FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

PostNord och Hugo skapade autonoma leveranser med IoT

Hemleverans är här för att stanna. Allt sedan pandemin har människor vant sig vid att enkelt kunna få sina varor till dörren, och den bekvämligheten vill vi inte ge upp. Men i framtiden kommer leveranserna behöva ske på ett mer hållbart och effektivt sätt. 

– För att leda omvandlingen mot mer hållbar logistik måste vi tänka annorlunda och dra nytta av ny teknik, som autonoma fordon, säger Pernilla Kolni, innovationschef på Post Nord som har testat att utföra hemleveranser via den självkörande roboten Hugo. 

Historien om PostNord och Hugo är en berättelse om partnerskap, och om hur teknik kan användas för att lösa utmaningar kring sista milen-leverans. PostNord är det största logistikföretaget i Norden, medan Hugo Deilvery, företaget bakom Hugo, utvecklar autonoma robotleveranser. Tillsammans ser de stora möjligheter att förbättra logistiken samtidigt som de tar sig an hållbarhetsfrågan. Med hjälp av uppkoppling och en IoT-lösning från Tele2 blir det möjligt. 

Hugo och PostNord har genomfört två piloter – en vid Chalmers i Göteborg med fokus på autonoma transporter i campusmiljö, och en i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm med fokus på hemleveranser i stadsmiljö.  

– De två piloterna gav oss goda insikter i de olika möjligheter och utmaningar som kommer med att använda autonoma fordon i olika miljöer, säger Pernilla Kolni. 

Huvudsyftet med projektet har varit att lära sig mer om autonoma fordon och om samspelet mellan människor och robotar, samt om kundupplevelsen av att använda dem. En av de största utmaningarna är att bemöta människors skepsis mot autonoma fordon, anser Pernilla Kolni. 

Hittills har man gjort flera intressanta observationer, som att Hugo smälte in i gatubilden relativt obemärkt under det första testet i Norra Djurgårdsstaden. Hugo körde fram och tillbaka på huvudgången och folk passerade som om boten hörde dit. Inte ens hundar reagerade. 

– Jag är rätt säker på att det naturliga rörelsemönstret som uppstod runt Hugo var ett resultat av att han körde långsamt och stannade så fort någon kom för nära. Det i kombination med hur han är designad, liten och vänlig, fick människor att känna sig trygga, säger Pernilla Kolni. 

I piloten på Chalmers har det varit intressant att studera hur autonoma leveransrobotar kan hjälpa personalen. På Chalmers högskola finns exempelvis en intern posttjänst där post och paket levereras till olika delar av campusområdet av intern personal - och här hjälpte Hugo till. 

– Det finns en utbredd uppfattning att robotar helt kommer att ersätta människor – och så kan det i vissa fall bli – men de kan också vara ett hjälpmedel som underlättar vardagen för våra anställda som levererar post och paket, säger Pernilla Kolni. 

Hon tycker att något av de viktigaste med testerna har varit att lära sig mer och att bidra till en mer nyanserad syn på autonoma fordon. 

– För oss är det extremt spännande att vara med i ett så framåtlutat projekt, inte minst för att vi själva lär oss vad som vad som kommer krävas av uppkoppling idag och i framtiden, säger Linda Ekner Mägi som arbetar som affärsutvecklare på Tele2 Företag. 

Uppkoppling är oerhört viktigt

För att autonoma fordon ska kunna köra sömlöst behövs bra, pålitlig och heltäckande anslutning. Utan uppkoppling och IoT kommer Hugo ingenstans. Men även om näten är väl utbyggda i stadsmiljön är uppkopplingen fortfarande den svaga länken. 

– Vi har märkt att det finns mörka zoner där roboten stannar även i våra testområden, säger Hugo Deliverys vd Carl Berge och förklarar att det bland annat har att göra med att vissa byggnader blockerar trådlös uppkoppling. 

– Det betyder inte att vi inte kan lösa det – vi behöver bara lägga till olika basstationer eller punkter, fortsätter han. 

Allt som allt är det stor skillnad mellan en prototyp i ett pilotprojekt och skarpt läge, konstaterar han. Han tror dock att mycket kommer att bli bättre när 5G har rullats ut brett. 

