften är rimlig och att lämpliga verktyg finns till hands, och kom överens med medarbetarna om när och hur avstämningar ska ske.

3. Tydliggör när och hur beslut fattas

 Kommunikationen kring beslut blir extra viktig när alla inte befinner sig på samma plats. Bestäm på förhand vad som gäller för beslutsfattande, i vilka forum det får ske, vilka som ska vara med och hur besluten delges. Stäm av en extra gång att alla vet vad som gäller.

4. Tillhandahåll verktyg och utbildning

Det finns en direkt koppling mellan bra teknik, produktivitet och trivsel - och omvänt, mellan dålig teknik, stress och vantrivsel. Se till att allt fungerar så bra som möjligt - från skärmar och tangentbord till uppkoppling, mötesteknik och säkerhetslösningar. Alla program måste fungera lika bra på distans som på kontoret och vice versa - och alla måste kunna hantera dem. Erbjud utbildning om så krävs.

5. Stäm av

Håll löpande avstämningar med teamet och enskilda medarbetare, för att peppa och se att arbetet flyter på. Hitta ett upplägg som passar din organisation och dina medarbetare, där frekvensen är lagom, agendan är tydlig och innehållet är meningsfullt. Människor är mer eller mindre bekväma med att ställa frågor i video- eller hybridmöten. Känn av hur det är i ditt team och anpassa kommunikationen.

6. Uppmuntra fysisk aktivitet

Det är lätt att bli sittande framför datorn eller vända på dygnet. Det är medarbetarens ansvar att ta paus men det skadar inte att påminna. Stäm av vad som efterfrågas och om det finns något du kan hjälpa till med. Om vädret är fint, dra nytta av tillfället och föreslå ett promenadmöte, fysiskt eller på telefon

7. Behåll teamkänslan

Företagskultur och mjuka värden som teamkänsla är det som är svårast att upprätthålla på distans. Finns det saker ni kan göra tillsammans som låter sig digitaliseras? Välj något som passar just er företagskultur, ditt team och dina medarbetare.

8. Ta tillvara på samtalen

Den sociala dimensionen av arbetet är den som far mest illa av distansen. Det finns en risk att bli närmast för effektiv när videomötena avlöser varandra och betingen betas av. Det är viktigt för gruppkänslan och motivationen att träffas enbart  för kaffe och småprat, även i det digitala rummet. Ett ofta anfört tips är att ha på kameran i videomöten, det stärker det sociala kittet.

9. Hur mår du - egentligen? 

Var extra lyhörd för signaler på att medarbetare mår dåligt och våga gripa in och erbjuda stöd. Det är lätt att gömma ohälsa på distans. Har ni någon organisation kopplad till ert bolag som kan ge medarbetarna stöd kring hälsa och välmående, tveka inte att ta hjälp.

10. Visa omtanke

Låt dina medarbetare veta att de är viktiga. Ta hand om varandra.