Nummerflytt - portera ditt nummer till Tele2

Om du vill byta operatör och behålla ditt nummer kan du göra en nummerflytt till Tele2, även kallad portering. Det innebär att ditt nummer flyttas till oss och samtidigt avslutas abonnemanget automatiskt hos din nuvarande operatör.

Se hur du flyttar ditt nummer


En portering kan startas vid beställning av ett nytt abonnemang antingen via hemsidan eller vår kundservice. Här ovan kan du se på vår interaktiva film om hur en portering går till eller här nedan följa vår steg för steg guide samt se frågor och svar.

Har du redan ett abonnemang med oss och önskar flytta ditt nummer till oss utan att köpa ett nytt abonnemang kontaktar du kundservice på 90 222.

Exempel på nummerflytt via hemsidan

  1. För att portera ditt nummer behöver du kontrollera att du inte har någon bindningstid hos din nuvarande operatör samt att mobilnumret som ska flyttas till oss står registrerat på dig. Har du tidigare ett kontantkort behöver du kontrollera så att det är registrerat innan du kan starta nummerflytten.
  2. Påbörja ett köp av nytt abonnemang.
  3. Under beställningen klickar du i Flytta nummer från annan operatör.
  4. Fyll i alla dina uppgifter och klicka på Bekräfta. Klart, du får inom kort ett sms med datum och tid för när flytten av ditt telefonnummer sker till oss.

Beställ abonnemang med mobiltelefon
Beställ endast abonnemang

Tänk på att:

  • Även om du inte har någon bindningstid hos din nuvarande operatör har befintliga abonnemang vanligen en månads uppsägningstid.
  • Om du byter från ett kontantkortsnummer måste kontantkortet vara registrerat hos din nuvarande operatör.

Frågor och svar

Flytten av ditt mobilnummer kommer att ske efter 14 dagar, så att du i lugn och ro hinner testa din nya tjänst och se att den motsvarar dina förväntningar. Du får ett sms från oss med exakt tidpunkt för flytten och det enda du behöver göra vid denna tidpunkt är att sätta i ditt nya Tele2 SIM-kort. Du kan även titta på våran interaktiva guidefilm för mer information om Nummerflytt.

Har du valt eSIM aktiverar du det via Mitt Tele2-appen eller via aktiveringenskoden som skickas hem till dig.

Om du vill kan du tidigarelägga din nummerflytt, det gäller flytt från alla operatörer förutom Comviq.
Byt datum för din nummerflytt

Byte från Comviq
Byter du från Comviq tar flytten av ditt nummer upp till 5 arbetsdagar från att SIM-kortet skickats till dig. Du kommer få ett sms med information när flytten sker.

Observera att vid beställd nummerflytt från Comviq går det inte ändra startdatum , det innebär att datumet inte kan tidigareläggas eller flyttas framåt i tiden.

För att du ska kunna använda din nya mobiltelefon, surfa, ringa och testa oss under ångerperioden har ditt nya SIM-kort från Tele2 ett tillfälligt nummer tills nummerflytten är klar. Det tillfälliga numret fick du i ditt bekräftelsemejl.

Att använda detta är frivilligt och du kan även fortsätta använda ditt nuvarande SIM-kort med din nuvarande operatör precis som vanligt.

Ditt nya SIM-kort skickas med normal postgång direkt vid beställning och kommer därför komma fram i god tid innan flytten sker efter 14 dagar.

Du får ett sms från oss med exakt tidpunkt för flytten av ditt mobilnummer och i samband med att ditt mobilnummer flyttas kommer ditt gamla SIM-kort att sluta fungera.

Du kan komma att få en sista faktura från nuvarande operatör i form av uppsägningstid och din nya faktura från oss.

Har du gjort en nummerflytt till oss och satt i ditt nya SIM-kort innan nummerflytten är klar så kommer ditt tillfälliga mobilnummer att aktiveras upp mot meddelenadentjänsterna i din iPhone. När din nymmerflytt är klar så behöver du ändra till rätt nummer manuellt genom att följa guiden nedan.

  1. Gå till Inställningar > Telefon > Mitt nummer (Ändra till ditt nummer)
  2. Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot (Markera det rätta nummert)
  3. Gå till inställningar > FaceTime > Dra markören till vänster för att stänga av FaceTime.
  4. Gå till Inställningar > Meddelanden > iMessage (dra markören till vänster. Detta stänger av iMessage)
  5. Starta om telefonen och slå på iMessage och FaceTime igen.

Vill du byta till ett nytt mobilnummer kontaktar du kundservice på 90 222.

Har du en annan fråga?