Överlåta abonnemang

En överlåtelse innebär att en annan person tar över ditt abonnemang. Överlåtelsen är kostnadsfri.

Du som har ett abonnemang hos Tele2 och av någon anledning behöver eller vill avsluta det i förtid har möjlighet att överlåta ditt abonnemang till en annan person, det går bra att överlåta abonnemang som har eller inte har någon bindningstid.

Hur du går tillväga för att överlåta ett abonnemang, och hur lång tid det tar, beror på vilken typ av abonnemang du vill överlåta. Och oavsett vilket abonnemang som ska överlåtas gäller samma regler som för att teckna ett nytt abonnemang:

  • Den nya kunden måste vara över 18 år
  • Den nya kunden måste vara folkbokförd i Sverige
  • En kreditkontroll kommer att genomföras på den som tar över abonnemanget
  • Ångerrätten gäller inte vid en överlåtelse av något abonnemang
  • Bredband 4G/5G går inte att överlåta.

Du kan läsa mer här nedanför om vad som gäller och ta del av blanketten för att göra din överlåtelse. Vill du överlåta både Bredband, Tv och Fast telefoni använder du samma blankett och kryssa i båda tjänsterna.

Vad gäller för mitt abonnemang?

Överlåtelse av mobiltelefoni är helt kostnadsfri och samma regler gäller som för att teckna ett nytt abonnemang.

Du gör din överlåtelse på denna sida.

Om du eller personen som ska ta över abonnemanget saknar BankID går det bra att använda sig av vår överlåtelseblankett som du hittar i länken här nedan.

Överlåtelseblankett Mobilabonnemang

När blanketten är ifylld så kan man mejla den till komplettera@tele2.com eller skicka den via brev till postadressen som finns tryckt på blanketten. Från det att vi har mottagit överlåtelsen är det cirka 10 arbetsdagar hanteringstid.

Överlåtelse av mobilt bredband är helt kostnadsfri och samma regler gäller som för att teckna ett nytt abonnemang.

Dessa kriterier måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska gå igenom:

  • Den som tar över abonnemanget måste vara över 18 år och folkbokförd i Sverige
  • Kreditkontroll kommer att göras och den som tar över abonnemanget måste bli godkänd
  • Både den som är befintlig och ny kund behöver kunna skriva under avtalet om överlåtelse

Att tänka på inför överlåtelsen:

  • Abonnemanget fortsätter med samma storlek månadskostnad
  • Överlåtelsen avser inte eventuell delbetalningar på hårdvara

Göra överlåtelsen

  • Kontakta kundservice på 90 222 så går vi igenom detaljerna med dig och tar fram rätt blankett

Överlåtelse av fast bredband är helt kostnadsfri och samma regler gäller som för att teckna ett nytt abonnemang.

Dessa kriterier måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska gå igenom:

  • Den som tar över abonnemanget måste vara över 18 år och folkbokförd i Sverige
  • Kreditkontroll kommer att göras och den som tar över abonnemanget måste bli godkänd
  • Både den som är befintlig och ny kund behöver kunna skriva under avtalet om överlåtelse

Att tänka på inför överlåtelsen:

  • Texta tydligt på blanketten.
  • Ångerrätten gäller inte vid en överlåtelse.
  • Abonnemanget fortsätter med samma månadskostnad, hastighet och eventuell bindningstid.
  • Överlåtelsen avser inte eventuell delbetalningar på hårdvara
  • En inskickad överlåtelseblankett är inte lika med abonnemanget blir uppsagt, om den nya personen inte kan ta över abonnemanget kvarstår abonnemanget på befintlig kund.
  • Har man ett studentabonnemang kan detta överlåtas förutsatt att personen som tar över abonnemanget är studerande och är registrerad hos Mecenat.
  • Har du abonnemanget Bredband Direkt går det inte att överlåta.

Göra överlåtelsen

Fyll i blanketten nedan tydligt och mejla den till tele2-info@tele2.com, det går även att skicka in den till oss via brev till adressen som är förtryckt på blanketten.

Överlåtelseblankett

Överlåtelse av fast telefoni är helt kostnadsfri och samma regler gäller som för att teckna ett nytt abonnemang.

Dessa kriterier måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska gå igenom:

  • Den som tar över abonnemanget måste vara över 18 år och folkbokförd i Sverige
  • Kreditkontroll kommer att göras och den som tar över abonnemanget måste bli godkänd
  • Både den som är befintlig och ny kund behöver kunna skriva under avtalet om överlåtelse

Att tänka på inför överlåtelsen:

  • Texta tydligt på blanketten.
  • Ångerrätten gäller inte vid en överlåtelse.
  • Abonnemanget fortsätter med samma månadskostnad, hastighet och eventuell bindningstid.
  • Överlåtelsen avser inte eventuell delbetalningar på hårdvara
  • En inskickad överlåtelseblankett är inte lika med abonnemanget blir uppsagt, om den nya personen inte kan ta över abonnemanget kvarstår abonnemanget på befintlig kund.

Göra överlåtelsen

Fyll i blanketten nedan tydligt och mejla den till tele2-info@tele2.com, det går även att skicka in den till oss via brev till adressen som är förtryckt på blanketten.

Överlåtelseblankett

Överlåtelse av tv är helt kostnadsfri och samma regler gäller som för att teckna ett nytt abonnemang.

Dessa kriterier måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska gå igenom:

  • Den som tar över abonnemanget måste vara över 18 år och folkbokförd i Sverige
  • Kreditkontroll kommer att göras och den som tar över abonnemanget måste bli godkänd
  • Både den som är befintlig och ny kund behöver kunna skriva under avtalet om överlåtelse

Att tänka på inför överlåtelsen:

  • Texta tydligt på blanketten.
  • Ångerrätten gäller inte vid en överlåtelse.
  • Abonnemanget fortsätter med samma månadskostnad, hastighet och eventuell bindningstid.
  • Överlåtelsen avser inte eventuell delbetalningar på hårdvara
  • En inskickad överlåtelseblankett är inte lika med abonnemanget blir uppsagt, om den nya personen inte kan ta över abonnemanget kvarstår abonnemanget på befintlig kund.
  • Har du abonnemanget Tv Direkt går det inte att överlåta.
  • Tillvalsabonnemanget Discovery+ överlåts inte. Tillvalet ska sägas upp innan överlåtelsen kan göras.

Göra överlåtelsen

Fyll i blanketten nedan tydligt och mejla den till tele2-info@tele2.com, det går även att skicka in den till oss via brev till adressen som är förtryckt på blanketten.

Överlåtelseblankett

Har du en annan fråga?