Spam, oönskade utskick och dataintrång

Skräppost (spam) som fyller upp inkorgen mot din vilja är ett problem för de flesta av oss som använder e-post. Spam är många gånger obeställd reklam, som masspostas till mailinglistor eller nyhetsgrupper.

Din e-postadress kan hamna i "fel händer'" och utnyttjas på flera sätt:

  • Om du anmäler dig till en mailinglista eller nyhetsbrev kan det hända att oseriösa företag helt enkelt säljer din mejladress vidare. Mejladresser kan hämtas från webbsidor eller nyhetsgrupper. Det finns program som dammsuger nätet i jakt på mejladresser för detta tvivelaktiga syfte.
  • Det händer också att avsändare slumpmässigt gissar sig till mejladresser, eftersom de ofta består av förnamn och efternamn.
  • E-post adresser kan också plockas ur innehållet i andra mejlmeddelanden som skickats till dig, framför allt från kedjebrev.

Vi på Tele2 lämnar inte ut några upplysningar om våra kunder, något som även inkluderar mejladressen.

Om du misstänker intrång

Kontrollera om möjligt vilken internetoperatör som tillhandahåller IP-adressen du vill anmäla. Ange den aktuella IP-adressen i sökrutan på RIPE.net. Du vänder dig sedan till abuseavdelningen hos den internetleverantör som e-posten kommer från, eller som det olagliga materialet ligger hos.

Är du osäker på varifrån angreppet kommer eller vet att det kommer från Tele2s nät ska du vända dig till vår abuseavdelning. Skicka in ditt ärende via vårt anmälningsformulär för Abuse.

Anmälningsformulär för Abuse

Vill du polisanmäla olagligt missbruk ska du göra det direkt hos Polisen.

Frågor och svar

Om du reagerat på innehållet i ett e-postmeddelande eller om du ombeds uppge känslig information kan det röra sig om så kallad phishing eller nätfiske.

Tele2 blir återkommande utsatt för phishingförsök. Phishing går ut på att någon skickar ett meddelande via e-post eller i en app och uppger sig för att vara någon annan. Vanligtvis uppger de sig för att vara ett företag med stort antal kunder eller lockar med en gåva, målet är att komma över kontoinformation och lösenord. 

Tele2 kommer aldrig att efterfråga lösenord och annan känslig information från sina kunder via e-post, webbformulär och annat.

Mer om spam

Har du en annan fråga?