Från Swipnet till 5G

Volvo och Tele2 Företag firar 30 år som kund och leverantör

Volvo och Tele2 har en lång historia tillsammans. I år fyller relationen 30 år och den utvecklas ständigt. - Alltid nära kunden, alltid i framkant och med högsta kvalitet - Tele2 är absolut världsklass, säger Anders Lindqvist som är inköpare på Volvo. Det började1991 med internetuppkoppling via Swipnet och satellit-parabol på Hisingen. Idag är relationen mellan Volvo och Tele2 ett helhetsåtagande i Sverige och världen, mellan två mogna företag som fortsätter utvecklas tillsammans. - Det är ett givande och tagande, där vi växer tillsammans och där vårt mål är att vara en stabil och innovativ partner som förstår Volvos mål och behov, säger Andreas Hedenström som är Key Account Manager på Tele2 Företag och har varit med på Volvo-resan i 23 år. - Det som utmärker ett riktigt bra samarbete är att man lär av varandra – och det gör vi verkligen. Vi lär Tele2 vad vi behöver som kund och de lär oss vilka möjligheter som finns, säger Anders Lindqvist, som är inköpare på Volvo. I helhetsåtagandet ingår dels operatörstjänster i Sverige, dels leverans av kommunikationsinfrastruktur med tillhörande tjänsteportfölj. Här ingår UC (Unified Communication) – det vill säga röstsamtal, kontaktcenter och video samt internet, LAN, WLAN, nätverkssäkerhet, support och integrationstjänster till Volvos kontor, återförsäljare, fabriker och datacenter i stora delar av Europa och globalt. Det är en diger palett där tjänster stegvis lagts till, allt eftersom nya behov uppstår. - Det har alltid börjat med någon liten del som sedan vuxit över tid, till exempel från Sverige till nya marknader, förklarar Andreas Hedenström. Som operatör står Tele2 Företag för fast och mobil telefoni samt växel i Sverige. Det har gått 20 år sedan det första avtalet slöts i samband med att Volvo ville erbjuda mobilitet till sina medarbetare. - Det är rätt imponerande, särskilt som Volvo har regler som säger att vi inte ska låsa oss för hårt vid en leverantör, säger Anders Lindqvist.

Tog egen risk och vann volymen

Avtalet om mobilitet är en viktig milstolpe och ett bra exempel på Tele2 Företags affärsfilosofi, anser Anders Lindqvist. Inledningsvis en relativt liten affär som begränsade sig till hundratalet användare i Göteborg - på sikt ett jätteåtagande med nära 20 000 Volvo-medarbetare i hela Sverige. - Tele2 Företag vann affären med en strategi som är unik men typisk för bolaget; att erbjuda ett konkurrenskraftigt pris samtidigt som man är villig att investera och ta en risk, säger han.

Volvo kunde inte garantera några volymer, men Tele2 Företag litade på potentialen i affären och gick in med eget kapital för att bygga upp den Volvo-specifika infrastruktur som krävdes för att få täckning. Det kom att löna sig i längden - för båda parter. - Tele2 Företag erbjöd innovation i både kostnader och teknik för oss och utmärkte sig med en enorm flexibilitet och riskvillighet. De satte ingen press, utan investerade och fick volymaffären på sikt. Det är stort!

