FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagVåra samarbetspartnersHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderHandböckerWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenOmställningsbloggenObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Tele2 tar plats på CDP:s A-lista för andra året i rad

Tele2 är det enda telekombolaget i Sverige som får betyget "A" för sitt klimatarbete i CDP:s årliga klimatenkät

Baserat på data som rapporterats genom CDP:s klimatenkät 2023 är Tele2 ett av ett begränsat antal företag som uppnådde ett "A" av en rankning med fler än 21 000 företag. CDP:s årliga miljöredovisning och poängsättningsprocess är allmänt erkänd som standarden för företags miljötransparens. Under 2023 begärde över 740 finansinstitut med över 136 biljoner US-dollar i tillgångar att företag skulle lämna ut uppgifter om miljöpåverkan, risker och möjligheter via CDP:s plattform.

– Vi är mycket stolta över att för andra året i rad placeras på CDP:s A-lista för och att vårt arbete för klimatåtgärder och transparens fortsätter att få internationellt erkännande. Med vår ambition att vara ledande inom hållbarhet är CDP:s A-rankning också ett bevis på att vi rör oss i rätt riktning. Det är också inspirerande att se en betydande ökning av antalet företag som i år ansluter sig till CDP:s globala klimatrörelse, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.

Tele2 satte sina kortsiktiga vetenskapsbaserade mål 2021 och uppdaterade dessa 2022 med ett vetenskapsbaserat nettonollmål.

Tele2 åtar sig att:

  • minska de absoluta växthusgasutsläppen i scope 1 och 2 med 90 % till 2025 och 100 % till 2029 jämfört med basåret 2019.

  • minska växthusgasutsläppen i scope 3 med 60 % per abonnemang till 2029 jämfört med basåret 2019.

  • nå nettonollutsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan senast 2035 från basåret 2019.

Förutom att snabbt minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten har Tele2 åtagit sig att minska utsläppen i värdekedjan genom att ställa hårdare krav på leverantörerna och därmed främja den cirkulära ekonomin.

Den fullständiga listan över företag som nådde årets CDP A-lista finns här.

För mer information, vänligen kontakta: Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30 Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Om CDP

CDP är en global ideell organisation som driver världens miljöredovisningssystem för företag, städer, stater och regioner. Organisationen grundades 2000 och samarbetar med över 740 finansiella institutioner med över 136 biljoner dollar i tillgångar. CDP är banbrytande inom användningen av kapitalmarknader och företagsinköp för att motivera företag att redovisa sina miljöpåverkningar och minska utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurser och bevara skogar.

CDP innehar den största miljödatabasen i världen, och CDP-poäng används för att driva investerings- och inköpsbeslut mot en koldioxidneutral, hållbar och motståndskraftig ekonomi. CDP är en av grundarna av Science Based Targets-initiativet, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers-initiativet.

Över 24 000 organisationer över hela världen lämnade in data genom CDP år 2023, med över 23 000 företag - inklusive börsnoterade företag värda två tredjedelar av den globala marknadsvärdet - och över 1 100 städer, stater och regioner.

Om CDP

CDP är en global ideell organisation som driver världens miljöredovisningssystem för företag, städer, stater och regioner. Organisationen grundades 2000 och samarbetar med över 740 finansiella institutioner med över 136 biljoner dollar i tillgångar. CDP är banbrytande inom användningen av kapitalmarknader och företagsinköp för att motivera företag att redovisa sina miljöpåverkningar och minska utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurser och bevara skogar.

CDP innehar den största miljödatabasen i världen, och CDP-poäng används för att driva investerings- och inköpsbeslut mot en koldioxidneutral, hållbar och motståndskraftig ekonomi. CDP är en av grundarna av Science Based Targets-initiativet, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers-initiativet.

Över 24 000 organisationer över hela världen lämnade in data genom CDP år 2023, med över 23 000 företag - inklusive börsnoterade företag värda två tredjedelar av den globala marknadsvärdet - och över 1 100 städer, stater och regioner.