FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

It-konsulter maximerar kundvärdet

Möt några av Tele2 Företags it-konsulter

Innovation är viktigt för Norrköpings Tidningars Media – att hitta nya lösningar och se nya perspektiv är ett sätt att utvecklas och nå bättre resultat. Här är en modern och genomtänkt it-struktur, effektiva system och smarta verktyg ett måste. Lösningarna är komplexa och de produkter och tjänster som utvecklas måste anpassas efter en bransch i ständig förändring.

— Samarbetet med Tele2 Företags konsultorganisation har varit avgörande för att vi ska kunna leverera en stabil och agil miljö som kan hantera snabba förändringar i vår verksamhet. Vi behöver arbeta med en partner som kan vägleda oss framåt på resan, konstaterar Christian Åvall som är it-chef på NTM.

Tele2 Företag har varit NTM:s samarbetspartner för datakommunikation, it-säkerhet och stödsystem under många år. NTM äger och driftar själva sin utrustning, medan Tele2 Företags konsulter bistår med design, driftsättning, underhåll och utveckling av tjänsterna. Konsulterna går dessutom in och stöttar med djupare kunskap vid mer komplexa förändringar, underhåll och uppgraderingar.

— Vår närvaro och vår kunskap om kunden har stor betydelse för den här affären, konstaterar Stefan Karlsson som är Networking Consultant och tekniskt kundansvarig. Det handlar om den tekniska kompetensen, tillgängligheten hos våra medarbetare och det faktum att vi har ett helt team som stöttar kunden.

Konsulten är kundens expert

Norrköpings Tidningars Media är ett av det växande antal företag som drar nytta av it-konsulter vid komplexa frågor kring nätverk och it-säkerhet. Konsulten är en väg att snabbt och enkelt tillföra kompetens och resurser till företaget, när det behövs och där det behövs. Den kortsiktiga investeringen att ta in en konsult kan på längre sikt ge mycket tillbaka.

Genom att sätta upp en tydlig it-strategi och använda företagets it-lösningar på rätt sätt kan du både minska kostnaderna och öka intäkterna för din verksamhet. Nyckeln är att förstå vad investeringen i slutänden ska leda till, men också att ha rätt kompetens för att nyttja värdet av din investering maximalt.

På Tele2 Företag arbetar ett stort antal it-konsulter med specialistkunskaper inom olika områden, men med it-säkerhet och nätverk som gemensam nämnare. Konsulterna arbetar med stora organisationer inom offentlig sektor, som regioner och kommuner, men bland kundkretsen finns även större och medelstora privata företag inom olika branscher.

Arbetsuppgifterna för en it-konsult varierar – ibland handlar det om tydligt definierade och avgränsade uppgifter, ibland om att stötta i ett större projekt och ibland är det längre uppdrag där konsulten ingår i kundens eget team och deltar i det dagliga arbetet. Bland uppgifterna ingår integration och uppdatering av kundens system, men det kan även handla om implementation och stöd i frågor om brandväggar, serverlösningar och design – helt enkelt att agera som kundens expertrådgivare i allt som rör nätverk och it-säkerhet.

— Min roll handlar om att vara experten som stöttar kunden och kan tekniken, säger Carl Laurin som är Network Security Engineer. Målet är att utveckla kunden genom att utbilda och dela med mig av min kunskap. Genom att bygga långsiktiga samarbeten skapar jag möjligheter både för kunden och för Tele2 Företag.

Rickard Svorén som är Senior Network Security Engineer instämmer.

— Mycket av arbetet handlar om att utbilda och hålla kunden uppdaterad med nya tekniker och funktioner. Jag försöker skapa mesta möjliga nytta och kundvärde av kundens egna system, men också tipsa om bättre arbetssätt och agera bollplank åt både kunder och kollegor.

— En stor del av rollen som konsult handlar om sunt förnuft, tillägger Networking Consultant Kent Sjöström. Det gäller att lyssna och vara lyhörd för vad kunden vill och behöver. Ofta går jag in och stöttar med djupare kunskap vid komplexa förändringar, men jag agerar också som coach och arbetar proaktivt för att fånga upp vad som behövs hos varje enskild kund.

Vad är viktigt för att lyckas som konsult?

