MENY

Support
Rådgivning

Kundcase: Karlstad kommun

Karlstad kommun sparar 8 miljoner kronor per år, ökar tillgängligheten och digitaliserar undervisningen med Tele2 Företags tjänster

Karlstad kommun digitaliserar för framtiden

Karlstad är Värmlands största stad, med knappt 95 000 invånare i kommunen och över 140 000 personer i Karlstadsregionen. Kommunen befinner sig i en stark tillväxtfas och står just nu inför sin hittills största stadsomvandling när stora delar av Karlstad byggs ut enligt visionen Livskvalitet Karlstad 100 000 – att skapa en positiv tillväxt för kommunen på ett sätt som är ekonomiskt, socialt, estetiskt och ekologiskt hållbart.

I Karlstad finns omkring 9 000 företag inom ett stort antal branscher, varav byggbranschen, detaljhandel och företagstjänster är de största. Här finns ett av Sveriges yngsta universitet med 16 000 studenter och regionen drar många besökare med sitt strategiska läge tre timmars tågresa från både Stockholm, Göteborg och Oslo. I Karlstad finns dessutom Compare, Sveriges största nätverk inom IT och kommunikation.

Omsorg och välfärd har ett starkt fokus i kommunen, och det är viktigt att ligga i framkant gällande modern teknik och digitala lösningar både för kunder och medarbetare. Ett bevis för att arbetet lönar sig är utmärkelsen Modellkommun för äldreomsorgens digitalisering, som Karlstad vann år 2020, och nomineringen till Sveriges digitaliseringskommun år 2019.

I Karlstad samlas service och tjänster för hela regionen, bestående av Karlstad samt fyra kranskommuner. Inom kommunen används ett flertal kommunikationskanaler, som telefon, mejl, webb, appen Mitt Karlstad, sociala medier och kommunens kontaktcenter.

Målsättningen är att svara på frågor som kommer in via sociala medier inom 24 timmar. Med Tele2 Företags lösning har kommunen ett stabilt mobilt bredband som gör att medarbetarna kan uppdatera webbsidor och svara på medborgarnas frågor var de än befinner sig.

Med en ständigt växande befolkning, en tillströmning av turister och högt ställda mål att digitalisera kommunen är IT och telekom av högsta vikt. Bra uppkoppling ses som en förutsättning för en levande och attraktiv boendemiljö. Kommunen vill främja utvecklingen genom en väl utbyggd IT-infrastruktur och driver projekt för att förbättra tillgängligheten på landsbygden.

Läs vidare för att få veta hur Tele2 Företag har bidragit till Karlstads kommuns digitaliseringsprocess.

Sänkta telefonikostnader med 8 miljoner kronor per år

Karlstads framåtanda inom IT och digitalisering rimmade illa med kommunens tidigare telefonilösning med både fasta och mobila anknytningar. I samråd med Tele2 Företag beslutade kommunen att avsluta den analoga telefonin och gå över till en smidig mobil lösning. Kommunens medarbetare har nu bara en telefon och ett nummer men betydligt högre tillgänglighet och möjlighet att arbeta mobilt. Kommunen har dessutom sänkt sina telefonikostnader med hela 8 miljoner kronor per år.

Resultatet för Karlstad kommun är en modern, skalbar telefonilösning som kan utvecklas med tiden. Det är enklare att upprätthålla kontakten med invånarna och medarbetarna är lättare att nå.

Sänkta telefonikostnader med 8 miljoner kronor per år

Karlstads framåtanda inom IT och digitalisering rimmade illa med kommunens tidigare telefonilösning med både fasta och mobila anknytningar. I samråd med Tele2 Företag beslutade kommunen att avsluta den analoga telefonin och gå över till en smidig mobil lösning. Kommunens medarbetare har nu bara en telefon och ett nummer men betydligt högre tillgänglighet och möjlighet att arbeta mobilt. Kommunen har dessutom sänkt sina telefonikostnader med hela 8 miljoner kronor per år.

Resultatet för Karlstad kommun är en modern, skalbar telefonilösning som kan utvecklas med tiden. Det är enklare att upprätthålla kontakten med invånarna och medarbetarna är lättare att nå.

