FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandeSIMFyll på dataMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagHållbarhetHållbarhet och telekomCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetRapport: Det hållbara företagandetMöt Tele2s hållbarhetschefOm Tele2s arbete med hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderHandböckerWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetDet hybrida arbetslivetOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenGör vår behovsanalysTräffa oss i Almedalen
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.

HOTELL OCH RESTAURANG

Mobila lösningar för nöjdare gäster och mer effektiv service

Stora förändringar på kort tid

Hotell och restauranger drabbades hårt av pandemin. Antalet gästnätter på hotell minskade med 43 procent, och restaurangernas försäljning minskade med 40 procent under fjärde kvartalet 2020.

Men oavsett pandemin och dess inverkan har trenden gått mot en allt mer automatiserad och digitaliserad verksamhet. Vissa trender inom branschen syntes redan innan pandemin, medan andra har drivits på av de senare årens utmaningar.

Hotell och restauranger drabbades hårt av pandemin. Antalet gästnätter på hotell minskade med 43 procent, och restaurangernas försäljning minskade med 40 procent under fjärde kvartalet 2020.

Men oavsett pandemin och dess inverkan har trenden gått mot en allt mer automatiserad och digitaliserad verksamhet. Vissa trender inom branschen syntes redan innan pandemin, medan andra har drivits på av de senare årens utmaningar.

Trenden går mot mindre personalintensiva hotell och restauranger, vilket öppnar upp och skapar ett större intresse för automation av olika arbetsuppgifter.

Redan under 2010-talet uppskattades att 25-60 procent av branschens traditionella yrken skulle automatiseras före 2030. Det kan handla om rutinarbete som att skära grönsaker, men också om digitala bokningar och incheckningar.

Trenden går mot mindre personalintensiva hotell och restauranger, vilket öppnar upp och skapar ett större intresse för automation av olika arbetsuppgifter.

Redan under 2010-talet uppskattades att 25-60 procent av branschens traditionella yrken skulle automatiseras före 2030. Det kan handla om rutinarbete som att skära grönsaker, men också om digitala bokningar och incheckningar.

Mobila och automatiserade tjänster allt vanligare

Utvecklingen visar tydligt att hotell- och restaurangbranschen fortsätter bli allt mer digitaliserad. Intresset för nyckelfri incheckning och appar för att beställa roomservice och städning ökar. Det kan också bli ett genombrott för AI-teknik och röststyrda bokningstjänster.

Intresset för mobila betallösningar och digitala plånböcker ökar också. Statistiken visar att kunder som kan göra köp via mobilen i fysiska butiker spenderar 30 procent mer.

Med den nya teknikens hjälp har hotell och konferensanläggningar kunnat skapat nya tjänster för gästerna. Flera hotellkedjor satsar nu på konferenslösningar med hybridmöten utöver de vanliga konferensrummen.

Mobila och automatiserade tjänster allt vanligare

Utvecklingen visar tydligt att hotell- och restaurangbranschen fortsätter bli allt mer digitaliserad. Intresset för nyckelfri incheckning och appar för att beställa roomservice och städning ökar. Det kan också bli ett genombrott för AI-teknik och röststyrda bokningstjänster.

Intresset för mobila betallösningar och digitala plånböcker ökar också. Statistiken visar att kunder som kan göra köp via mobilen i fysiska butiker spenderar 30 procent mer.

Med den nya teknikens hjälp har hotell och konferensanläggningar kunnat skapat nya tjänster för gästerna. Flera hotellkedjor satsar nu på konferenslösningar med hybridmöten utöver de vanliga konferensrummen.

Tele2 Företag Ung man med laptop vid bord på restaurang
Tele2 Företag Ung man med laptop vid bord på restaurang
Tele2 Företag Ung man med laptop vid bord på restaurang
Tele2 Företag Ung man med laptop vid bord på restaurang

En bransch i framkant

Hotell och restauranger tillhör de företag som snabbast tenderar att ta till sig ny teknik och innovationer. Redan innan pandemin hade hotell- och restaurangbranschen flyttat mycket av sin personaladministration till mobilen. Idag finns flera system med appar för scheman, lönespecifikationer, instämpling, byten av pass och kommunikation.

En leverantör i restaurangbranschen använder IoT från Tele2 för att hålla koll på temperaturen i restaurangernas kyl- och frysanläggningar. Läs mer om Tingstad via knappen nedan.

En bransch i framkant

Hotell och restauranger tillhör de företag som snabbast tenderar att ta till sig ny teknik och innovationer. Redan innan pandemin hade hotell- och restaurangbranschen flyttat mycket av sin personaladministration till mobilen. Idag finns flera system med appar för scheman, lönespecifikationer, instämpling, byten av pass och kommunikation.

En leverantör i restaurangbranschen använder IoT från Tele2 för att hålla koll på temperaturen i restaurangernas kyl- och frysanläggningar. Läs mer om Tingstad via knappen nedan.

Med säkerheten i fokus

Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.

Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?

Med säkerheten i fokus

Den digitala transformationen, med molnlösningar och flexibla arbetssätt, har tagit stora steg framåt under senare tid. Det är inte längre möjligt att utveckla en verksamhetsstrategi utan att inkludera nätverkssäkerhet och flexibla IT-infrastrukturer från början.

Men i takt med att företag digitaliseras utsätts de också för nya typer av hot. Äldre system är ofta oflexibla, kostsamma och saknar de säkerhetsfunktioner som behövs i en digitaliserad verksamhet. För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov. Har du de verktyg som behövs för att skydda din verksamhet?

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång för hotell- och restaurangbranschen, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med hotell och restauranger. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Hur långt har din verksamhet kommit i sin digitaliseringsprocess? Har ni rätt förutsättningar och lösningar för att utvecklas och effektivisera företaget? Digitalisering är en nyckel till framgång för hotell- och restaurangbranschen, och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet.

Tele2 Företag har lång erfarenhet av samarbeten med hotell och restauranger. För de som ger oss förtroendet att bli leverantör kan vi hjälpa till med allt från lokala nätverksintegrationer till telefoni, och som kund kan du alltid känna dig trygg med att vi tar ansvar för helheten.

Vill du veta mer om vad vi kan göra för att utveckla din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.