FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Kostnadseffektiv och hållbar telefoni på Käppalaförbundet

Läs kundcaset nedan

Dricksvattenproducenten Norrvatten och Käppalaförbundet samarbetar inom olika administrativa områden. Genom att dela på resurser kan förbunden effektivisera verksamheten, öka kvaliteten och minska kostnaderna. Samarbetet berör bland annat it, ekonomi, lönehantering, kanslifunktioner, informationsverksamhet och laboratorieverksamhet.

Conny Nylund är CIO på Käppalaförbundet och ansvarar för all företagets it. Han minns vilka utmaningar han först ställdes inför.

— När jag började på Käppalaförbundet för åtta år sedan var nästan all vår utrustning gammal. Alla i personalen hade styckköpta telefoner. Med 75 anställda blir det väldigt mycket internt arbete vid varje inköp. Vi hade inte heller någon service utan om det blev problem fick vi lösa det själva.

Adam Wallén är Account Manager på Tele2 Företag. Hans första kontakta med Käppalaförbundet ägde rum 2015.

— Vår gemensamma partner kontaktade mig och tyckte att jag borde prata med Conny, eftersom de såg vilka utmaningar Käppalaförbundet hade.

Adam Wallén genomförde en grundlig nuläges- och behovsanalys med kunden och insåg snabbt att Tele2 Företag kunde skapa förbättringar.

— I den lösning som Käppalaförbundet och Norrvatten hade ingick ingen servicehantering, berättar Adam Wallén. För den ansvariga personalen tog det mycket tid att hantera alla användarfrågor och de behövde mycket support. Det viktigaste för användaren är att snabbt kunna byta ut sin enhet och komma igång för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Verksamheten saknade tidigare ett system för att hantera medarbetarnas mobiler. Detta har Tele2 Företag nu ändrat genom att installera Unified Endpoint Management, UEM, som automatiserar flödet hela vägen från beställning till enhetens avveckling.

Det innebär att it-avdelningen har koll på samtliga enheter i ett verktyg som hanterar konfiguration och uppstart, verksamhetsapplikationer och säkerhetspolicys, utan att behöva låsa telefonen för användaren.

Smidig och miljövänlig hantering

Käppalaförbundets verk är i drift 365 dagar per år, dygnet runt. Verksamheten är beroende av att ha it-lösningar som fungerar och som personalen kan lita på för att kunna genomföra sitt arbete på ett smart och effektivt sätt. Det är viktigt att ha utrustning som är uppdaterad, men däremot är det inte viktigt för Käppalaförbundet att själv äga sin it-lösning. De har därför valt en finansieringslösning via Tele2 Företags partner 3 Step IT. Lösningen innebär att utrustningen byts ut med jämna intervaller, och Käppalaförbundet kan lita på att de alltid har tillgång till en mobilpark som är modern och pålitlig. Hela lösningen administreras enkelt och smidigt genom asset managementsystemet Asset NG.

För ett företag som Käppalaförbundet är även miljöaspekten en viktig fråga. De vill inte bara kasta bort utrustningen när den är förbrukad.

— Nu hyr vi våra mobiler 24 månader i taget. Vi har en bra hantering genom hela mobilens livscykel och vi vet att den gamla utrustningen tas om hand på ett miljömässigt och säkert sätt efter att vi använt den, säger Conny Nylund.

Service med användaren i fokus

Hittills har Käppalaförbundet och Norrvatten hunnit med tre utbyten av mobilparken. Vid varje byte tar Tele2 Företag och 3 Step IT hand om hela hanteringen från beställning till återtag, samt hjälper till med all nödvändig konfigurering i samband med utbytet.

Adam Wallén bekräftar att användarnöjdheten har blivit allt högre genom åren.

—Vi löste den inte riktigt vid första utrullningen, men vi har förbättrat oss löpande och följt marknadens generella utveckling inom detta segment. Från 2015 till dagens datum har det hänt enormt mycket från både tillverkarna och UEM-leverantörerna. Nu kan vi verkligen sätta användarna i fokus utan att tumma på verksamhetens behov, säger Adam.

— Tele2 Företag kunde ge oss den lösning vi sökte. Idag vet vi att vi alltid har utrustning som är uppdaterad och väl fungerande. Dessutom uppskattar vi den service vi får i samband med att telefonerna byts ut. Den personliga kontakten med Adam är också en stor anledning till att vi har valt Tele2 Företag som leverantör, säger Conny Nylund.

—Jag tror att många företag skulle behöva en lösning som den Käppalaförbundet och Norrvatten har valt. Att de sedan arbetar med något så viktigt som infrastruktur och verksamhet dygnet runt påvisar också hur viktigt det är att de tänker rätt kring sin mobila strategi, avslutar Adam Wallén.

Lösningar

Käppalaförbundet och Norrvatten har valt dessa lösningar från Tele2 Företag: 

  • Mobil som tjänst 

  • Unified endpoint management

  • Auto-enrollment

  • Konfigurering – Tele2 logistikcenter monterar skärmskydd på samtliga enheter innan utleverans.

  • Resurs på plats – Tele2 Företags personal befinner sig på plats ute hos kund och hanterar återtag samt utlämning av ny enhet. Tele2 Företag besvarar även de användar- och supportfrågor som eventuellt uppstår under utbytesdagen.

Lösningar

Käppalaförbundet och Norrvatten har valt dessa lösningar från Tele2 Företag: 

  • Mobil som tjänst 

  • Unified endpoint management

  • Auto-enrollment

  • Konfigurering – Tele2 logistikcenter monterar skärmskydd på samtliga enheter innan utleverans.

  • Resurs på plats – Tele2 Företags personal befinner sig på plats ute hos kund och hanterar återtag samt utlämning av ny enhet. Tele2 Företag besvarar även de användar- och supportfrågor som eventuellt uppstår under utbytesdagen.