FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Det hållbara företagandet

Kraven, förväntningarna och vinsterna för svenska företag

En fråga som berör oss alla

Hållbarhetssatsningar blir en alltmer självklar och integrerad del av verksamheten för svenska företag, myndigheter och organisationer. Dels för att vi ser ökade lagkrav, men också för att miljö- och klimatpåverkan är en av vår tids stora frågor, och något som berör oss alla.

På Tele2 Företag vill vi hjälpa våra kunder till ett mer hållbart företagande, genom insikter och genom tjänster och lösningar som kan bidra. Som en del i detta arbete släpper vi, i samarbete med Kantar Sifo, den här rapporten där 400 beslutsfattare har fått svara på frågor om hållbarhetsarbete både i den egna verksamheten och i stort.

En fråga som berör oss alla

Hållbarhetssatsningar blir en alltmer självklar och integrerad del av verksamheten för svenska företag, myndigheter och organisationer. Dels för att vi ser ökade lagkrav, men också för att miljö- och klimatpåverkan är en av vår tids stora frågor, och något som berör oss alla.

På Tele2 Företag vill vi hjälpa våra kunder till ett mer hållbart företagande, genom insikter och genom tjänster och lösningar som kan bidra. Som en del i detta arbete släpper vi, i samarbete med Kantar Sifo, den här rapporten där 400 beslutsfattare har fått svara på frågor om hållbarhetsarbete både i den egna verksamheten och i stort.

Hållbarhet allt viktigare för Sveriges företagare

Att hållbarhet tar allt större plats hos Sveriges företagare råder ingen tvekan om. Allt fler företagare sätter hållbarhetsfrågan högt på agendan och 8 av 10 uppger att hållbarhetsarbetet är kritiskt för verksamheten.

Extra viktig är hållbarheten hos de större företagen. Där upplever hela 97 % att hållbarhet är viktigt eller mycket viktigt för verksamheten. Men även hos mindre företag ser vi en klar majoritet, då 73 % av beslutfattarna svarar att hållbarhet är viktigt eller mycket viktigt. Miljöfrågor är det område som flest företag inkluderar i sitt hållbarhetsarbete, men hos större företag är det vanligt att även sociala frågor som jämställdhet och mänskliga rättigheter inkluderas.

Hållbarhet allt viktigare för Sveriges företagare

Att hållbarhet tar allt större plats hos Sveriges företagare råder ingen tvekan om. Allt fler företagare sätter hållbarhetsfrågan högt på agendan och 8 av 10 uppger att hållbarhetsarbetet är kritiskt för verksamheten.

Extra viktig är hållbarheten hos de större företagen. Där upplever hela 97 % att hållbarhet är viktigt eller mycket viktigt för verksamheten. Men även hos mindre företag ser vi en klar majoritet, då 73 % av beslutfattarna svarar att hållbarhet är viktigt eller mycket viktigt. Miljöfrågor är det område som flest företag inkluderar i sitt hållbarhetsarbete, men hos större företag är det vanligt att även sociala frågor som jämställdhet och mänskliga rättigheter inkluderas.

Positiv förväntan på högre krav

De tillfrågade företagens beslutsfattare är överens om att hållbarhet är viktigt redan idag, men en majoritet av de svarande tror dessutom att kraven på hållbarhetsarbetet kommer att öka ännu mer under de närmaste åren. De planerar även att lägga ett större fokus på hållbarhet i den egna verksamheten. De förväntade högre hållbarhetskraven upplevs inte som något negativt. I synnerhet de företag som ännu inte kommit så långt i sitt arbete säger sig vilja satsa mer på hållbarhet framöver.

Mest positiva både till ökade krav och större eget fokus på hållbarhet är hållbarhetscheferna. Hela 95 % svarar att de kommer att ha mer fokus på hållbarhetsarbete under de kommande 5 åren.