— Man måste vara intresserad av teknik och tycka om att jobba externt ute hos kunder, säger Kent Sjöström. Vissa konsulter arbetar länge hos en enda kund och andra inte, men oavsett vilket ger det alltid nya perspektiv och kunskap som vi tar med oss och använder i nästa uppdrag. Den lokala närvaron är också viktig, både från oss som företag och från den enskilda medarbetaren, eftersom den skapar en personlig relation och ett engagemang på plats ute hos kunden.

— Kommunikationen med kunden är väldigt viktigt, säger Rickard Svorén. Oavsett hur ett projekt går måste man kommunicera, höra av sig till kunden och vara tydlig. Och var lyhörd för vad kunden vill ha. Jag kan ha tankar om vad kunden bör göra baserat på mina kunskaper, och ibland följer kunden mitt råd men ibland är det andra saker som de tycker är viktigare att fokusera på. I slutänden är det alltid kunden som bestämmer och som konsult gäller det att jag förstår och anpassar mig efter det. Som rådgivare gäller det också att lägga sig på rätt nivå och berätta det som kunden behöver veta, utifrån deras nivå och tekniska kunskap.

— För att lyckas som konsult behöver du ha social kompetens, men det gäller också att ha erfarenhet eftersom kunden litar på oss som experter, konstaterar Carl Laurin. Med erfarenheten bygger du förtroende, men det kommer över tid. Det handlar om att leverera det som utlovas och lyckas med det du säger att du ska göra. Som kund och konsult kan vi ha olika syn på arbetet men vi strävar ändå efter samma mål. Jag måste våga ta ansvar, samtidigt som jag ska stå på kundens sida och lyssna på vad de vill ha. Genom att bygga ett långvarigt samarbete med en kund får jag bättre inblick i deras it-miljö och kan hjälpa dem att minimera riskerna.

Tydlig kundnytta

Den nytta och det kundvärde som konsulterna bidrar med är tydlig.

— När det gäller brandväggar och nätverk är det kritiskt för ett företag om verksamheten ligger nere, berättar Rickard Svorén. Vi ser till att skapa it-miljöer som är driftsäkra och uppdaterade. Det handlar om att utveckla funktioner och komma med tips om nya tekniker som kunden kan använda, helt enkelt att maximera nyttan med de investeringar som kunden har gjort.

— Som konsult arbetar jag proaktivt utifrån de erfarenheter jag har, för att skapa driftsäkra miljöer och minska avbrott och problem. Det gäller att få kunden på rätt köl och få dem att förstå värdet med varför jag gör det jag gör, att anpassa vid behov och att alltid vara tydlig. Vi har inte bara kunskaper om det vi själva gör utan även förståelse för helheten. Det betyder att vi inte bara bidrar till att få allt på plats utan också till att få helheten att fungera i kundens verksamhet, förklarar Carl Laurin.

It-säkerhet har alltid varit en viktig fråga, och som konsult märker Kent Sjöström att ämnet blir allt viktigare.

— Det är mycket mer fokus på säkerhet nu, jämfört med hur det såg ut för några år sedan, konstaterar han. Folk pratar om det och det uppmärksammas mer ute hos kunderna. Om jag ser till de uppdrag jag har nu är det främst it-säkerhet som efterfrågas.

Att säkerhetstjänsterna behövs råder det inget tvivel om.

— Vi ser ständigt att attacker sker ute hos kunderna, berättar Kent Sjöström. I de system vi arbetar med får vi fram tydlig information och statistik som visar att cyberattackerna blir allt vanligare, men vi ser också att det vi gör bidrar till att stoppa attackerna innan kunden drabbas. Kundnyttan blir väldigt tydlig i de här fallen.

Ökande kompetenskrav

Men arbetet som it-konsult är inte alltid utan utmaningar. Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen går snabbt, och som konsult förväntas du ständigt vara uppdaterad med den senaste kunskapen.

— Man befäster inga kunskaper om man inte får jobba med dem, och det kan vara svårt att hela tiden hålla sig uppdaterad med nyheter och kunskaper. Jag ser fortbildning som en långsiktig investering i min egen yrkeskunskap, säger Carl Laurin.

