Felsökning av din mobiltäckning

Upplever du att din mobiltäckning ibland inte fungerar som den ska? Det kan i så fall bero på flera olika faktorer.

Det är många faktorer som spelar in på din täckning. Det kan vara allt från vilken mobil, surfplatta eller bredbandsrouter du använder till att var i en byggnad du befinner dig i. Det kan också vara hur många personer som är uppkopplade samtidigt mot samma mast i förhållande till mastens kapacitet.

Ingen täckning? Här får du tips på hur du kan felsöka:

  • Starta om enheten
  • Kontrollera att flygplansläget inte är påslaget
  • Se om det finns några driftstörningar i ditt område
  • Zooma in på din adress på vår täckningskarta – finns täckning där du befinner dig?
  • Används handsfree
  • Använd mobilen utomhus eller aktivera Wifi-samtal – väggar, fönster och dörrar kan påverka din täckning

Hjälper inte tipsen ovan är du välkommen att kontakta vår kundservice.

5G – framtidens nät är här

Under våren 2020 lanserade vi Sveriges första publika 5G-nät. 5G innebär kortfattat att din uppkoppling blir snabbare, stabilare och säkrare. Du kan ladda ner filer i hastigheter upp till 1 Gbit/s.

Utfasning av 3G-nätet

Med start 2021 och under de kommande åren kommer vi successivt fasa ut vårt nuvarande 3G-nät. Till en början sker utfasningen långsamt och på platser med bra 2G- och 4G-täckning. Allt eftersom kommer utfasningen öka i takt.

Idag använder nästan alla Tele2-kunder 4G och kommer därför inte märka av detta. För det de kunder som använder 3G aktivt idag rekommenderar vi följande:

  • Om du har mobil eller hårdvara som är låst till 3G-nätet i inställningarna behöver du istället tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät.
  • Om du har mobil eller hårdvara som inte stödjer 4G är vår rekommendation att du byter till ny mobil eller hårdvara.

Har du en annan fråga?