Nätfiske

Så här hanterar du bluff-meddelanden om kortuppgifter eller inloggningsuppgifter med Tele2 som påstådd avsändare.

Har du fått mejl, sms eller telefonsamtal från Tele2 eller andra företag om återbetalning eller verifiering via kreditkorts eller kontouppgifter? Detta kan vara så kallade phishing (mejl) eller smishing (sms)-försök.

Phishing, smishing eller nätfiske är namn på bedrägerier som går ut på att "fiska" efter konto- eller kortinformation genom att man säger sig mejla, ringa eller sms:a från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att man måste verifiera sina kunduppgifter.

Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, skicka sms eller ringa upp.

Om du skulle få ett mejl, sms eller blir uppringd från Tele2 eller ett annat företag som du inte själv kontaktat:

  • där man hänvisar till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter
  • där man bifogat en klickbar länk till Tele2 eller Comviq-liknande sida
  • där du uppmanas lämna ifrån dig kortnummer, CCV kod och andra kortuppgifter eller användaruppgifter så är detta ett bedrägeriförsök.

Har du fått ett sms du misstänker är bluff (smishing) kan du skicka det vidare till Tele2s kortnummer 7726. Du kan läsa vidare om bluff-sms och vår tjänst 7726 på vår sida om smishing.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter uppmanar vi dig att kontakta din bank för att spärra ditt kort och göra en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig dina användaruppgifter till till exempel din webmejl, ändra då inloggningsuppgifterna till din mejl. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra websidor på din mejl, ändra även dessa lösenord.

När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet, kolla alltid att sidan är säker genom titta om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser.

Vill du veta mer om bedrägeri via phishing så gå gärna vidare till Polisens hemsida. Där hittar du även information om hur du gör en polisanmälan.

Mejl från andra företag än Tele2/Comviq

Har du fått ett mejl som du misstänker vara ett bluffmejl kan du kontakta det företaget.

Tele2/Comviq agerar enbart på de mejl där avsändaren uppger sig komma från Tele2/Comviq. Vi kan även enbart spärra de avsändare där IP-adressen eller mejladressen tillhör oss.

Har du en annan fråga?