— Ibland efterfrågas kompetens inom områden som jag inte har jobbat så mycket med, berättar Rickard Svorén. Jag arbetar med ett massivt system där man aldrig blir fullärd, utan jag lär mig hela tiden nya saker. Men mitt förhållningssätt är att jag hela tiden blir bättre, gör det jag kan och använder det jag har tillgång till. Det gäller att ha en ödmjuk inställning till kunskapen.

— Det kan vara väldigt komplext och svårt att prioritera när man jobbar med många olika kunder. Dessutom förväntas vi lägga en viss tid på kompetensutveckling och lära oss nya produkter och programvaror för att vara konkurrenskraftiga. Då gäller det att ha intresset att lägga den tiden som krävs, konstaterar Kent Sjöström.

Digitalisering är en fokusfråga för många företag och organisationer idag, och även för dem kan utvecklingskraven innebära en utmaning.

— Olika verksamheter har olika förutsättningar när det gäller att anamma nya möjligheter. Att ta till sig nya tankesätt och tekniker är en utmaning för alla och där kan vi konsulter gå in och stötta, förklarar Carl Laurin.

Flexibilitet, kompetens och nytänkande

Så varför ska du som företagare anlita en konsult i stället för att anställa egen personal? Fördelarna är många, inte minst för dig som driver ett mindre företag där varje medarbetare behöver lägga sin tid på kärnverksamheten.

Ett nyckelord i arbetet som it-konsult är flexibilitet. Konsulter är vana att möta olika organisationer och kan därmed lätt sätta sig in i nya verksamheter och arbetssätt. Med erfarenhet från många branscher och företag kommer nya perspektiv och kunskaper som gör att konsulten snabbt kan avgöra vilka lösningar som är bäst för din verksamhet, med dess unika krav och behov.

Flexibiliteten är också en fördel för din organisation. Genom att anlita it-konsulter kan du enkelt skala upp eller ner it-avdelningen när behoven förändras. För dig som företagare är det här en kostnadseffektiv lösning. Även om konsulten i sig är en investering ska den kostnaden vägas mot fördelarna av att ha ett väl fungerande it-system som kan bidra till att göra din personal mer effektiv, samt mot kostnaden av att ha egen it-personal ständigt på plats. Lösningen att anlita en it-konsult kan med andra ord hjälpa dig spara både tid och pengar.

Ytterligare en viktig aspekt är förstås kompetensen. En it-konsult har specialistkunskaper inom områden som förstudier, analys, design, implementation, konfigurering, migrering och integration. Konsultens uppgift är att göra en komplex uppgift enkel och att se till att du som beställare får ut största möjliga nytta av din investering. Men det kräver också att du hittar rätt konsult, någon som förstår din verksamhet, dina system och de utmaningar ditt företag står inför.

— Som företagare har du inte alltid möjlighet att ha egna specialister på heltid, konstaterar Kent Sjöström. Då kan det vara mer kostnadseffektivt att ta in en konsult med expertkunskaper som utför jobbet snabbare och mer effektivt än någon som har en generell kompetens. Det blir en tydlig kvalitetsstämpel på arbetet.

Carl Laurin instämmer.

— Genom att ta in en konsult kan du vara säker på att du alltid får en erfaren person med expertkunskap inom just det ämne du behöver hjälp med.

— Jag har jobbat som konsult i många år och jag har hunnit se många situationer och problemställningar som jag tar med mig till varje ny kund jag möter, säger Rickard Svorén. När du anlitar en konsult får du en person som har erfarenhet av många olika kunder och utmaningar, på ett sätt som man inte får av att bara arbeta internt hos ett och samma bolag.

Vilka är era bästa tips till företag som funderar på att anlita it-konsulter?

— Var tydlig med vad du vill ha gjort och vad du vill ha hjälp med. Sikta på att bygga ett långsiktigt samarbete och skapa förtroende mellan parterna, säger Carl Laurin.

Rickard Svorén instämmer.

— Se till att det finns avgränsningar och ett definierat projekt. Säkerställ att konsulten har tillgång till det han behöver och att det finns interna resurser på plats om behov finns. Ibland är jag som konsult beroende av att saker ska göras internt hos kunden och då måste den delen också fungera.

— Välj en leverantör som har ett erkänt bra rykte, certifieringar och lokal närvaro, tillägger Kent Sjöström. Och välj en konsult som tar sig tid att lyssna till dig som kund, som är lyhörd och ser till att ni kommer vidare i ert arbete.

