Med Tele2 kunde Fonus få mer tid för kunderna i livets svåraste stund
Läs kundcaset nedan
När livet stannar upp krävs mer än bara teknik, det krävs närvaro och medmänsklighet. För Fonus, med 250 kontor runt om i Sverige, är tillförlitlig kommunikation avgörande för att kunna hjälpa människor i sorg på ett värdigt sätt.
Så tänkte Fonus när de för två år sedan tog ett strategiskt beslut att byta till Tele2 som leverantör för alla sina tekniska lösningar och kommunikation på samtliga kontor runt om i Sverige.
- Vi är en extremt spridd organisation och behövde en samlad helhetsbild, färre leverantörer och en stabil kommunikationsmiljö, säger Anders Grape, IT servicedeskansvarig på Fonus.

Teknik som frigör tid för det mänskliga mötet
Den största förändringen har varit den flexibilitet som Tele2 har skapat. När Fonus gör strategiska kontorsflyttar eller nyetableringar, med ofta ganska tajta tidsramar, måste det kunna skötas snabbt och smidigt. För en verksamhet som dagligen möter människor i sorg är den här typen av leverans avgörande.
"Minsta lilla tekniska störning kan påverka hela kundupplevelsen i en mycket känslig situation, säger Anders Grape."
Säkerhet är också prioriterat eftersom Fonus hanterar känsliga personuppgifter. Den nya lösningen hjälper till att isolera varje enskilt kontorsnätverk. Det blir säkrare, både för kunder och för bolaget i stort.
- Vi hanterar en hel del känslig information i våra samtal med anhöriga, säger Anders Grape.
Tack vare detta kan Fonus medarbetare fokusera helt på det de är bäst på: att skapa trygghet och tillit hos personer som inte sällan är i stor sorg. Med en leverantör som förstår värdet av stabil kommunikation kan Fonus kontor runt om i landet fortsätta att hjälpa familjer i livets mest utsatta ögonblick och genom sorgens olika skeden, utan att tekniken blir ett hinder. Proaktiv support är en nyckel för att upptäcka och hantera tekniska problem innan de blir kritiska.
- Ofta kontaktar Tele2s support oss innan vi själva märker problem. De har alltid tydliga rekommendationer på lösningar, säger Anders Grape.
De flesta problem kan lösas på distans, men när det behövs tvekar inte Tele2 att skicka ut tekniker till våra kontor säger han.
Fonus stora kontaktcenter i Kalmar är oftast kundens första kontakt med begravningsbyrån. Här är kraven på ett stabilt nätverk högt. En anhörig som ringer ska aldrig mötas av tekniska problem.
Och för en begravningskedja som startades 1945 som ett motdrag mot de höga priserna i begravningsbranschen, var kostnadsaspekter ett viktigt skäl till valet.
Ökad flexibilitet och digitalisering i vardagen
- Vi räknade på att det skulle vara mer fördelaktigt med det nya upplägget, och så blev det säger Anders Grape.
Med färre leverantörer har Fonus inte bara sänkt kostnaderna utan även gjort administrationen enklare och säkerhetsnivån högre. En oväntad fördel har varit den ökade rörligheten för personalen, till exempel när personal behöver täcka upp vid sjukdom eller när extra resurser behövs vid större ceremonier.
- Våra medarbetare kan nu sömlöst förflytta sig mellan våra kontor, tack vare Tele2:s lösningar, säger Anders Grape.
Tele2s stora förståelse för Fonus speciella verksamhet var en nyckel till en lyckad implementering.
Vikten av den mänskliga förståelsen
"Den mänskliga förståelsen för vår verksamhet är lika viktig som den tekniska. Tele2 planerade och koordinerade utrullningen direkt med kontorscheferna. IT-avdelningen behövde knappt vara involverad, säger Anders Grape."
I en verksamhet där allt från första kundmötet till den sista dokumentationen numera är digital, är det inte längre möjligt att gå tillbaka till papper och penna utan att det blir en negativ effekt.
- För oss är Tele2 mer än bara en teknisk leverantör. Snarare en partner som förstår och kan hjälpa vår verksamhet på djupet, säger Anders Grape.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.