Positiv förväntan på högre krav

De tillfrågade företagens beslutsfattare är överens om att hållbarhet är viktigt redan idag, men en majoritet av de svarande tror dessutom att kraven på hållbarhetsarbetet kommer att öka ännu mer under de närmaste åren. De planerar även att lägga ett större fokus på hållbarhet i den egna verksamheten. De förväntade högre hållbarhetskraven upplevs inte som något negativt. I synnerhet de företag som ännu inte kommit så långt i sitt arbete säger sig vilja satsa mer på hållbarhet framöver.

Mest positiva både till ökade krav och större eget fokus på hållbarhet är hållbarhetscheferna. Hela 95 % svarar att de kommer att ha mer fokus på hållbarhetsarbete under de kommande 5 åren.

Interna och externa drivkrafter

Att många företag satsar mycket på hållbarhetsarbete kan förklaras med att de upplever ökade krav från ledningsgrupp, styrelse och ägare, kunder och medarbetare. Det är också tydligt att arbetet måste drivas inifrån organisationen för att verkligen ta fart. Högst ambitioner i hållbarhetsarbetet uppvisar stora och medelstora företag – här är det hela 9 av 10 företag som gör mer än lagen kräver.

Viljan att leva upp till lagkrav och att bidra till samhället är en viktig drivkraft, men för många företag handlar det också om att stärka varumärket, vara konkurrenskraftig och leva upp till kundernas förväntningar. Här verkar drivkrafterna alltså även handla om att främja bilden av det egna företaget som ett hållbart och attraktivt val.

Interna och externa drivkrafter

Att många företag satsar mycket på hållbarhetsarbete kan förklaras med att de upplever ökade krav från ledningsgrupp, styrelse och ägare, kunder och medarbetare. Det är också tydligt att arbetet måste drivas inifrån organisationen för att verkligen ta fart. Högst ambitioner i hållbarhetsarbetet uppvisar stora och medelstora företag – här är det hela 9 av 10 företag som gör mer än lagen kräver.

Viljan att leva upp till lagkrav och att bidra till samhället är en viktig drivkraft, men för många företag handlar det också om att stärka varumärket, vara konkurrenskraftig och leva upp till kundernas förväntningar. Här verkar drivkrafterna alltså även handla om att främja bilden av det egna företaget som ett hållbart och attraktivt val.

Ett nytt sätt att vinna affärer

Hållbarhetsarbetet ger även ekonomiska fördelar – 1 av 3 större företag anger att de har vunnit affärer tack vare sitt hållbarhetsarbete. 6 av 10 tror också att hållbarhetsarbete kan skapa tillväxt i den egna verksamheten. Genomgående ser vi att företag med ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete oftare uppger att de både vunnit affärer och skapat vinster för företaget. De är dessutom mer positiva inför framtiden och tror att hållbarhetsarbetet i sig är en väg till högre tillväxt i den egna verksamheten.

Ett nytt sätt att vinna affärer

Hållbarhetsarbetet ger även ekonomiska fördelar – 1 av 3 större företag anger att de har vunnit affärer tack vare sitt hållbarhetsarbete. 6 av 10 tror också att hållbarhetsarbete kan skapa tillväxt i den egna verksamheten. Genomgående ser vi att företag med ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete oftare uppger att de både vunnit affärer och skapat vinster för företaget. De är dessutom mer positiva inför framtiden och tror att hållbarhetsarbetet i sig är en väg till högre tillväxt i den egna verksamheten.

Människor med mobiler Tele2 Företag puff
Människor med mobiler Tele2 Företag puff
Människor med mobiler Tele2 Företag puff
Människor med mobiler Tele2 Företag puff

It och telekom en bidragande faktor

Traditionella miljöfrågor som återvinning och val av drivmedel är det område som främst ingår i företagens hållbarhetsarbete, följt av sociala frågor och bolagsstyrning. Men 8 av 10 beslutsfattare ser även it och telekom som möjliggörare för ökad hållbarhet. I första hand handlar det om att minska andelen affärsresor och arbeta på distans, men även att skapa mer effektiva arbetsprocesser och öka andelen cirkulära lösningar.