Vikten av en stark leverantör

Kent Sjöström har arbetat som it-konsult i 25 år och hunnit bygga både erfarenheter och kundrelationer. Förutom den personliga relationen till kunderna har han också tydligt sett fördelarna med Tele2 Företag som leverantör av konsulttjänster.

— Idag har jag ett flertal långa och väl upparbetade relationer med kunder och de kontaktar ofta mig direkt för olika uppdrag. Men de uppskattar också att vi som företag har en stark lokal närvaro eftersom det skapar kontinuitet och ett engagemang hos kunden som inte går att få på samma sätt om man aldrig träffas, säger Kent Sjöström.

— Tele2 Företag har en unik position i integratörsbranschen och kunderna uppskattar att vi är en helhetsleverantör som kan tillhandahålla alla lösningar de behöver. Dessutom har vi en hög certifieringsgrad gentemot samtliga stora leverantörer och det är viktigt till exempel vid upphandlingar eller när vi anlitas av nya kunder. Det är få andra företag som har så hög partnerstatus som Tele2 Företag, förklarar Kent Sjöström.

— Vi kan leverera det mesta som kunden behöver, men ibland måste vi ta in andra aktörer för att samarbeta och utföra det som kunden vill ha. Men vår styrka är ändå att vi har tydliga erbjudanden och en bred plattform som helhetsleverantör, instämmer Carl Laurin.

Hos Norrköpings Tidningars Media har it-konsulterna varit drivande för det 25 år långa samarbetet med Tele2 Företag.

- Våra konsulter har varit väldigt viktiga och uppskattade av NTM. En viktig framgångsfaktor i vårt samarbete är vår förståelse för kundens verksamhet och behov, samt att vi är tillgängliga, relevanta och flexibla, säger Stefan Karlsson.

— Som konsult får jag mycket återkoppling som visar att kunderna är nöjda med det jobb jag har gjort och att de vill fortsätta samarbetet. Det är det bästa betyget, avslutar Kent Sjöström.

It-konsulter från Tele2 Företag

Hos Tele2 Företag finns certifierade it-konsulter med mycket hög kompetens inom exempelvis strategiarbete, projektledning och upphandling. Med våra konsulttjänster inom it får du vägledning för att kunna maximera företagets resurser och bygga en it-miljö som är både framtidssäker och kostnadseffektiv.

Vår målsättning är en långsiktig relation mellan dig som kund och våra konsulter. Det skapar trygghet för dig att den konsult du vänder dig till har kännedom om just din verksamhet och dess miljö, något som ofta är en minst lika viktig faktor som konsultens tekniska färdigheter.

It-konsulter från Tele2 Företag

Hos Tele2 Företag finns certifierade it-konsulter med mycket hög kompetens inom exempelvis strategiarbete, projektledning och upphandling. Med våra konsulttjänster inom it får du vägledning för att kunna maximera företagets resurser och bygga en it-miljö som är både framtidssäker och kostnadseffektiv.

Vår målsättning är en långsiktig relation mellan dig som kund och våra konsulter. Det skapar trygghet för dig att den konsult du vänder dig till har kännedom om just din verksamhet och dess miljö, något som ofta är en minst lika viktig faktor som konsultens tekniska färdigheter.

Säkrare nätverk för ditt företag

Ge din verksamhet det bästa - tryggt, flexibelt och skalbart med framtidssäkra kommunikationslösningar. Låt nätverket bli en framgångsfaktor som hjälper ditt företag att utnyttja de digitala möjligheterna till fullo. Men se till att integrera säkerheten från början - med förstklassiga säkerhetstjänster från Tele2 Företag har du alla förutsättningar för att bygga ett komplett skydd baserat på just din verksamhets behov.

Säkrare nätverk för ditt företag

Ge din verksamhet det bästa - tryggt, flexibelt och skalbart med framtidssäkra kommunikationslösningar. Låt nätverket bli en framgångsfaktor som hjälper ditt företag att utnyttja de digitala möjligheterna till fullo. Men se till att integrera säkerheten från början - med förstklassiga säkerhetstjänster från Tele2 Företag har du alla förutsättningar för att bygga ett komplett skydd baserat på just din verksamhets behov.