FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Picadeli och Tele2 effektiviserar salladsbarer i butik

Billiga, gröna måltider med ständigt uppkopplad AI-driven salladsbar - läs kundcaset nedan

En salladsbar som ständigt är påfylld, alltid har färska råvaror och som dessutom är fräsch och hygienisk även efter hundratals kunders besök. Det är en utmaning. Hos Picadeli drar man nytta av ny teknik för att skapa både bättre kundupplevelser och minska matsvinnet.

– Vi optimerar varje enskild butiks salladsbar och hur mycket som ska beställas. Vi kan ha 50 olika produkter – och allt ska konsumeras så snart som möjligt. Vi har lyckats få ned svinnet till ett minimum, något som är en utmaning för matindustrin, berättar Jonas Landström, CTO på Picadeli.

Realtidsdata för full kontroll

2013 tog Picadeli ett stort steg in i digitaliseringen med utvecklingen av en uppkopplad salladsbar, Arctic Salad Bar. Tekniken gör det möjligt att hålla koll på varje produkt digitalt med hjälp av uppkoppling som tillhandahålls av Tele2 IoT. Tekniken är nära nog osynlig för slutkunden. Bara några digitala skyltar vittnar om att det är betydligt mer avancerat än en traditionell gör-det-själv-disk. I själva verket är salladsbarerna helt uppkopplade med flera tekniker som gör att driftsäkerheten är nära 100 procent. De skickar en stor mängd information i realtid om bland annat produkternas hållbarhet och eventuella temperaturavvikelser. De ansvariga i butikerna arbetar i ett modernt gränssnitt där den som beställer kan se exakt hur allt beräknats och vilka konsekvenserna blir om det sker ändringar i ordern.

– Eftersom vi får data om varje enskild produkt kan vi beräkna vad butiken behöver beställa för att hålla allt fräscht. De som sköter salladsbaren kan beställa rätt produkter i exakt rätt mängd. Allt sköts av våra algoritmer, förklarar Jonas Landström.

Hela systemet gynnar butiker och kedjor, och förbättrar i slutänden även kundupplevelsen. Maten hålls färsk, rätt råvaror finns i lager och matsvinnet blir lågt.

Merparten av all teknik är utvecklad internt. Det är något som Jonas Landström uppskattat från start. Det fanns inte ett arv av gamla strukturer och bolaget har i många år kunnat vara både innovativa och framåtlutade inom både teknikutveckling och digitalisering.

– Vi fokuserar på vad som är rimligt och möjligt att lösa, vart vi vill och vad kunderna vill, säger Jonas Landström.

Kundbehov går hand i hand med tekniken för Jonas Landström. Ett exempel är den avancerade maskininlärning som gör att Picadeli kan analysera historiska data, väderprognoser och helgdagar för att göra prognoser för konsumtionen. Det gör att Picadeli kan skapa skräddarsydda beställningar för varje butik. Ett exempel är när det blir soliga dagar. Då ökar ofta salladsförsäljningen, och systemet kan automatiskt justera beställningen för att möta den ökande efterfrågan.

En positiv trend

Dagens inflation och höga räntor gör att många ser över sina vardagsutgifter. Allt fler väljer salladsbaren framför restaurangens lunch, en trend som är till fördel för Picadeli.

– Att vi är prisvärda är otroligt viktigt. Vi ska inte vara ett koncept enbart för människor som har råd att äta nyttigt. Vi ser att prisskillnaden har ökat mellan en lunch på stan och vår salladsbar. Det gör skillnad för vår försäljning, och i fjol hade vi vårt bästa år hittills, säger Jonas Landström.

Från början krävdes det nästan en heltidstjänst för att sköta salladsbaren. Den tiden har kapats rejält tack vare att Picadelis system blivit allt mer utvecklat. Kombinationen av datainsamling, uppkoppling och maskininlärning har optimerat allt. Idag behövs bara strax över två timmar för att sköta salladsbaren en hel dag.

Idag växer bolaget både lokalt och globalt. I Sverige finns Picadeli på orter som tidigare haft ett begränsat antal restauranger. Nu finns ett fullgott och nyttigt alternativ till den lokala pizzerian eller thairestaurangen. Det har också lett till att nya målgrupper hittat till matbutikerna, inte sällan med högre krav på hållbar och nyttig kosthållning.

Hållbarhet spelar en stor roll i hela kedjan. Picadeli har tagit bort rött kött från alla salladsbarer och marknadsför alternativa veganska proteiner. De tar också itu med problemet med förpackningsavfall genom att fasa ut plast och införa papperslock.

– En tredjedel av alla klimatavtryck är relaterade till vår matproduktion. En lunch från Picadeli har hälften av klimatavtrycket från en standardlunch. Vi har fasat ut tillbehör som köttbullar, skinka och bacon, säger Jonas Landström.

IoT-anslutning en avgörande framgångsfaktor

Picadeli har gjort salladsbarer till en tjänst, och med realtidsdata om varje produkt kan de åtgärda problem snabbt och även förse kunderna med en konsekvent högkvalitativ produkt.

– Den största fördelen med att lägga till IoT-anslutning är att vi har en lösning för alla mobila internetanslutningar. Det gör att vi kan övervaka allt från ett ställe, ha kostnadskontroll och göra det så enkelt som möjligt för återförsäljarna som installerar salladsbarerna. Tele2 IoT har gett oss den vägledning och den kombination av funktioner som vi behövde, allt till ett konkurrenskraftigt pris, säger Jonas Landström.

– Det är ett nöje att jobba med företag som Picadeli som gör allt noga och med stor seriositet. Att få koppla upp och se till att salladsbarerna i Europa går att nå på distans har varit både kul och spännande, säger Tele2s Key Account Manager Anders Jutered.

– IoT har varit mycket viktigt för vår internationella tillväxt, fortsätter Jonas Landström. Att kunna ansluta salladsbarerna utan LAN-anslutning i butiken har varit avgörande.

När det gäller framtiden hjälper data företaget att bygga nya värdeerbjudanden.– Ett nästa steg för oss är att titta på hur vi kan använda den data vi får in för att skapa ännu bättre upplevelser för våra miljontals kunder, förklarar Jonas Landström. Vi kommer att göra detta med Tele2 IoT när vi fortsätter att flytta fram gränserna för vår verksamhet.

IoT från Tele2 Företag

IoT, internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i - det handlar om de utmaningar du vill lösa. Oavsett om målet är automatiserade fordon, sjukvård på distans, industri 4.0, smarta städer eller något annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör. Här kan du läsa mer om vad IoT kan möjliggöra för din verksamhet.

IoT från Tele2 Företag

IoT, internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i - det handlar om de utmaningar du vill lösa. Oavsett om målet är automatiserade fordon, sjukvård på distans, industri 4.0, smarta städer eller något annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör. Här kan du läsa mer om vad IoT kan möjliggöra för din verksamhet.