Vår hållbarhetsstrategi

Med fokus där vi gör mest skillnad
Två lastbilar kör på en bro över en sjö med skog med höstlöv i bakgrunden.

Möjligheter och ansvar

Digital uppkoppling kan minska utsläpp och öppna nya möjligheter – men den medför också ansvar. Vi säljer enheter som riskerar bli avfall. Vi når barn som behöver säkra digitala miljöer. Vi verkar i en värld som akut behöver klimatsatsningar. Därför fokuserar vi på tre områden där vi kan göra störst skillnad: främja cirkulär ekonomi, bekämpa klimatförändringar och skydda barn på nätet. Dessa tre områden är olika på ytan, men förenas i en grundtanke: ett digitalt samhälle måste också vara hållbart.
Två lastbilar kör på en bro över en sjö med skog med höstlöv i bakgrunden.

Våra fokusområden

Främja cirkulär ekonomi

Vi integrerar cirkularitet i produkter och tjänster, skapar affärsvärde genom cirkulära lösningar och inspirerar kunder att anta hållbara beteenden. Vi arbetar för att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, inklusive våra leverantörers resurshantering och kundernas återanvändning och återvinning.

Bekämpa klimatförändringar

Vi minskar klimatpåverkan i vår verksamhet och värdekedja, genom att minska våra direkta och indirekta utsläpp av växthusgaser, övergå till fossilfri drift, driva energieffektivitet i våra nätverk och hjälpa kunder och samarbetspartners att minska sin egen miljöpåverkan med hjälp av våra produkter och tjänster.

Skydda barn på nätet

Vi skyddar och stärker barns digitala liv genom smarta säkerhetslösningar och ger föräldrar verktyg och vägledning för en trygg digital vardag. Detta gör vi exempelvis genom undersökningar om barns och ungdomars internetanvändning, genom att blockera webbsidor med övergreppsmaterial samt genom samarbeten med flera barnrättsorganisationer.

En kvinna, en man och en pojke sitter i en soffa och tittar på en mobiltelefon.

En integrerad strategi

Vår hållbarhetsstrategi ska minska både kostnader och miljöpåverkan, till exempel genom bättre energieffektivitet och optimerad leverantörskedja. Strategin genomsyrar hela Tele2, och innefattar KPI:er, kortsiktiga aktiviteter och långsiktiga mål inom varje fokusområde. Utöver våra kärnfrågor finns flera områden som vi ständigt utvecklar, exempelvis dessa:
  • Mångfald, jämlikhet och inkludering
  • Ansvarsfull leverantörskedja
  • Möjliggöra hållbarhet genom IoT
  • Biologisk mångfald, vatten och kemikalier
En kvinna, en man och en pojke sitter i en soffa och tittar på en mobiltelefon.

Upptäck mer

Cirkulär ekonomi – bästa sättet att rädda klimatet

Cirkulär ekonomi framhålls ofta både som lösningen på klimatkrisen och ett bättre utnyttjande av samhällets resurser. Med ambitionen att vara ledande inom hållbarhet vill Tele2 inspirera sina kunder till att bli mer cirkulära – och mer klimatsmarta.

Läs artikeln om cirkulär ekonomi

Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich står framför en husvägg, leende och klädd i kavaj och skjorta.
Vikten av en hållbar värdekedja - hela vägen till valet av leverantör

Klimatnytta går numera hand i hand med affärsnytta. Allt fler företag och organisationer pekar ut hållbarhet som en avgörande faktor när de väljer leverantörer. Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich berättar mer.

Läs artikeln En hållbar värdekedja

Flexibelt och hållbart med as a service-lösningar

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Läs artikeln

Hur kan vi bidra till din verksamhet?

Vill du veta mer om hur Tele2 Företag kan bidra till omställning och innovation för din verksamhet? Vi berättar gärna mer - fyll i formuläret via knappen nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Kontakta oss