MENY

Support
Rådgivning
Credit: Mxi Art, Unsplash

Flexibilitet och hållbarhet med as a service-lösningar

Läs artikeln här

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget. Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Konceptet as a service innebär stora fördelar för de kunder som väljer att använda sig av det, oavsett om det gäller mjukvara, hårdvara eller andra typer av produkter och tjänster. En viktig faktor är att du som kund slipper en stor initial investering i hårdvara eller system, medan en annan är att du får en större flexibilitet att möta förändringar i efterfrågan samtidigt som du hela tiden har tillgång till de senaste produkterna och tjänsterna. Det finns också en viktig hållbarhetsaspekt – ett företag som vill bedriva ett seriöst och strukturerat hållbarhetsarbete måste säkerställa att alla leverantörer tar ansvar och återvinner sina produkter.

Kravet på flexibilitet har blivit särskilt påtagligt under pandemin som orsakat snabba förändringar och i vissa fall en kraftig nedgång i kundernas efterfrågan. Många företag har tvingats skala ner väldigt snabbt, vilket är en stor utmaning. De stora neddragningarna skapade i sin tur utbudsproblem när företagen kunde öka sin produktion igen. Inte minst dök logistiska utmaningar upp globalt vilket understryker behovet av snabbare respons på marknadsförändringar. Denna marknads- och samhällsförändring har lett till ett ökat fokus på flexibla leverantörslösningar där kunder efterfrågar skalbara avtalsmodeller som är enkla att förändra vid behov.

Många företag bedriver också en global verksamhet med behov av att ha lösningar som inte bara fungerar på nationell nivå utan även internationellt. Tele2 Företag har tidigt antagit as a service -konceptet. Vi erbjuder som tjänst-paketeringen inom till exempel kommunikation, nätverk, säkerhet och mobiltelefoni. Det är inom nätverk och säkerhet som Tele2 Företag har den mest unika positionen på marknaden, genom att vara både lokal integratör och internationell operatör.

As a service är ett klimatsmart och hållbart val. Tele2 Företag är en föregångare i branschen när det gäller återtag av elektronikprodukter, hårdvarans livscykel och det elektroniska avfallet. Vi har lanserat Mobil som tjänst, som innebär att när en mobiltelefon har tjänat klart hos någon av våra kunder tar vi tillbaka den och ser till att den får en fortsatt användning. Detsamma gäller andra typer av produkter, till exempel nätverksutrustning. I de fall hårdvaran inte kan återanvändas ser vi till att materialet tas om hand och återvinns som elektroniskt avfall. Våra kunder får ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen, vilket hjälper företagen att uppnå sina egna hållbarhetsmål.

Network as a service

Network as a service, eller nätverk som tjänst, är en säker och kostnadseffektiv lösning som ger företaget tillgång till nätverksinfrastruktur på begäran och efter behov. Med lösningen Network as a service slipper du som kund tänka på teknik och leverans. Vi tar fullt ansvar för hela nätverket, med leveransmodeller anpassade efter kundens verksamhetsbehov och önskemål. När behoven förändras kan du enkelt anpassa leveransens funktion med nya tjänster, högre tillgänglighet, optimal design och integration.

Network as a service är en tjänsteleverans anpassad efter behov över tid. Den kan köpas både som standardiserad paketerad tjänst men också anpassas utefter specifika behov. Om du hellre vill ta mer eget ansvar för nätverk och leverans finns alternativet att köpa stöd i delar av leveransen genom till exempel driftåtagande, serviceavtal eller produktförsörjning.

Network as a service

Network as a service, eller nätverk som tjänst, är en säker och kostnadseffektiv lösning som ger företaget tillgång till nätverksinfrastruktur på begäran och efter behov. Med lösningen Network as a service slipper du som kund tänka på teknik och leverans. Vi tar fullt ansvar för hela nätverket, med leveransmodeller anpassade efter kundens verksamhetsbehov och önskemål. När behoven förändras kan du enkelt anpassa leveransens funktion med nya tjänster, högre tillgänglighet, optimal design och integration.

