FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

RCS tar kommunikationen till nästa nivå 

Den nya tekniken förändrar sms och meddelandetjänster

Sms är en av få mediekanaler för kunddialog som har sett likadan ut i drygt 30 år. Den 3 december 1992 skickade den brittiske ingenjören Neil Papworth det allra första textmeddelandet med orden ”Merry Christmas” till sin chef och sedan dess har inte mycket ändrats. Men nu har teknikutvecklingen kommit i kapp och gett oss nästa generations meddelandetjänst. RCS (Rich Communication Services) är en ny standard på frammarsch som med fler funktioner och fylligt innehåll är tänkt att ta över efter sms och mms. - Användaren får en bättre kommunikationsupplevelse och fler avancerade funktioner, och för avsändaren blir det möjligt att skapa mer varierat innehåll, förklarar Rickard Israelsson, som är produktspecialist för mobila lösningar på Tele2 Företag.

På Tele2 Företag erbjuds RCS-tekniken i tjänsten Tele2 Interaktiva Meddelanden, som möjliggör riktad kommunikation med interaktiva inslag och visuella detaljer, direkt till kundens mobiltelefon.

Ta tillvara förtroendet 

Sms och meddelandetjänster är idag den kanal som för många användare känns mest personlig och angelägen. För företag och organisationer är sms den kanske starkaste kontaktvägen för att nå ut och skapa en dialog med kunder och medborgare. Öppningsgraden ligger på ca 96–98 procent och en klar majoritet säger att de uppskattar att få meddelanden med påminnelser, erbjudanden och möjligheter att boka eller bekräfta via sms. Kanalen som sådan har länge varit begränsad till just textmeddelanden och att därifrån länka vidare till hemsidor eller andra appar. Men det förändras nu med RCS. Förutom att skicka text blir det möjligt att kommunicera med hjälp av interaktiva inslag, ljud och video. RCS hanterar även gruppchatt och delade bildskärmar samt erbjuder möjligheten att hålla ihop hela kommunikationsflöden i meddelandeappen. - Med RCS kan företag och offentliga verksamheter skapa ett mer varierat innehåll genom att lyfta in bilder, grafik och logotyp. Det innebär en mer personlig, tydlig och användarvänlig upplevelse för mottagaren. Möjligheterna är oändliga, säger Rickard Israelsson.  

Bygger sammanhållen kundupplevelse

Att RCS håller ihop hela kommunikationsflöden i meddelandeappen är smidigt i flera situationer, exempelvis när det gäller att bekräfta en bokning, checka in inför en flygresa, boka tid hos tandläkaren, följa en försändelse eller hantera ärenden via chatt med kundservice.  I princip kan kundvård, informationsinsamling, kvittohantering, bekräftelser och beställningar skötas utan att mottagaren behöver lämna meddealandeappen. I förlängningen kan det innebära att vi i stället för via separata appar interagerar mer och mer med företag via konversationer – en utveckling där det redan finns föregångare, till exempel kinesiska WeChat. Den rikare kommunikationen i RCS-utskicket kan därmed minska behovet av egna appar för många företag - och till många konsumenters glädje.

Ökad trygghet med verifierade avsändare  

En annan viktig förbättring som kommer med övergången till RCS-tekniken, är ökad spårbarhet och möjligheten att verifiera vem som är avsändare. Det ökar tryggheten och säkerheten i många konversationer. - Tyvärr ser vi nu en ökning av antalet phishing- och bedrägeriförsök. Men med RCS kommer funktionen verifierad avsändare, där teleoperatören med unika ID-nummer kan säkerställa att avsändaren är det företag eller den offentliga verksamhet som mottagaren godkänt kommunikation ifrån. Det resulterar i en väsentligt högre säkerhet för mottagaren, fortsätter Rickard Israelsson.  

Med meddelanden som mediekanal 

RCS-konversationerna och den data som genereras i dialogen med kunder och medborgare kan också integreras med företagets CRM-system. Genom API-integrationer kan en rad funktioner läggas till, exempelvis chattbotar och kundservice. Det går att också koppla valen som görs i meddelandeappen till självserviceportaler eller e-handelsplattformar.   – Hur vi väljer att nyttja meddelandeappen, och egentligen då själva dialogen med kunder och medborgare, kommer att förändras över tid. Beroende på syfte och typ av verksamhet blir dialogen i appen en plats för kundvård, lojalitetsskapande, merförsäljning, kundservice, support, kalender och erbjudanden. Där både en hel köpresa, och ett ärende kan lösas utan att man behöver slussas vidare, avslutar Rickard Israelsson.

Stödet för RCS varierar mellan telefoner och teleoperatörer, men det växer i popularitet och kan bli den nya standarden för mobilkommunikation. Tele2 lanserade RCS för Android under 2022.

5 fördelar med RCS-tekniken

  1. En rikare och mer engagerande upplevelse för mottagaren. 

  2. Verifierade avsändare ger ökad säkerhet.  

  3. Färre appar behövs när allt kan lösas i ett och samma flöde.  

  4. Meddelanden blir en integrerad del av CRM-systemet. 

  5. Möjlighet till merförsäljning direkt i meddelandeappen.  

5 fördelar med RCS-tekniken

  1. En rikare och mer engagerande upplevelse för mottagaren. 

  2. Verifierade avsändare ger ökad säkerhet.  

  3. Färre appar behövs när allt kan lösas i ett och samma flöde.  

  4. Meddelanden blir en integrerad del av CRM-systemet. 

  5. Möjlighet till merförsäljning direkt i meddelandeappen.  

Tele2 Interaktiva Meddelanden

Tele2 Interaktiva Meddelanden använder tekniken Rich Communication Service (RCS). Den möjliggör riktad kommunikation, med interaktiva inslag och visuella detaljer, direkt till kundens mobiltelefon.

RCS-meddelanden har ungefär tio gånger högre klickfrekvens än vanliga kampanj-sms, vilket exempelvis kan medföra ökad försäljning och kampanjtillväxt. Genom att uppgradera till Tele2 Interaktiva Meddelanden realiserar du därför stora potentiella förbättringar vad gäller exempelvis interaktion, konverteringsgrad och kundupplevelse.

Tele2 Interaktiva Meddelanden

Tele2 Interaktiva Meddelanden använder tekniken Rich Communication Service (RCS). Den möjliggör riktad kommunikation, med interaktiva inslag och visuella detaljer, direkt till kundens mobiltelefon.

RCS-meddelanden har ungefär tio gånger högre klickfrekvens än vanliga kampanj-sms, vilket exempelvis kan medföra ökad försäljning och kampanjtillväxt. Genom att uppgradera till Tele2 Interaktiva Meddelanden realiserar du därför stora potentiella förbättringar vad gäller exempelvis interaktion, konverteringsgrad och kundupplevelse.