FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Ny studie från Tele2 visar att kontakten med kundservice väcker svenskarnas känslor

I rapporten Se kunden har 1 088 slutkunder och 122 företagsledare tillfrågats om bland annat sin syn på offentlig sektor- och företagskundservice och sina preferenser för dialog med kund- och medborgarservice. 

– Man skulle kunna säga att det finns en kundserviceparadox hos svenska företag där beslutsfattare å ena sidan ser det som en avgörande konkurrensfördel, men å andra sidan inte upplever sig ha särskilt god kännedom om hur den egna kundservicen uppfattas av ens kunder. Därför är det glädjande att många planerar att satsa mer på sin kundservice och att den delen av verksamheten tycks få mer uppmärksamhet och foukus, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef, Tele2 Företag.

Enligt rapporten är det få svenskar som lämnas oberörda av kontakter med kundservice. Sex av tio upplever positiva känslor någon gång under ärendets hantering och fyra av tio menar att relationen till bolaget stärkts efter en positiv kundservicekontakt. Över hälften av de tillfrågade konsumenterna menar att en dålig kundservicekontakt fått dem att vilja byta till ett annat företag.

Att få snabb hjälp värderas allra högst av konsumenter i utvärderingen av en kundservice. De flesta accepterar viss väntetid i telefon, men för en majoritet av de tillfrågade går smärtgränsen vid tio minuter. Fyra av tio missnöjda konsumenter säger att ärendet tog för lång tid att lösa.

Under de senaste åren har nya kontaktvägar utvecklats och tillkommit, bland annat video. Men bland konsumenterna föredras fortfarande personlig kontakt över telefon, även bland de yngre åldersgrupperna. I kontakt med företag är viljan att få hjälp via andra, digitala sätt som app och chatt dock större bland de yngre åldersgrupperna.

- Vår rapport visar att det är den tillgängliga supporten och empatiska kommunikationen som kunder och medborgare värderar högst. Den sömlösa dialogen via olika kommunikationskanaler i kombination med den personliga interaktionen är fortsatt central, och för tillgänglig och effektiv kommunikation är rätt tekniska hjälpmedel kritiskt, avslutar Stefan Trampus.

Andra slutsatser i rapporter:

  • Personlig service värderas högst. Sju av tio väljer kontakt med människa, framför AI eller robot.

  • Sex av tio ärenden blir lösta inom en dag.

  • I nio av tio ärenden väcks känslor. I 40 procent av fallen väcks negativa känslor.

  • 2 av 3 konsumenter blev nöjda med hanteringen av sitt senaste ärende.

  • Telefonsamtal är den mest omtyckta kontaktvägen. 45 % väljer den som sin primära kontaktväg.

  • Chattbotar används i lägst utsträckning, och leder även till störst missnöje.

  • Kunder vill inte vänta längre än 10 minuter i telefonkö.

  • Ledningsgrupper har låg kännedom om kundservicen i den egna verksamheten.

  • Majoriteten av ledningsgrupperna tänker satsa mer resurser på kundservice.

Om rapporten

Rapporten Se kunden är resultatet av två undersökningar från Ipsos som gjordes i januari 2023. Dels en kvantitativ konsumentundersökning genom webbpanel med 1088 slumpmässigt rekryterade respondenter, dels en kvalitativ onlineundersökning med 122 beslutsfattare. Läs rapporten här.

För mer information, vänligen kontakta: Fredrik Hallstan, Head of External Communication, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag

Se kunden - om dialogen mellan företag, organisationer, kunder och medborgare

Vårt sätt att kommunicera och mötas förändras. Från att till största delen ha bestått av telefonsamtal sker idag en växande andel kontakter mellan kunder och leverantörer digitalt, via video, mejl och chatt. Ibland förekommer kontakten inte alls, utan frågor och ärenden löses via självservicetjänster eller AI-teknik.

Men oavsett i vilka kanaler vi möts är det tydligt att kundservice och kundnöjdhet blir allt viktigare som konkurrensmedel för företagen. Och det personliga mötet spelar roll när det är riktigt viktigt – eller när det är viktigt på riktigt.

Se kunden - om dialogen mellan företag, organisationer, kunder och medborgare

Vårt sätt att kommunicera och mötas förändras. Från att till största delen ha bestått av telefonsamtal sker idag en växande andel kontakter mellan kunder och leverantörer digitalt, via video, mejl och chatt. Ibland förekommer kontakten inte alls, utan frågor och ärenden löses via självservicetjänster eller AI-teknik.

Men oavsett i vilka kanaler vi möts är det tydligt att kundservice och kundnöjdhet blir allt viktigare som konkurrensmedel för företagen. Och det personliga mötet spelar roll när det är riktigt viktigt – eller när det är viktigt på riktigt.