När det gäller nyare teknik som Internet of Things och 5G verkar kopplingen till hållbarhet inte vara lika given. En anledning kan vara att telekombolagen inte själva kommunicerat kring tekniken som möjliggörare, men också att mediebevakningen haft mer fokus på de mer traditionella klimatfrågorna.

It och telekom en bidragande faktor

Traditionella miljöfrågor som återvinning och val av drivmedel är det område som främst ingår i företagens hållbarhetsarbete, följt av sociala frågor och bolagsstyrning. Men 8 av 10 beslutsfattare ser även it och telekom som möjliggörare för ökad hållbarhet. I första hand handlar det om att minska andelen affärsresor och arbeta på distans, men även att skapa mer effektiva arbetsprocesser och öka andelen cirkulära lösningar.

När det gäller nyare teknik som Internet of Things och 5G verkar kopplingen till hållbarhet inte vara lika given. En anledning kan vara att telekombolagen inte själva kommunicerat kring tekniken som möjliggörare, men också att mediebevakningen haft mer fokus på de mer traditionella klimatfrågorna.

Några insikter från undersökningen

  • Hållbarhet är verksamhetskritiskt för företag.

  • 51 % av företagen har helt eller delvis integrerat hållbarhet i verksamheten.

  • För 85 % av företagen är miljöfrågor en del av hållbarhetsarbetet.

  • 94 % av de större företagen säger att deras fokus på hållbarhet kommer att öka de närmaste åren.

  • Hållbarhet ger nya affärer.

  • 7 av 10 väljer hållbara leverantörer.

  • Företag är positiva till it/telekom som möjliggörare.

Några insikter från undersökningen

  • Hållbarhet är verksamhetskritiskt för företag.

  • 51 % av företagen har helt eller delvis integrerat hållbarhet i verksamheten.

  • För 85 % av företagen är miljöfrågor en del av hållbarhetsarbetet.

  • 94 % av de större företagen säger att deras fokus på hållbarhet kommer att öka de närmaste åren.

  • Hållbarhet ger nya affärer.

  • 7 av 10 väljer hållbara leverantörer.

  • Företag är positiva till it/telekom som möjliggörare.

Ett glädjande resultat

Hållbarhet är en kärnfråga för oss på Tele2. Det är därför glädjande att resultatet av undersökningen visar att detta är ett område som engagerar många, där en klar majoritet av företagen också vill bidra och göra mer för att minska sitt klimatavtryck och skapa en mer hållbar framtid.

Som telekomoperatör ser vi hur viktigt det är att vi fortsätter erbjuda hållbara lösningar till våra företagskunder. Vi behöver fortsatt bli bättre på att berätta om hur våra tjänster och produkter kan bidra till ökad hållbarhet, så att ännu fler företag upptäcker potentialen och använder it och telekom som verktyg i sin omställning till ett mer hållbart företagande.

Som kund hos Tele2 Företag kan du alltid känna dig trygg med att du gör ett bra val med oss som leverantör och samarbetspartner. Fyll i kontaktformuläret om du vill veta mer om hur vi kan bidra till en mer hållbar verksamhet för ditt företag.

Ett glädjande resultat

Hållbarhet är en kärnfråga för oss på Tele2. Det är därför glädjande att resultatet av undersökningen visar att detta är ett område som engagerar många, där en klar majoritet av företagen också vill bidra och göra mer för att minska sitt klimatavtryck och skapa en mer hållbar framtid.

Som telekomoperatör ser vi hur viktigt det är att vi fortsätter erbjuda hållbara lösningar till våra företagskunder. Vi behöver fortsatt bli bättre på att berätta om hur våra tjänster och produkter kan bidra till ökad hållbarhet, så att ännu fler företag upptäcker potentialen och använder it och telekom som verktyg i sin omställning till ett mer hållbart företagande.

Som kund hos Tele2 Företag kan du alltid känna dig trygg med att du gör ett bra val med oss som leverantör och samarbetspartner. Fyll i kontaktformuläret om du vill veta mer om hur vi kan bidra till en mer hållbar verksamhet för ditt företag.