FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Driftsäkert och störningsfritt när Besikta gick från moln till datacenter

Besikta flyttar från molnet till Malmö

Det publika molnet höll inte måttet för Besikta. Nu har alla servrar flyttat till Tele2 Företags datacenter i Limhamn utanför Malmö.

– Stabilitet, ökad tillgänglighet och bättre ekonomi är resultatet, vi är väldigt nöjda, säger Thomas Falk som är infrastrukturansvarig på Besikta.

Den 1 juli 2010 är ett historiskt datum för svensk bilprovning. Då avreglerades det statliga monopolet på bilbesiktning och ett tiotal nya bolag såg dagens ljus. Ett av dem är Besikta Bilprovning som grundades 2013 med målet att förnya branschen.

Med 186 stationer på 152 orter i Sverige, från Luleå i norr till Simrishamn i söder, från Gotland i öst till Orust i väst, har Besikta idag Sveriges största stationsnät. Tusentals fordonsbesiktningar genomförs varje dag, i ett flöde som är fullt ut digitaliserat.

– Allt från bokning till besiktning sköts via nätet. Det är bara kvittot och protokollet som skrivs ut på papper, men de lagras också digitalt, säger Thomas Falk, som är Förvaltningsledare Infrastruktur och har arbetat med IT-stöd på Besikta sedan 2016.

Skickar data i realtid via app

Besikta erbjuder årlig kontrollbesiktning och nyregistrering av bilar, mc, lastbilar och släp plus en rad kringtjänster. Besiktningspersonen är utrustad med en handdator som kopplar upp sig mot Transportstyrelsen via en app för att hämta och skicka data i realtid, innan och efter besiktningen. Betalningen hanteras digitalt via en extern leverantör.

– Vår besiktningsapplikation är omfattande och består av flera delar - webben, betalmotor, kassa och fakturahantering, berättar Thomas Falk.

– Det är en genomdigitaliserad verksamhet, vilket ställer extremt höga krav på stabila flöden och säker drift, säger Patrik Sjöborg, KAM på Tele2 Företag som är helhetsleverantör av kommunikationslösningar och drift till Besikta.

Tele2 Företag fick tidigt ansvar för att knyta ihop kommunikationsinfrastrukturen, i form av LAN och WAN som tjänst till alla servicestationer samt fast och mobil telefoni. När den gamla Bilprovningens system skulle ersättas med ett eget nätverk var det bråttom. Tele2 Företag höll sig framme och vann affären på snabbhet och pris.

– Tele2 Företag var påpassligt snabbt med både lösning och konkurrenskraftig offert. Och det håller i sig, vi får bra uppmärksamhet hela tiden, säger Thomas Falk.

Sedan i december 2018 hanterar Tele2 Företag också driften av samtliga verksamhetskritiska system för Besikta. Hela IT-miljön ligger numera på servrar i Tele2 Företags ISO27001-certifierade datacenter i Limhamn utanför Malmö, berättar Thomas Falk.

Molnet höll inte måttet

Lösningen från Tele2 Företag fungerar oklanderligt. Sedan den togs i drift har det inte förekommit en enda störning. Det är stor skillnad mot hur det var innan, då alla system låg i det publika molnet, enligt Besiktas tidigare strategi.

– Vi hade problem med driftstörningar och på tok för höga kostnader. Det var en ohållbar situation, berättar Thomas Falk.

– När vi träffades första gången var det rätt illa, berättar Lars-Olof Nord som är Solution Architect på Tele2 Företag och som har hjälpt till med att designa den nya arkitekturen.

Men egentligen berodde problemen inte på molnet, konstaterar Thomas Falk. Det hade varit möjligt att köra Besiktas lösning i det publika molnet, om den varit byggd på ett annat sätt – som en löst integrerad ”containerstruktur”, där man anropar tjänster.

– Men nu var den var byggd som ett klassiskt datacenter i molnet, avsedd för system man inte anropar så ofta och så såg inte vårt behov ut, konstaterar han.

Framgångsrik migrering till Tele2 Företag

Thomas Falk, som kom till Besikta som molnspecialist för att få bukt med driftstörningarna, insåg snabbt vad som var fel. Att gå vidare med det befintliga upplägget var inget alternativ och att bygga om hela infrastrukturen till anropsbara tjänster vore krävande och oekonomiskt. En radikal, men enklare och betydligt mer kostnadseffektiv lösning, blev att ta tillbaka driften från molnet och migrera alla system till ett eget datacenter hos Tele2 Företag.

– Affären gick fort. Det var vid samma tid som Trafikverket var ute i medierna på grund av dataläckage i det publika molnet i Tjeckien, så Besikta ville hitta en ny lösning snabbt. Att vår datahall ligger i Sverige var ytterligare en fördel, minns Lars-Olof Nord.

Hela lösningen flyttades till Tele2 Företags hall i Limhamn utanför Malmö och migreringen gick över förväntan.

– Att börja använda systemet gick väldigt smärtfritt. Några småbuggar, det var allt. Det är extremt ovanligt, vi var jättenöjda, säger Thomas Falk.

Patrik Sjöborg och Lars-Olof Nord på Tele2 Företag håller med.

– Vi har levererat oerhört stabil drift, i ett helsvenskt ISO-certifierat datacenter till betydligt lägre kostnad än tidigare. Det är en riktig win-win-historia, som är lyckad rätt igenom, säger Patrik Sjöborg.

Extra positivt är att lösningen fick omedelbart genomslag och uppskattning i hela verksamheten.

– Dag två ringde en verksamhetschef och sade ”Vad har ni gjort? Gör inget!” För det fungerade så bra. Och det har inte varit en enda driftstörning på två år, säger Lars-Olof Nord.

Thomas Falk tycker att projektet har var otroligt lyckat och att Tele2 Företag har skött sig exemplariskt i egenskap av sammanhållande kraft under hela migreringen.

– Vi fick över allting, flera parallella system och applikationsservrar, med minimal försening. Vi kom igång 3-4 månader försent men höll ändå tidsplanen, och det är fantastiskt. Jag vill kalla det en stor framgång!

Varför valde ni just Tele2 Företag?

– Det var naturligt att vända oss till Tele2 Företag, eftersom de redan gjorde mycket hos oss och kände till vår verksamhet. Vi gick ut till flera leverantörer, men Tele2 Företag erbjöd en helhetslösning direkt, på en helt annan nivå än de andra - och med en konkurrenskraftig prislapp. Så det var ett enkelt val. Sedan gick det snabbt och vi är extremt nöjda!

I oktober 2020 såldes Besikta av tidigare ägaren industrikoncernen Volati till spanska koncernen Applus+, ett världsledande provnings-, inspektions och certifieringsföretag med verksamhet i över 70 länder.

Lösningar

Besikta har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Lösningar

Besikta har valt följande lösningar från Tele2 Företag: