FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Solnedgång med person i motljus.
Solnedgång med person i motljus.

SVERIGES MEST INNOVATIVA TELEKOMBOLAG

När kunderna får tycka till är det Tele2 som är Sveriges mest innovativa telekombolag​​

Häromdagen presenterades Svenskt innovationsindex (SII) 2019. Det baseras på hur tusentals kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. I kategorin Telekom toppar Tele2 listan, följda av Telia, Telenor och Tre.

Utöver kundernas upplevelser av innovationsförmågan, värderas också företagens erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta i sammanställningen.

Samuel Skott, Kommersiell chef kommenterar:  - Jag är glad och stolt över att vi toppar den här listan. För att vi ska kunna vara konkurrenskraftiga måste innovation och kundfokus vara på vår dagliga agenda. Att ständigt utveckla vårt sätt att arbeta och utmana hur vi tänker är nyckeln till att vi ska kunna erbjuda smarta och innovativa lösningar till våra kunder, säger Samuel. 

– Innovation ur kundens perspektiv handlar om att utveckla ett värde för kunden, exempelvis spara tid, pengar eller tillhandahålla en smidig användarupplevelse.

Ta till exempel Swish, som revolutionerat våra betalningsmöjligheter, eller Spotify, som förändrat vårt sätt att konsumera musik. Dessa värdeskapande processer är i allra högsta grad innovationer, även om vi både kunde betala och lyssna på musik tidigare. Att förflytta fokus från produkt till värdeskapande blir därmed allt viktigare för att företag ska förbli konkurrenskraftiga, säger Per Kristensson professor i innovation och konsumentpsykologi vid CTF.

​​Vad är Svenskt innovationsindex?​

Svenskt innovationsindex baseras på hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation. Undersökningen innefattar svar från närmare 14 000 kunder som rankat innovationsförmågan hos cirka 80 företag och organisationer inom tio branscher. Indexet tas fram av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.​​​