Digital-tv

Digitalt tv-utbud

En digital tv-signal kan bära mycket mer information än en analog signal och ger en betydligt bättre bild- och ljudkvalitet. Det är också en förutsättning för att kunna få sändningar i HD-format. Utbudet av kanaler som finns tillgängliga digitalt är också mycket större.

Läs mer om vårt utbud av digital-tv från Tele2

Ta emot digital-tv

Tele2 sänder digital-tv via nättyperna FiberKoax och FiberLAN. Av tekniska skäl finns även ett mindre abonnemangsfritt digitalt utbud tillgängligt via FiberKoax.

För att kunna ta del av något av våra digital-tv-abonnemang kan du behöva en digital-tv-mottagare. Vi erbjuder två typer av digital-tv-mottagare - digitalbox och tv-modul. Dessutom kan du som individuellt betalande tv-kund se de flesta av dina tv-kanaler och playbibliotek via Tele2 Play. Tele2 Play ger dig möjlighet att titta på tv och play i din mobil, dator eller surfplatta och fungerar även med Airplay och Chromecast.

För att se utbudet i din digital-tv-mottagare kan du till exempel behöva byta källa på din tv beroende på hur du har kopplat in din utrustning.

Nedan följer exempel på hur knappen kan se ut på din tv-fjärrkontroll:

Bra att veta:

Undvik problem med din Digital-tv

Uppstår problem med dina tjänster rekommenderar vi dig först att kontrollera din inkoppling genom din personliga installationsguide. Vi rekommenderar dig också att prova vår felsökningsguide för tv som du hittar på sidan Drift & Felsök.

Frågor och svar

För att se sändningar i HD (High Definition) ställs vissa krav på både din tv och din digital-tv-mottagare, till exempel din box eller tv-modul. Din tv behöver ingång för DVI eller HDMI. Din tv måste även klara HDCP för att du ska kunna dra full nytta av din HDTV-box. Din box måste vara utrustad med HDMI-utgång för att se HD-sändningar.

Läs mer om hur du ser sändningar i HD

Programbolagen styr vilken upplösning deras kanaler sänds i. I nuläget har vi inga kanaler som sänder i så hög upplösning. Vår digitalbox Tele2 Tv Hub har stöd för 4K HD.

Frysningar och blockbildningar på kanalerna beror i de flesta fall på svag signal. Börja med att kontrollera att din antennkabel sitter korrekt i boxen och antennuttaget i väggen. Testa att byta antennkabel om du har upprepade problem med bilden.

Trådlös utrustning kan störa signalen. Om du har någon form av trådlös utrustning stående vid antennkabeln kan du testa att flytta den längre bort än en meter från antennkabeln.

En förutsättning för att kunna se kanalen är att den ingår i ditt tv-abonnemang. På Mitt Tele2 på webben och i appen ser du vilka kanaler som ingår i ditt abonnemang.

Om kanalen ingår i ditt abonnemang men inte visas så börja du med att starta om din digitalbox och avvakta därefter 60 minuter på en och samma kanal. Ditt programkort får då den information som krävs för att du ska kunna se dina kanaler.

Om felmeddelandet kvarstår efter 60 minuter, kan du använda vårt felsökningsverktyg för tv som du hittar på sidan Drift & Felsök. Du kan också kontakta kundservice på 90 222.

Tele2 erbjuder regionala nyhetssändningar från SVT. För att få rätt lokalnyheter är det viktigt att du har det nätverks-id/nätnummer som avser just din ort.

Nätnumret ställer du in via digitalboxens meny i samband med att du gör en kanalsökning. Observera att vi just nu enbart visar ABC på SVT1 HD.

Att du har svart bild på dina digitala kanaler kan bero på olika saker. Det kan exempelvis vara så att kanalen bytt kanalplats, att kanalen saknar rättigheter att visa den aktuella sändningen i Sverige eller att digitalboxen behöver startas om.

Börja med att göra din digitalbox strömlös i cirka 30 sekunder och om det inte hjälper kan du ta hjälp av vårt felsökningsverktyg för tv som du hittar på sidan Drift & Felsök.