FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Proteinbolagets recept på framgång

Läs kundcaset

Proteinbolaget startades 2012 av två unga entreprenörer från Karlskoga som båda studerade flygteknik i Västerås. Från ett studentrum på 24 kvadratmeter grundade Adam Gillberg och Mårten Åkeson vad som skulle komma att bli Proteinbolaget, När de efter sex månader insåg att det skulle fungera, flyttade Adam och Mårten hem till Karlskoga igen. Där blev en källarskrubb hos Adams föräldrar företagets första lokal. Resten är, som man brukar säga, historia.    Och historien har varit framgångsrik. Sedan starten 2021 har Proteinbolaget vuxit varje år. 2018 blev företaget för första gången utsett till Di Gasellföretag, vilket innebär att de fördubblat sin omsättning över 4 år. Därifrån har framgångssagan fortsatt, med samma ökning för både 2021 och 2022. Nu har Proteinbolaget också blivit utsedd till Di Mästargasell. Så vad är hemligheten?  

 

Motivation slår klass 

– För mig är vår största styrka att vi har lyckats behålla vårt entreprenöriella driv. Det är något som verkligen genomsyrar hela organisationen, och något vi aktivt arbetar för att behålla, säger Caroline Haglind som är CFO på Proteinbolaget.   

– Sedan har vi ju också kvar våra grundare och ledstjärnor i Adam och Mårten som fortfarande är operativa och involverade i allt som händer. Att ha dom på plats för alla att se upp till och se hur de tar sig an nya problem och utmaningar är väldigt inspirerande. Vi vill att alla ska känna att de har möjlighet att påverka, att de får prova nya saker och att det är okej om inte allt blir bra från början, så länge vi lär oss saker och gör de justeringar som krävs, fortsätter Caroline.

– Rekryteringar är också en nyckel för oss. Vi letar efter människor med rätt typ av driv. Så länge man har det tror vi på att vi kan hjälpa människor att utveckla de kompetenser som behövs. Vi är ganska många här som har Proteinbolaget som första jobb, och där vi har vuxit och utvecklats tillsammans med bolaget. Något som gör att vi också är väldigt måna om att den kulturen ska få finnas kvar – där det är roligt att jobba, där man får stort ansvar och där snabba beslut och korta beslutsvägar fortsätter att föra oss framåt, förklarar Caroline.  

 

Hälsan prioriterades på nytt  

Utöver den entreprenöriella andan och drivet har det också funnits övergripande trender som gjort att segmentet har växt. Många företag har drabbats av de restriktioner och begränsningar som coronaepidemin förde med sig. Men pandemin gav också ett uppsving för många som är verksamma inom hälsa och träning, och gjorde att många valde e-handelsplattformar framför att besöka fysiska butiker.

– En annan del i våra framgångar är att vi har jobbat väldigt hårt för att skapa en tydlig nisch för oss själva. Vi vill visa att träning och hälsa är för alla. Att kosttillskott kan vara ett komplement för väldigt många människor oavsett vart de befinner sig på sin egen träningsresa.

– Sedan vet vi ju att många aktörer har valt en mera gym- eller styrketräningsfokuserad position och en lite tuffare attityd. Där har vi i stället valt en annan väg och positionerat oss mer mot träning och hälsa som en livsstil och något som alla kan vara en del av. Det ska man också tydligt kunna se på vår sajt, hur vi positionerar våra egna varumärken och hur enkla vi är att ha att göra med. Vi vill att helheten hänger ihop, förklarar Caroline.      – Utöver det försöker vi också särskilja oss när det kommer till kundfokus. Vi vet att nöjda kunder alltid kommer att vara våra bästa ambassadörer och vi vill verkligen ta hand om kunderna genom hela upplevelsen. Från hur lätt det är att navigera och handla på sajten och få en snabb och säker leveransupplevelse, till att på ett smidigt och effektivt sätt ta hand om alla eventuella kundärenden som dyker upp.