Network as a service är en tjänsteleverans anpassad efter behov över tid. Den kan köpas både som standardiserad paketerad tjänst men också anpassas utefter specifika behov. Om du hellre vill ta mer eget ansvar för nätverk och leverans finns alternativet att köpa stöd i delar av leveransen genom till exempel driftåtagande, serviceavtal eller produktförsörjning.

Kommunikation som tjänst

Hos Tele2 Företag finns ett heltäckande utbud av lösningar inom konceptet Kommunikation som tjänst, KST. KST är en bra lösning för organisationer med komplex verksamhet eller behov av flexibla eller skräddarsydda lösningar. I KST ingår ett antal tjänster med tonvikt på Service Management, exempelvis statistik, rapporter och framtidsspanande utvecklingsforum.

Det är kundens affärsmål som styr kommunikationsbehoven och det är i sin tur dessa behov som avgör val av kommunikationslösning. Tele2 Företags produktexperter och kundansvariga, i tät dialog med kunden, avgör utifrån organisationens behov vilka delar av Tele2 Företags produktportfölj som är lämpliga att använda.

Tele2 Företags lösningar bygger på öppna strukturer som möjliggör helt skalbara och flexibla lösningar. Du som kund avgör exakt vilka tjänster som ska ingå och betalar bara för de tjänster du behöver utifrån antal användare per månad.

Kommunikation som tjänst

Hos Tele2 Företag finns ett heltäckande utbud av lösningar inom konceptet Kommunikation som tjänst, KST. KST är en bra lösning för organisationer med komplex verksamhet eller behov av flexibla eller skräddarsydda lösningar. I KST ingår ett antal tjänster med tonvikt på Service Management, exempelvis statistik, rapporter och framtidsspanande utvecklingsforum.

Det är kundens affärsmål som styr kommunikationsbehoven och det är i sin tur dessa behov som avgör val av kommunikationslösning. Tele2 Företags produktexperter och kundansvariga, i tät dialog med kunden, avgör utifrån organisationens behov vilka delar av Tele2 Företags produktportfölj som är lämpliga att använda.

Tele2 Företags lösningar bygger på öppna strukturer som möjliggör helt skalbara och flexibla lösningar. Du som kund avgör exakt vilka tjänster som ska ingå och betalar bara för de tjänster du behöver utifrån antal användare per månad.

Mobil som tjänst

Mobil som tjänst är en komplett tjänst med säkerhet, trygghet, effektivisering och kostnadseffektivitet för tillverkningsföretaget. Det är ett smidigt sätt att hantera inköp, service och ägande av företagets mobiler och abonnemang. Genom att Tele2 Företag tar över ansvaret för distribution, reparation, utbyte och konfiguration av mobiltelefoner och surfplattor, slipper it-avdelningen manuell hantering och tidsödande administration. Vi skickar ut nya färdigkonfigurerade enheter direkt till användaren, som kan komma igång direkt.

Att leasa företagets mobiltelefoner har många fördelar - ekonomiskt, administrativt och inte minst miljömässigt. Här är frågan om hårdvarans livscykel och elektroniskt avfall en viktig aspekt. Genom att hyra telefoner och sedan återlämna dem säkerställs att samtliga resurser återvinns på ett hållbart sätt. När du väljer Mobil som tjänst för ditt företag får du ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Mobil som tjänst

Mobil som tjänst är en komplett tjänst med säkerhet, trygghet, effektivisering och kostnadseffektivitet för tillverkningsföretaget. Det är ett smidigt sätt att hantera inköp, service och ägande av företagets mobiler och abonnemang. Genom att Tele2 Företag tar över ansvaret för distribution, reparation, utbyte och konfiguration av mobiltelefoner och surfplattor, slipper it-avdelningen manuell hantering och tidsödande administration. Vi skickar ut nya färdigkonfigurerade enheter direkt till användaren, som kan komma igång direkt.

Att leasa företagets mobiltelefoner har många fördelar - ekonomiskt, administrativt och inte minst miljömässigt. Här är frågan om hårdvarans livscykel och elektroniskt avfall en viktig aspekt. Genom att hyra telefoner och sedan återlämna dem säkerställs att samtliga resurser återvinns på ett hållbart sätt. När du väljer Mobil som tjänst för ditt företag får du ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.