– Exemplet med autonoma fordon visar på värdet av en stabil och förutsägbar trådlös digital infrastruktur i städer. Att kunna vara säker på att någon vid behov kan ta över och fjärrstyra fordonet, vilket är nödvändigt i en lösning med autonoma fordon, ställer höga krav som kommer kunna mötas av 5G tillsammans med säker uppkoppling hela vägen till driftövervakningscentralen, säger Linda Ekner Mägi.  

Anslutning och data

Förutom att revolutionera logistikbranschen kan en autonom IoT-robot som Hugo också tänkas bidra aktivt till andra branscher eller samhällstjänster. Om Hugo kör fram och tillbaka, dag ut och dag in, kan mycket data samlas in och komma till nytta. 

– Ju smartare en stad blir, desto mer uppkopplad blir den, och desto mer har vi att vinna på den insamlade informationen, säger Pernilla Kolni. 

Stora logistiknätverk av autonoma fordon skulle kunna öppna upp nya affärsmodeller eller bidra med data till städer i deras strävan att bli hållbara. Data från Hugo och PostNord skulle exempelvis kunna användas som underlag för stadsplanering genom att studera trafikmönster, luftkvalitet och bullernivåer. Mycket kan åtgärdas om man skapar ett ekosystem och börjar kombinera data. För att det ska bli verklighet krävs dock samarbete med myndigheter och stadskontor. 

– Det tar tid att nå en djupare förståelse för en ny teknisk lösning så vi tar det steg för steg. Vårt mål är att göra vardagen enklare på ett hållbart sätt. Hugo är en av de saker vi testar för att nå målet. När vi har lärt oss tillräckligt behöver vi titta närmare på allt från affärsmodeller till riskanalys och utrullning. Vi behöver också lära av städer i andra länder som har kommit längre. Först då kan vi ha en tydlig bild av vägen framåt. 

För PostNord är det viktigt att se hur logistiken påverkar alla delar av samhället, anser Pernilla Kolni.  

– Som företag har vi spelat en viktig roll i samhället med att leverera post och paket i över 400 år. Vi har framgångsrikt anpassat oss till stora förändringar i samhället och kommer att fortsätta göra det när det gäller att skapa en mer hållbar miljö. 

Varför behövs IoT?

IoT, internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i - det handlar om de utmaningar du vill lösa. Oavsett om målet är automatiserade fordon, sjukvård på distans, industri 4.0, smarta städer eller något annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör.

Varför behövs IoT?

IoT, internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i - det handlar om de utmaningar du vill lösa. Oavsett om målet är automatiserade fordon, sjukvård på distans, industri 4.0, smarta städer eller något annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör.

Innovativ teknik skapar hållbarhet

Nya smarta tjänster och innovativ teknikanvändning är en förutsättning för ett mer hållbart samhälle. Tekniker som AI, IoT och 5G borgar för en mer hållbar användning av jordens resurser. Tekniken kan hjälpa i princip varje bransch att nå hållbarhetsmål genom att göra det möjligt att förändra processer och beteenden.

Tele2 har målet att vara ledande inom hållbarhet, och vi är stolta över att vara det första företaget i Sverige och den andra telekomoperatören någonsin globalt som har fått sina mål för nettonollutsläpp godkända av Science Based Targets-initiative, en organisation vars syfte är att säkerställa att företag efterlever och sätter klimatmål i enlighet med Parisavtalet. I vår sektion om hållbarhet kan du läsa mer om vårt arbete och vår strategi för att vara hållbara i alla led.

Innovativ teknik skapar hållbarhet

Nya smarta tjänster och innovativ teknikanvändning är en förutsättning för ett mer hållbart samhälle. Tekniker som AI, IoT och 5G borgar för en mer hållbar användning av jordens resurser. Tekniken kan hjälpa i princip varje bransch att nå hållbarhetsmål genom att göra det möjligt att förändra processer och beteenden.

Tele2 har målet att vara ledande inom hållbarhet, och vi är stolta över att vara det första företaget i Sverige och den andra telekomoperatören någonsin globalt som har fått sina mål för nettonollutsläpp godkända av Science Based Targets-initiative, en organisation vars syfte är att säkerställa att företag efterlever och sätter klimatmål i enlighet med Parisavtalet. I vår sektion om hållbarhet kan du läsa mer om vårt arbete och vår strategi för att vara hållbara i alla led.