– När det kommer till kundservice har vi dock gjort några vägval som har underlättat. Idag går det bara att höra av sig via mejl, men i gengäld ser vi till att ha en snabb och effektiv hantering där alltid vi svarar inom 24 timmar, men oftare inom vårt mål som är 12 timmar. Men om vi tror att det blir enklare att lösa ärenden genom att ringa upp kunden så gör vi det.  

– Vi ser kundnöjdheten som ett ansvar som delas av hela organisationen. Hur vi väljer att marknadsföra oss, vad vi lovar och hur vi sköter leveranser är allas delade ansvar. Så vi mäter antal ärenden per antal skickade order, snarare än hur många ärenden man löser i kundtjänst, fortsätter Caroline. 

 

Satsningar på hållbarhet

För många e-handelsföretag är hållbarhet en konstant betänklighet. För Proteinbolaget innebär detta att jobba med flera olika partners för att hitta en balans mellan hållbarhet, tillgänglighet och ekonomi.     – Vi har inställningen att hållbarhetsfrågan måste vara ett samarbete mellan en rad olika aktörer. Vår expertis är e-handel och kundnöjdhet, så för att hitta den mest hållbara lösningen i relation till det, arbetar vi med en rad olika partners. Sedan försöker vi hela tiden utveckla vår egen logistik, dels genom att undvika att skeppa luft och dels genom att ändra vilka typer av förpackningar och fyllnadsmaterial vi använder.

– Just nu håller vi till exempel på att registrera in måtten på alla artiklar för att vårt lagersystem ska ge förslag på val av låda vid packningstillfället. Vi tar inte ut någon returavgift i dagsläget, men däremot debiterar vi kunder som inte hämtar ut sina paket då det innebär onödiga transporter, säger Caroline.    

 

Nya marknader, nya utmaningar 

Trots den starka tillväxten anser Proteinbolaget att det fortfarande finns stora möjligheter att expandera. Dels genom att ge sig in på andra marknader, dels genom att utveckla nya kanaler och att ta ytterligare marknadsandelar.  

– Vi kommer nog alltid att fortsätta att vara en renodlad e-handelsplattform och vi vill fortsätta växa i Sverige. I Finland har vi varit aktiva i drygt två år, så där har vi bara börjat. En annan viktig pusselbit i vår fortsatta resa är att delar av tillväxten kommer från vårt eget varumärke GAAM. I år satsar vi på att ta GAAM till service- och dagligvaruhandeln och det ser ljust ut – vi har till exempel redan två produkter listade centralt hos ICA. Jag tror att det här är en affär som är större än vad vi kunde tänka oss och vi ser stora möjligheter för en stark tillväxt även framöver, säger Caroline.   

Partner till Di Gasell 2023-2024

Dagens Industri genomför årligen Gasellundersökningen, som rankar Sveriges mest framgångsrika företag i 21 län. Syftet med Di Gasell är att stödja och uppmuntra svenskt näringsliv och företagare som vågar satsa för att växa.

Under 2023-2024 deltar Tele2 Företag som strategisk partner till Di Gasell. Vi har länge arbetat nära entreprenörer och företagare, vilket har gett unik erfarenhet och inblick i de utmaningar som tillväxtföretagande innebär och vad vi som leverantör kan göra för att skapa förutsättningar för fler lönsamma Gasellföretag.

Partner till Di Gasell 2023-2024

Dagens Industri genomför årligen Gasellundersökningen, som rankar Sveriges mest framgångsrika företag i 21 län. Syftet med Di Gasell är att stödja och uppmuntra svenskt näringsliv och företagare som vågar satsa för att växa.

Under 2023-2024 deltar Tele2 Företag som strategisk partner till Di Gasell. Vi har länge arbetat nära entreprenörer och företagare, vilket har gett unik erfarenhet och inblick i de utmaningar som tillväxtföretagande innebär och vad vi som leverantör kan göra för att skapa förutsättningar för fler lönsamma Gasellföretag.