Säker digitaliserad uppkoppling för kommunen

Framåtandan inom IT och kommunikation är stark, men kommunens egna lösningar har inte alltid levt upp till ambitionerna. Det har varit en utmaning att kunna erbjuda besökare, konsulter och vikarier nätverksåtkomst på ett enkelt, smidigt och säkert sätt. Tidigare användes en lösning som var administrativt krävande för kommunens IT-avdelning. Man hade bara ett tillgängligt inloggningsalternativ, utan möjlighet att styra inloggningens varaktighet för olika typer av besökare. Systemet var inte användarvänligt och det totala intrycket var omodernt och oprofessionellt.

Karlstad kommun valde Tele2 Företags lösning Tele2 Guest Access Portal. Installationen är smidig med plug & play integrerat direkt i det befintliga nätverket. Inom systemet finns flera inloggningsportaler och inloggningsalternativ med automatiserad verifiering av nätverksåtkomsten. Resultatet är en tillförlitlig, säker och helt digital uppkoppling där mötesvärden själv hanterar sina besökare, vilket sparar tid och förenklar administrationen för IT-avdelningen.

Med Tele2 Guest Access Portal får Karlstad kommun en överskådlig besökslogg med GDPR-anpassad spårbarhet och hantering. Wifi-portalen har anpassats med rätt grafisk profil till både Karlstad kommun och flera av de kommunala bolagen som Karlstad Bostads AB, Karlstad Flygplats och Räddningstjänsten Karlstadregionen. Helhetsintrycket är ett professionellt utseende och bemötande till alla besökare och en enklare vardag för kommunens anställda.

Från fysisk skola till distansundervisning på en dag

Karlstad kommun ligger långt fram i sin digitaliseringsprocess, men precis som för många andra kommuner ställdes de inför stora utmaningar i samband med utbrottet av covid-19. Under våren 2020 tog regeringen beslutet att stänga ner gymnasie- och vuxenutbildningar, och Karlstad kommun fick därför snabbt ställa om till att erbjuda digital distansundervisning.

Karlstad kommun har sedan flera år tillbaka haft Tele2 Företag som samarbetspartner. Tillsammans har man kunnat inkludera molntjänster och andra digitala verktyg i skolornas undervisning. Karlstad var därför väl förberett med ett stabilt och säkert nätverk när covid-19 blev ett faktum och skolor bytte till distansundervisning.

-Vi hade redan under en lång tid jobbat för att flytta över mycket av undervisningen och läromaterialet till digitala plattformar, berättar kommunens t f IT-chef Mats Jensen. Vi kunde snabbt ge alla elever tillgång till mobilnätet och förlorade bara en dags undervisning.

Ett framgångsrikt partnerskap

Sammantaget har Karlstad kommuns samarbete med Tele2 Företag inneburit många framgångar med enklare digitaliseringsprocesser, ökad tillgänglighet hos kommunens medarbetare och kraftigt sänkta kostnader.

- Vi ville inte bara få en leverantör av produkter utan någon som faktiskt bidrar till vår digitaliseringsresa, säger Mats Jensen. Med Tele2 Företags nätverkstjänster har vi både trygghet och flexibilitet för att hantera även extraordinära omständigheter.

- För oss har det varit en stor fördel att vi har en och samma leverantör för hela vår kommunikationsplattform, konstaterar Mats Jensen. Vi håller varandra i handen snarare än bara tar i hand när vi gjort en affär.

Ett framgångsrikt partnerskap

Sammantaget har Karlstad kommuns samarbete med Tele2 Företag inneburit många framgångar med enklare digitaliseringsprocesser, ökad tillgänglighet hos kommunens medarbetare och kraftigt sänkta kostnader.

- Vi ville inte bara få en leverantör av produkter utan någon som faktiskt bidrar till vår digitaliseringsresa, säger Mats Jensen. Med Tele2 Företags nätverkstjänster har vi både trygghet och flexibilitet för att hantera även extraordinära omständigheter.

- För oss har det varit en stor fördel att vi har en och samma leverantör för hela vår kommunikationsplattform, konstaterar Mats Jensen. Vi håller varandra i handen snarare än bara tar i hand när vi gjort en affär.