Erbjuder konstant innovation

Volvo gör upphandlingar var tredje till fjärde år för att konkurrensutsätta sina leverantörer. Befintliga leverantörer får egentligen inte sitta längre än sju år. Mobilavtalen med Tele2 Företag löper på två till tre år, utan bindningstider. Volvo skulle kunna säga upp varje abonnemang på 30 dagar. Men Tele2 Företag är fortfarande kvar och enligt Anders Lindqvist finns det starka skäl.  - Dels är de konkurrensutsatta, flera gånger om. Dels har de erbjudit oss konstant innovation och kvalitet, så att de ständigt förbättrar tekniken och pressar priset. Den teknikutveckling de gör, men också de besparingar som görs i infrastruktur och plattformar, delas alltid med oss som kund. Hur ser ni på samarbetet genom åren? - Jag tycker det är enastående! När det gäller flexibilitet, teknik och verksamhetsförståelse, på alla de punkterna har Tele2 Företag alltid varit oerhört professionellt. Alltid nära kunden, alltid redo att göra sitt bästa, alltid steget före när det gäller innovation. Och alltid den som står och knackar på dörren med förslag, så att inte Volvo behöver undra vad som händer. Det är världsklass! Som kund har vi aldrig oroat oss över att missa några möjligheter. Vi känner ett stort förtroende, då vi vet att vi får del av innovationer och att Tele2 Företag balanserar plånboken lika finurligt internt som externt, säger Anders Lindqvist. - Det gäller både mobiltelefonisidan och systemintegrationssidan, där det framför allt handlar om Cisco-utrustning globalt och våra datacenter i Sverige. Här har man varit innovativ och gått i bräschen för nya supportmodeller för drift och underhåll som är mycket förmånliga för oss, fortsätter han. - Det är fantastiskt spännande att få jobba med ett så stort, internationellt bolag under så lång tid. Att få sy ihop helheten med långsiktighet och ömsesidighet i åtagandet. Något av det viktigaste för mig är att känna tillhörighet till både Volvo och Tele2. Personligen är jag som gladast när jag inte bara uppfattas som leverantör utan som en del i Volvos team, säger Andreas Hedenström. Vilken är den största fördelen med Tele2 Företag som helhetsleverantör? - Flexibiliteten de erbjuder, och att de alltid ligger steget före oss som kund. De ringer upp och lyssnar in vad vi har för utmaningar och vad vi behöver hjälp med. De kommer med förslag och presenterar lösningar, inte enbart ur sin egen tjänsteportfölj utan de ser över hela marknaden. Som nu under pandemin, då insåg Tele2 tidigt att det skulle bli mycket hemmajobb, vilket i sin tur krävde mer megabit på mobilerna. Innan vi hade börjat med projektet kom de med förslag och lösning. Det är Tele2 Företag i ett nötskal. Det låter kanske enkelt, men få företag klarar att hålla fast i en sådan relation, säger Anders Lindqvist. - Vår stora styrka ligger i möjligheten att sy ihop och leverera kompletta kommunikationslösningar, där vi kan erbjuda fullt managerade tjänster med en gemensam SPOC, Singel Point Of Contact och ett SLA, tjänstenivåavtal, plus hård- och mjukvara. Vårt långa och breda samarbete ger oss en enormt bra förståelse för Volvos behov, så att vi kan hjälpa dem att utveckla sin leverans och bli konkurrenskraftiga, säger Andreas Hedenström. Vad blir nästa steg? - Vårt fokus förblir att leverera managerade helhetslösningar som bidrar till Volvos framgång. Här kommer ny teknik som 5G och tjänster kring det att ingå som en självklar del, där vi hjälper till att utveckla lösningar som gör att Volvo får maximal nytta av tekniken, säger Andreas Hedenström. - Vi kommer att fortsätta konkurrensutsätta Tele2 Företag på alla områden. Och de kommer fortsätta att göra ett fantastiskt bra jobb och komma med lösningar. Sedan ser vi fram emot att de sträcker fram handen och berättar för oss hur de ser att 5G kan komma till nytta för Volvo. Här tror jag att det kommer att hända mycket spännande de närmsta åren. Till exempel kommer vi kunna sätta SLAer på något som går i luften, vilket inte varit möjligt tidigare. Dessutom blir 5G en viktig möjliggörare för självkörande lastbilar, automatiserade gruvor och hamnar. Än har vi bara sett början, avslutar Anders Lindqvist.

Andreas tips för en långsiktig relation

  • Känn din kund. Säkra närhet och kontinuitet via löpande möten och samtal.

  • Var ärlig. Ha tydlighet i all dialog, lova inte för mycket och ge en realistisk bild av vad som ska uppnås

  • Tänk win-win. Fokusera på att affärer och lösningar gynnar båda parter för en sund, långsiktig relation.

Anders tips för en långsiktig relation

  • Var transparent. Var öppen med mål, utmaningar och behov så att leverantören har möjlighet att hjälpa till och komma med lösningar.

  • Tänk framåt. Arbeta långsiktigt tillsammans med din leverantör

  • Benchmarka. Konkurrensutsätt relationen med jämna mellanrum för att säkra vitalitet, innovationsanda och framdrift.

Tele2 Företag Göteborgs hamn i kvällsljus
Tele2 Företag Göteborgs hamn i kvällsljus

Lösningar

Volvo har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Vår historia

Tele2 startade som internetleverantören Swipnet 1991. 1993 började Tele2 erbjuda privatpersoner fast telefoni med lägre samtalspriser än Televerket, som dittills hade haft monopol. Till att börja med kunde man bara ringa till utlandet, men samtal inom Sverige erbjöds från oktober 1994. 1997 slogs Comviq och Tele2 samman till Tele2 Sverige. 2006 förvärvades E.ONs bredbandsverksamhet och Region Skånes bredbandsprojekt BAS.[2] 2016 förvärvades TDC Sveriges verksamhet inom företagssegmentet. I november 2018 slogs Tele2 samman med telekomoperatören Com Hem som bland annat levererar TV, bredband och telefoni. Källa Tele2/Wikipedia