FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerSe din orderstatusFyll på dataTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterMötestjänsterTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WAN ProPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddNetwork as a serviceKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagMedelstora företagStörre företag Varför Tele2 FöretagIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetHållbarhet och telekomDet hybrida arbetslivetGör vår behovsanalysKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpanelerSäkerhetsbloggen

Driftsäkert på föränderlig marknad för Bong

Läs kundcaset här

1 000 färdigvikta kuvert, två kartonger med 500 i varje, produceras varje minut vid Bongs fabrik i Kristianstad. Bandet rullar 24 timmar om dygnet, sex dagar i veckan med stopp för underhåll på söndagar. Kuvertjätten Bong i Kristianstad är ett av Sveriges allra äldsta företag, med verksamhet i 13 länder och produktionsanläggningar även i Polen, Tyskland och Frankrike.

Det blir riktigt många kuvert per år från ett börsnoterat företag med anrik historia, som sedan ett par år tillbaka även tillverkar specialpaket och emballage.

- Vi konsoliderar kuvertverksamheten och breddar oss mot nya marknader, berättar Jon Eknes som är Group IT Manager på Bong. Mixen idag är 75 procent kuvert och 25 procent förpackning och e-handel.

Bong grundades år 1737 i en bokhandel i Lund av Carl Fredrik Bong. Verksamheten var länge bokbinderi, men 1920 installerades den första kuvertmaskinen varpå företaget övergick till kuvertproduktion. Verksamheten har vuxit stadigt och sedan år 2000 är Bong Europas ledande tillverkare av kuvert – men inte utan utmaningar.

En marknad i förändring

Marknaden viker när allt färre skickar brev och papperspriserna skjuter i höjden. För att behålla sin ledarställning och klara ekonomin satsar Bong på uppköp, konsolidering och effektivisering. Dessutom vidgas alltså verksamheten mot nya produkter och marknader som ligger bättre i tiden, som specialförpackningar, reklamblad, gratulationskort och lättare emballage.

Det må skickas färre brev, men samma digitalisering som ersätter fysiska brev med mejl ökar också intresset för fysiska paket, konstaterar Jon Eknes.

- Det blir allt mer populärt att få sina varor i fina presentpåsar eller boxar, det är en trend globalt som vi hakar på. Dessutom siktar vi på emballage för e-handel, särskilt när leveransen ska ske i paket som sticker ut lite från mängden, säger han.

Bland kunderna finns exempelvis butiker som beställer fina presentpåsar, och parfymhus som vill ha förpackningar med lyxig känsla som en del av varumärket. Men också skyddande specialförpackningar för exempelvis läkemedel och känsligt gods.

Bong är börsnoterat sedan 1988 och finns idag representerat i 13 länder med cirka 1 200 anställda. Även om kuvertmarknaden viker har företaget en aggressiv strategi och köper upp konkurrenter, bland annat i Östeuropa. Nästa höst invigs dessutom en ny fabrik i Ängamöllan, strax utanför Kristianstad, för att effektivisera produktionen ytterligare.

Jon Eknes har arbetat på Bong i olika roller och konstellationer sedan 1980-talet, från kontoret i Malmö och från Tönsberg utanför Oslo där han har sitt hem. Som Group IT Manager är uppdraget att på bästa sätt stötta Bong med it. Om det är kuvert eller paket som produceras i fabrikerna har ingen större betydelse ur it-synpunkt – man använder samma system med lite konfigurationer, förklarar Jon Eknes. Att bidra till effektivisering och stötta Bong-koncernen i samtliga länder på ett så kostnadseffektivt och säkert sätt som möjligt är det som är högprioriterat.

- Jag jobbar med extremt fokus på kostnader, effektivisering och säkerhet. Vi måste säkerställa att alla system är uppe och snurrar och inget står still. Vanligtvis blir det också många resdagar till våra anläggningar, särskilt till Polen. Fast nu under pandemin har vi som alla jobbat mycket hemifrån, säger han.

