FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerSe din orderstatusFyll på dataTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterMötestjänsterTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WAN ProPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddNetwork as a serviceKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagMedelstora företagStörre företag Varför Tele2 FöretagIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetHållbarhet och telekomDet hybrida arbetslivetGör vår behovsanalysKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpanelerSäkerhetsbloggen

Startskottet för en ny informationskanal

Tele2 Företags säkerhetsblogg

Vikten av samverkan mot säkerhetshot och risker

Vid inledningen av det upptrappade säkerhetsläget upplevde vi på Tele2 Företag ett stort behov av att se bortom traditionella relationer med våra egna leverantörer. Vårt behov av förståelse, samverkan och gemensam utveckling med våra viktigaste leverantörer gick helt enkelt från viktigt till kritiskt. Eftersom vi, Tele2 Företag, sannolikt är en av era allra viktigaste leverantörer väcktes tankar om hur vi med två huvudsakliga aktiviteter skulle kunna skapa säkerhetsrelaterad nytta för just er. Det första (i) var att dra nytta av Tele2 Företags helt unika insyn i risker, trender och incidenter inom elektroniska kommunikationstjänster. Därtill ville vi nyttja våra egna samt andra nationella- och internationella nätverk av säkerhetsexperter i syfte att förebygga hot och risker från att inträffa hos er. Detta, tillsammans med information om åtgärder Tele2 själva vidtagit för det försämrade läget, var information som vi förhållandevis enkelt skulle kunna samla i återkommande uppdateringar. Alltså ett nyhetsbrev med både info om att Tele2 agerar på det försämrade säkerhetsläget, och, bra-att-veta information som skulle kunna komma till användning hos er. Bra-att-veta kunde exempelvis handla om betydelsen av ett trendanpassat och effektivt DDoS-skydd, eller varningar och igenkänningsfaktorer för vid tidpunkten världens mest omfattande spridning av SMS-malware, FluBot. Med andra ord ett nyhetsbrev som vi själva skulle önska att våra leverantörer hade skickat till oss i detta mycket speciella omvärldsläge. I tider av osäkerhet är behovet av samverkan avsevärt större. Som tidigare nämnt upplevde vi själva ett stort behov av att få en annan typ av relation kring säkerhetsrelaterad information med våra leverantörer. Om vi på Tele2 inte nöjer oss med annat än en närmast personlig kontakt med våra leverantörers experter, så tror jag inte heller att ni skulle önska eller förvänta er detsamma.

Verksamhetsanpassade bedömningar och lösningar

Vi vill alltid möta våra kunders behov av vägledning och samverkan, och guidning inom säkerhetsområdet är inget undantag. Inom detta vill vi ge plats för både samtal och rådgivning för att hitta den mest lämpliga lösningen för varje unik kund. Det är också den andra (ii) aktiviteten som blev vårt huvudsakliga fokus utifrån det försämrade omvärldsläget – en unikt verksamhetsanpassad bedömning med tydlig inriktning på att analysera samt lösa era säkerhetsutmaningar inom Tele2 Företags expertområden. Med andra ord: guidning och inspiration till säkra och framtidssäkra lösningar utifrån unika behov och förutsättningar.

Utifrån reaktionerna på både (i) och (ii) har vi förstått att många haft nytta av detta och att det i många fall resulterat i konkret förbättrad säkerhet. Därför kommer ni här kunna följa Tele2 Företags löpande information av vad vi anser är relevant säkerhetsinformation i våra unika specialistområden.

I kommande blogginlägg kommer ni att få ta del av betydelsefulla händelser under hösten samt väsentliga omvärldshändelser.

Den här bloggen är ett sätt att ge er, våra kunder, ett mer personligt sätt att ta del av informationen, med ett ansikte på mig som har förmånen att företräda Tele2s olika experter inom säkerhet, nätverk och cybersäkerhet.

Bloggen uppdateras med två veckors mellanrum, mellan 15 augusti - 19 december 2022. Möjligheten till en helt anpassad dialog om säkerhet kommer också att kvarstå – allt för att guida er inom säkerhet relaterad till kommunikationslösningar, nätverk- och brandvägg, säkerhetskonsulter samt datacentertjänster.

Om du redan har en kontakt på Tele2 Företag hjälper denna dig gärna vidare. Är du inte kund hos Tele2 Företag idag men vill veta mer kan du använda länken nedan.

Välkomna, både som följare av bloggen och att kontakta oss för att diskutera hur ni kan uppnå ökad säkerhet inom Tele2 Företags expertområden.

Vänliga hälsningar Martin Fransson Säkerhetschef – Tele2 Företag

Den här bloggen är ett sätt att ge er, våra kunder, ett mer personligt sätt att ta del av informationen, med ett ansikte på mig som har förmånen att företräda Tele2s olika experter inom säkerhet, nätverk och cybersäkerhet.

Bloggen uppdateras med två veckors mellanrum, mellan 15 augusti - 19 december 2022. Möjligheten till en helt anpassad dialog om säkerhet kommer också att kvarstå – allt för att guida er inom säkerhet relaterad till kommunikationslösningar, nätverk- och brandvägg, säkerhetskonsulter samt datacentertjänster.

Om du redan har en kontakt på Tele2 Företag hjälper denna dig gärna vidare. Är du inte kund hos Tele2 Företag idag men vill veta mer kan du använda länken nedan.

Välkomna, både som följare av bloggen och att kontakta oss för att diskutera hur ni kan uppnå ökad säkerhet inom Tele2 Företags expertområden.

Vänliga hälsningar Martin Fransson Säkerhetschef – Tele2 Företag