Hybridmolntjänster och säkerhet i fokus för nytt avtal mellan Tele2 och Formpipe

Läs pressreleasen här

Formpipe hjälper mer än 5 500 företag och myndigheter i flera branscher världen att digitalisera och automatisera sina verksamhetsprocesser. Formpipe och Tele2 stärker nu sitt samarbete, när Formpipe väljer Tele2 som leverantör av en omfattande infrastrukturlösning med fokus på hybridmolntjänster, modern skalbarhet och säkerhet.

Tele2s infrastrukturlösning med HCI-moln*, som förvaltas i egna miljöcertifierade datacenter, gör det möjligt med en övergång till att endast använda en plattform som en tjänst (PaaS). Lösningen, stödd av avancerad mjukvara för kontinuitetshantering, ska ge Formpipe säkerhet och driftsstabilitet.

Avtalet ska möjliggöra kostnadsbesparingar, minskad it-hantering och en mer säker och hållbar it-miljö med bland annat livscykelhantering för Formpipe.

Vi är stolta över att Formpipe väljer oss som helhetsleverantör. Det är alltid roligt när kunder väljer att utöka sina val av tjänster hos oss. Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet och att stötta dem med modern digital infrastruktur i deras samhällsviktiga uppdrag, säger Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.

Det ställs höga krav på driftslösningar från Formpipes kunder, Inte minst från offentlig sektor. Det kan till exempel handla om väggarnas tjocklek, regulatoriska krav från myndigheter, samlokalisering, certifieringar och avstånd mellan varandras infrastruktur.

Våra kunder inom offentlig sektor ställer kraven på oss. Vi är noga med att uppfylla den kravprofilen. Givet omvärlden just nu är det extremt viktigt med säkerhet och kontroll över sin data och här känner vi oss trygga med valet av Tele2 som leverantör av driftsäkerhet och stabilitet. Tele2 har alltid varit professionella och flexibla och lyckats lösa tillgång för personal på plats. Vi kan fokusera på våra kunder och vet att vi har en partner som går att prata med och hitta lösningar med tillsammans, säger Mats Bergman, Vice president products på Formpipe.

Formpipe, som är noterat på den svenska börsen och har över 5 500 kunder globalt, har i Tele2 funnit en partner som möter deras höga regulatoriska krav och teknologiska behov, och som redan nu är redo för kommande säkerhetsdirektiv.

*HCI är ett sätt att bygga serverinfrastruktur med servrar som innehåller processor, minne och lagringsyta. En speciell mjukvara samlar ihop all kapacitet och sprider ut servrar och lagring på alla servrar, sköter nätverket, redundans med mera. Detta kan även kallas SDDC – Software Defined DataCenter eller mjuvarudefinierat datacenter. För Tele2s egna moln finns erbjudande för att koppla ihop med publika moln.

Digitalisera verksamheten med molntjänster

Molntjänster är en av de snabbast växande trenderna och största möjliggöraren för framgångsrik digitalisering. Genom att använda rätt molnlösning för din verksamhet underlättas nya affärsmodeller och arbetssätt, som i sin tur kan skapa både konkurrenskraft och innovation.

Förutom att vara skalbara, kostnadseffektiva och driftsäkra är molnlösningar också ett hållbart alternativ eftersom din verksamhet delar kapacitet och teknik med andra företagare. Det gör att användningen av energi kan optimeras, vilket i sin tur minskar klimatavtrycket.

Digitalisera verksamheten med molntjänster