TELE2 MESSAGING SERVICES RCS
Kommunikation med rätt innehåll, i rätt tid och i rätt kanal
Kundengagemang på en ny nivå
Rich Communication Service (RCS) möjliggör riktad kommunikation, med interaktiva inslag och visuella detaljer, direkt till kundens mobiltelefon.
RCS-meddelanden har ungefär tio gånger högre klickfrekvens än vanliga kampanj-sms, vilket exempelvis kan medföra ökad försäljning och kampanjtillväxt.
Några exempel på användningsområden är:
Kampanj- och lojalitetserbjudanden
Köp- och beställningsflöden
Uppdateringar och leveransinformation
Biljettinformation
Påminnelser om kontraktsuppdateringar och ändringar i villkor
Återställning av lösenord
Naturligtvis kan RCS också användas för interna ändamål på företaget, såsom onboarding av medarbetare.
Kundengagemang på en ny nivå
Rich Communication Service (RCS) möjliggör riktad kommunikation, med interaktiva inslag och visuella detaljer, direkt till kundens mobiltelefon.
RCS-meddelanden har ungefär tio gånger högre klickfrekvens än vanliga kampanj-sms, vilket exempelvis kan medföra ökad försäljning och kampanjtillväxt.
Några exempel på användningsområden är:
Kampanj- och lojalitetserbjudanden
Köp- och beställningsflöden
Uppdateringar och leveransinformation
Biljettinformation
Påminnelser om kontraktsuppdateringar och ändringar i villkor
Återställning av lösenord
Naturligtvis kan RCS också användas för interna ändamål på företaget, såsom onboarding av medarbetare.
Kommunikation som når fram
Tjänsten är riktad till Android-telefoner från och med version 5.0, samt mobiltelefoner med Whatsapp, Viber eller Messenger. Om mobiltelefonen saknar stöd skickas meddelandet som ett vanligt sms.
Alla leverantörer som använder tjänsten blir verifierade avsändare, vilket innebär att mottagaren alltid kan vara säker på att kommunikationen är pålitlig.
Genom att uppgradera till RCS realiserar du därför stora potentiella förbättringar vad gäller exempelvis interaktion, konverteringsgrad och kundupplevelse.
Kommunikation som når fram
Tjänsten är riktad till Android-telefoner från och med version 5.0, samt mobiltelefoner med Whatsapp, Viber eller Messenger. Om mobiltelefonen saknar stöd skickas meddelandet som ett vanligt sms.
Alla leverantörer som använder tjänsten blir verifierade avsändare, vilket innebär att mottagaren alltid kan vara säker på att kommunikationen är pålitlig.
Genom att uppgradera till RCS realiserar du därför stora potentiella förbättringar vad gäller exempelvis interaktion, konverteringsgrad och kundupplevelse.
RCS tar kommunikationen till nästa nivå
En renässans för sms och meddelandetjänster är här. RCS-tekniken innebär en rikare och säkrare kundkommunikation i det som för många är den mest personliga och angelägna kanalen.
- Användaren får en bättre kommunikationsupplevelse och fler avancerade funktioner, och för avsändaren blir det möjligt att skapa mer varierat innehåll. Möjlighetern är oändliga, förklarar Rickard Israelsson, som är produktspecialist för mobila lösningar på Tele2 Företag.
RCS tar kommunikationen till nästa nivå
En renässans för sms och meddelandetjänster är här. RCS-tekniken innebär en rikare och säkrare kundkommunikation i det som för många är den mest personliga och angelägna kanalen.
- Användaren får en bättre kommunikationsupplevelse och fler avancerade funktioner, och för avsändaren blir det möjligt att skapa mer varierat innehåll. Möjlighetern är oändliga, förklarar Rickard Israelsson, som är produktspecialist för mobila lösningar på Tele2 Företag.
Nya smidiga meddelandefunktioner
I tjänstens plattform skapar du enkelt flöden, profiler och meddelanden, med eller utan tidigare erfarenhet av RCS och kodning.
Här kan du också se realtidsanalyser och få insikter i hur kunderna interagerar med företagets kommunikation och vad som fungerar effektivt. Kommunikationen kan också flexibelt korrigeras och skalas efter behov.
ChatBot: Trygg och säker tvåvägskommunikation mellan kunder och företag.
Avancerade funktioner: Mångsidiga upplevelser genom funktioner som e-biljetter, rabattkoder, spårning av leveranser och betalningar via mobilen.
Analys och insikter: Säkerställer för varumärken att deras meddelanden har levererats och lästs av mottagaren.
Sms-/mms-kapacitet: Möjlighet att använda traditionella sms eller mms för att säkerställa att meddelandet alltid når fram.
Nya smidiga meddelandefunktioner
I tjänstens plattform skapar du enkelt flöden, profiler och meddelanden, med eller utan tidigare erfarenhet av RCS och kodning.
Här kan du också se realtidsanalyser och få insikter i hur kunderna interagerar med företagets kommunikation och vad som fungerar effektivt. Kommunikationen kan också flexibelt korrigeras och skalas efter behov.
ChatBot: Trygg och säker tvåvägskommunikation mellan kunder och företag.
Avancerade funktioner: Mångsidiga upplevelser genom funktioner som e-biljetter, rabattkoder, spårning av leveranser och betalningar via mobilen.
Analys och insikter: Säkerställer för varumärken att deras meddelanden har levererats och lästs av mottagaren.
Sms-/mms-kapacitet: Möjlighet att använda traditionella sms eller mms för att säkerställa att meddelandet alltid når fram.
Frågor och svar
Är RCS tillgänglig på alla Android-telefoner?
RCS är tillgänglig på Android-enheter version 5,0 eller senare. Det går också att ladda ner Google Message App för att få tillgång till tjänsten.
Vad kostar RCS?
För mottagaren är det kostnadsfritt att använda RCS, men avgifter kan tillkomma eftersom RCS nyttjar mobildatauppkoppling.
Vänligen kontakta oss för prisuppgifter om ditt företag vill börja använda RCS Business Messaging (RBM).
Hur aktiverar användaren RCS?
RCS aktiveras genom en enhetsuppdatering där användaren kan välja att aktivera tjänsten. Det går också att aktivera tjänsten manuellt genom att öppna Message App, gå till Inställningar, Klicka på Avancerad och välja att aktivera Chat-funktionen.
Vem kan jag skicka RCS till eller från?
Både avsändare och mottagare måste ha aktiverat Chat-funktionen för att RCS ska fungera. Annars skickas meddelandet som ett vanligt SMS/MMS.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.