Dålig eller ingen mobiltäckning

Har du dålig eller ingen täckning där du befinner dig? Det kan i så fall bero på flera faktorer.

Det är många faktorer som spelar in på din täckning. Det kan vara allt från vilken mobil, surfplatta eller bredbandsrouter du använder till att var i en byggnad du befinner dig i. Det kan också vara hur många personer som är uppkopplade samtidigt mot samma mast i förhållande till mastens kapacitet.

Ingen täckning? Här får du tips på hur du kan felsöka:

  • Starta om enheten
  • Kontrollera att flygplansläget inte är påslaget
  • Se om det finns några driftstörningar i ditt område
  • Zooma in på din adress på vår täckningskarta – finns täckning där du befinner dig?
  • Används handsfree
  • Använd mobilen utomhus eller aktivera WiFi-samtal – väggar, fönster och dörrar kan påverka din täckning

Hjälper inte tipsen ovan är du välkommen att kontakta vår kundservice.

5G – framtidens nät är här

Under våren 2020 lanserade vi Sveriges första publika 5G-nät. 5G innebär kortfattat att din uppkoppling blir snabbare, stabilare och säkrare. Du kan ladda ner filer i hastigheter upp till 1 Gbit/s.

Utfasning av 3G-nätet

Med start 2021 och under de kommande åren kommer vi successivt fasa ut vårt nuvarande 3G-nät. Till en början sker utfasningen långsamt och på platser med bra 2G- och 4G-täckning. Allt eftersom kommer utfasningen öka i takt.

Idag använder nästan alla Tele2-kunder 4G och kommer därför inte märka av detta. För det de kunder som använder 3G aktivt idag rekommenderar vi följande:

  • Om du har mobil eller hårdvara som är låst till 3G-nätet i inställningarna behöver du istället tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät.
  • Om du har mobil eller hårdvara som inte stödjer 4G är vår rekommendation att du byter till ny mobil eller hårdvara.

Har du en annan fråga?