Förnyat förtroende

Den tekniska infrastrukturen hanteras av Tele2 Företag som driftar serverparken med affärssystem från sitt datacenter i Limhamn samt tillhandahåller datakommunikation via SD-WAN. Dessutom har man hjälpt Bong med att få upp Office 365 inklusive mejl i ett hybridmoln.

Tele2 Företag vann affären för sex år sedan och har fått förnyat förtroende.

- Vi brukar göra en upphandling av outsourcing var tredje år och vi sökte en partner som är driftsäker och kan garantera upptid och leverans till ett konkurrenskraftigt pris. Tele2 Företag erbjöd en kostnadseffektiv lösning. Det är också rätt storlek på bolaget för att matcha oss, inte för små och inte för stora men väldigt professionella, säger Jon Eknes.

Vad är bäst med Tele2 Företag?

- Två saker är saker viktiga för oss: upptid och kostnadseffektivitet. Här fungerar det utmärkt. Tele2 Företag har även tydlig uppföljning och jobbar proaktivt. Dessutom har vi alltid ett väldigt bra snack! Vi är raka och öppna mot varandra och även i tuffa förhandlingar sköts det professionellt och med god ton, vilket är positivt. Tele2 Företag är också lyhörda när något inte fungerar – det gäller allt från teknik till personer.

Lars-Olof Nord är specialistsäljare på Tele2 Företag och den som har satt upp lösningen. Han tycker att det är inspirerande att arbeta med en så pass vital del som affärssystemet i ett anrikt företag som Bong. Alla affärskritiska system hanteras i Tele2s datacenter i Limhamn.

- Vi driver de mest affärskritiska systemen - och det har vi gjort i sex år utan driftstörningar. Om affärssystemet står stilla stannar fabriken och hela verksamheten. Det säger en del om hur viktig it-infrastrukturen är, säger han.

- Vi är väldigt glada och stolta över att vi fick förtroendet och att kunden är nöjd och har förlängt avtalet med oss. När man tar över hjärta och lunga för en kund är det ett stort ansvar vi ikläder oss!

Vad är du mest stolt över?

- Att vi har drivit de affärskritiska systemen i sex år, dygnet runt alla dagar utan driftstörningar. Och att vi har en så bra relation. Kunden är nöjd och vi har en mycket bra dialog. Vi försöker också träffas och ha trevligt ibland, när det går. Det är viktigt. Med teknik kan man göra det mesta, men det är människor som jobbar tillsammans som gör skillnad.

Om Bong

Bong är en ledande leverantör av specialförpackningar och kuvertprodukter i Europa. De erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklam och lätta varor. Verksamheten består idag av tre affärsområden: Bong Office som tillverkar kuvert, Bong Propac som gör skyddsförpackningar samt Bong Retail som erbjuder påsar, förpackningar och emballage för butiker och mässor.

Viktiga tillväxtområden är förpackning inom retail, e-handel och kuvertmarknaden inom Östeuropa, och visionen är att bli ett företag och en leverantör i världsklass. Koncernen har en årlig försäljning på cirka 1,8 miljarder kronor och ca 1 200 anställda i 13 länder.

Om Bong

Bong är en ledande leverantör av specialförpackningar och kuvertprodukter i Europa. De erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklam och lätta varor. Verksamheten består idag av tre affärsområden: Bong Office som tillverkar kuvert, Bong Propac som gör skyddsförpackningar samt Bong Retail som erbjuder påsar, förpackningar och emballage för butiker och mässor.

Viktiga tillväxtområden är förpackning inom retail, e-handel och kuvertmarknaden inom Östeuropa, och visionen är att bli ett företag och en leverantör i världsklass. Koncernen har en årlig försäljning på cirka 1,8 miljarder kronor och ca 1 200 anställda i 13 länder.

Lösningar

Bong har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Lösningar

Bong har valt följande lösningar från Tele2 Företag: