Säkerhet

Tele2 lanserar ny tjänst mot sms-bedrägerier

Har du mottagit ett misstänkt bluff-sms? Nu kan du rapportera direkt till vår nya tjänst med kortnummer 777.

Bedrägerier via mejl, samtal och sms är en internationell form av kriminalitet som pågår i hela världen och på Tele2 jobbar vi kontinuerligt med initiativ för att stärka vår förmåga att skydda våra kunder. Bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”, är ett av dessa problem.

Tele2 har därför lanserat en ny tjänst där du direkt kan rapportera ett misstänkt bluff-sms till kortnummer 777. Du kan göra på två sätt:

  • Vidarebefordra sms:et till kortnummer 777
  • Alternativt, kopiera texten och skicka i ett nytt sms till 777

När du skickar sms:et till vårt kortnummer 777 samlar vi informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida smishing-försök i högre utsträckning. Här nedanför kan du läsa på närmare vad smishing innebär och hur du kan känna igen och skydda dig mot försök.

Smishing – det nya nätfisket

Många av oss är idag medvetna om riskerna med att klicka på länkar som kommer till oss via tvivelaktiga e-postmeddelanden, och att man inte bör lämna ut våra personliga uppgifter den vägen. Tyvärr är vi oftast inte lika försiktiga när vi använder våra mobiler.

92%* av svenska befolkningen äger en smart mobil, och ett populärt sätt att kommunicera på med nära och kära är att skicka sms. Det är med andra ord en stor marknad för bedragare som vill åt dina uppgifter, och i slutändan dina pengar.

Smishing, som är en sammansättning av ordet sms och phishing, rör sig om en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer.

Varför är smishing ett större hot än fishing (mejl)?

Många förutsätter kanske att våra mobiler är bättre skyddade än våra datorer, men så är nödvändigtvis inte fallet. Android-telefoner kan utsättas av skadlig programvara då plattformen är öppen, samtidigt som iPhone-användare också kan drabbas då de tror att deras plattform är skyddad. Inget mobilt operativsystem är dock helt skyddat mot den här typen av risker.

Vi är förstås också extra sårbara när vi är distraherade. De allra flesta sms öppnas inom 15 minuter, och ofta när vi är på språng. Då är det lätt att klicka på en länk, ibland av misstag, eller svara när vi inte borde. Ofta kan det också se ut att komma ifrån ett företag, en tjänst eller bank vi litar på. Brukar vi redan få legitima sms från dem kan de till och med lägga sig i samma sms-lista.

Vad är bedragarna ute efter?

I slutändan är det förstås alltid pengar. Dina eller företagets där du jobbar. Det har blivit allt vanligare att vi använder våra egna smarta telefoner i arbetet, vanligtvis kallad BYOD (Bring Your Own Device), eller gör tvärtom. Vi använder våra jobbmobiler privat. Det gör att sms-bedrägerier inte bara är ett hot mot dig, men även mot ditt företag.

Ett sätt att komma åt privat information är att få dig att klicka på en länk som installerar skadlig programvara i din mobil, s.k. malware. Det kan också vara att be dig uppdatera dina uppgifter, och du skickas till en sida som ser ut att vara seriös, men som i själva verket är falsk. Uppgifterna används sedan för att tömma ditt konto eller säljs vidare på svarta marknaden och används inom kriminell verksamhet.

Hur undviker du att bli lurad?

Nätfiske är tyvärr vanligt idag, så sannolikheten att du kommer stöta på det är stor. Det betyder dock inte att du behöver bli drabbad. Man kommer långt med sunt förnuft och försiktighet. Ett bedrägeriförsök via sms gör enbart skada om du nappar på det. Här följer tips på hur du undviker konsekvenser av bedrägeriförsök via sms.

  • Klicka inte på länkar om du inte är helt säker på att det är rätt avsändare. Tänk på att det ofta kan se ut som det kommer från ett känt företag eller bank och att de även kan hamna i samma sms-tråd.
  • Stavfel och konstiga formuleringar är ett stort varningstecken. Automatiserade översättningsprogram blir dock bättre och bättre, så var vaksam.
  • Brådskande uppmaningar som kräver omedelbar respons. Det kan vara säkerhetsvarningar eller erbjudanden som du genast måste utnyttja. Det är en vanlig typ av hackningsförsök.
  • Ingen bank ber dig uppdatera kontoinformation eller bekräfta koden till ditt bankkort via sms. Är du osäker, kontakta din bank.
  • Är det för bra för att vara sant, så är det så.
  • Och till sist – gör ingenting. Så länge du inte aktivt nappar genom att svara eller klicka på länkar händer det inget. Är du Tele2-kund kan du dock skicka vidare sms:et till vårt kortnummer 777 så ser vi till att följa upp det och blockera liknande bedrägeriförsök i framtiden.

*Rapport Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsen