FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Tele2 tar hjälp av avancerad AI för att skydda sina kunder mot bedrägerier

Läs pressreleasen nedan

Tele2 har länge arbetat med olika typer av lösningar för att minska risken för att kunder utsätts för bedrägerier. Under de senaste åren har antalet bedrägeriförsök ökat lavinartat, men den tekniska utvecklingen för att förhindra bedrägerier går också framåt. Nu adderar Tele2 en avancerad AI-lösning som ska skydda kunderna mot vanliga bedrägerimetoder som spoofing, wangiri och smishing.

Den nya AI-tekniken är särskilt utvecklad för telekomindustrin. Den har avancerad förmåga att identifiera bedrägeriförsök och ska ge ett mer omfattande skydd än tidigare.

– Redan idag blockerar vi årligen miljontals försök till bedrägerier mot våra kunder. Men det är en katt-och-råtta-lek med bedragarna som kontinuerligt utvecklar och förfinar sina metoder. När vi nu implementerar den senaste AI-tekniken är det vi som har initiativet för ett tag framöver, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2.

Den AI-teknik som Tele2 implementerar består av ett antal olika datamodeller som automatiskt analyseras och där avvikelser direkt kommer att identifieras av systemet. Detta möjliggör att stora mängder data kan processas både i realtid såväl som nära i realtid, för att med hög precision kunna identifiera nya bedrägerimönster och hot, såsom wangiri, spoofing och smishing.

– Ökningen av bedrägeriförsök är ett stort samhällsproblem som kräver bred samverkan mellan en mängd olika aktörer för att motverkas. Vi gör alltid vårt bästa för att bidra med vår kunskap och tekniska förmåga. Vi vill att våra kunder alltid ska känna sig trygga när de använder våra tjänster, avslutar Jonas Lindström.

För mer information, vänligen kontakta: Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Vad betyder termerna?

  • Spoofing: Manipulation så att det ser som att samtalet kommer från ett till synes legitimt telefonnummer.

  • Wangiri: Mottagare av missat utlandssamtal ringer tillbaka och debiteras sedan för dyra samtal.

  • Smishing: Textmeddelanden som uppmanar mottagare att ringa upp ett specifikt telefonnummer eller klicka på länk som leder vidare till falsk webbsida.

Vad betyder termerna?

  • Spoofing: Manipulation så att det ser som att samtalet kommer från ett till synes legitimt telefonnummer.

  • Wangiri: Mottagare av missat utlandssamtal ringer tillbaka och debiteras sedan för dyra samtal.

  • Smishing: Textmeddelanden som uppmanar mottagare att ringa upp ett specifikt telefonnummer eller klicka på länk som leder vidare till falsk webbsida.