MENY

Support
Rådgivning

Kundcase: Rejlers

Samarbete, partnerskap och gemensam utveckling nyckeln till framgång

Långsiktiga relationer och ömsesidigt lärande är målet

Digitala möten blev räddningen för många företag under pandemin. Teknikkonsultföretaget Rejlers fick mersmak och har nu valt Microsoft Teams som primär kommunikationstjänst i hela verksamheten.

– Mobilitet är viktigt för oss – och lär bli viktigare framåt, konstaterar Mats Rehnqvist som är CIO på Rejlers. Behovet av att kunna mötas och jobba oavsett var man befinner sig ökar och nu när vi sett att det fungerar vill vi satsa på en enhetlig plattform, fortsätter han.

Teams ingår sedan våren 2021 som en integrerad del i konceptet Telefoni som tjänst, där Tele2 Företag är helhetsleverantör sedan 2019. Samarbetet speglar Rejlers övergripande partnerstrategi som är att jobba med långsiktiga relationer och ömsesidigt lärande, både när det gäller kunder och leverantörer.

– Det viktiga är att utvecklas tillsammans. Dessutom känns det som att vi passar bra ihop kultur- och värderingsmässigt, i hur vi drivs av utmaningar, säger Mats Rehnqvist.

Samarbete och partnerskap

Rejlers är ett av Nordens större teknikkonsultföretag i samhällsbyggnadssektorn, med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Företaget erbjuder tekniska konsulttjänster inom områden som energi, telekom, säkerhet, byggnader, industri, infrastruktur och geosigma. Där ingår allt från förstudier och planering till design, konstruktion, projektering och projektledning.

– Genom att sätta samman experter med olika kompetenser tar vi fram innovativa, affärsmässiga och hållbara lösningar och skapar värde för våra kunder, säger Mats Rehnqvist.

Ett viktigt fokusområde just nu är miljöteknik och omställningen till ett hållbart, fossilfritt samhälle. Konnektivitet blir ett allt viktigare inslag i erbjudandet till kunderna, i takt med att allt mer infrastruktur kopplas upp och blir smart.

Även internt ökar behovet av stabil uppkoppling och framtidssäkra kommunikationslösningar. Rejlers 2 400 medarbetare, varav 1 100 i Sverige, arbetar till stor del ute hos kunderna, på kontor eller byggarbetsplatser. Under pandemin har många kopplat upp sig hemifrån, även om tunga CAD-tillämpningar krävt viss närvaro på kontoret.

Redan innan världen ställde om till distansarbete fanns långt gångna planer på att renodla kommunikationen kring Teams, i samband med standardiseringen kring Microsoft Office 365 och upphandlingen av telefoni som tjänst från Tele2 Företag. Idag, när videomöten blivit vardag, känns valet ännu mer självklart och befogat.

Under en övergångstid kördes Skype och Teams parallellt, men när medarbetarna i allt högre grad började arbeta digitalt blev det ohållbart med dubbla system.

– Det ringde på olika ställen på alla enheter och det blev svårt att hålla rätt på alla kontaktytor och kanaler, berättar Mats Rehnqvist.

Den lösning man fått på plats nu är enhetlig, smidig och betydligt mer effektiv. Kopplingen mellan Teams och telefoni är sömlös. Medarbetarna kan ringa till och från Teams och samtal från andra operatörsplattformar kopplas vidare. Hela kommunikationen är integrerad i Tele2 Företags tjänst.

– Det vi har gjort med Teams-telefoni är att samla all kommunikation på ett ställe. Införandet gick på det hela taget bra. Vår servicedesk var väl förberedd och dessutom genomförde vi ett antal användarutbildningar. Nu har vi också tagit med oss en del lärdomar för den fortsatta Teamsanvändningen.

Tele2 som helhetsleverantör

Att köpa Teams-telefoni som en tjänst från Tele2 Företag är ett medvetet val som ligger helt i linje med Rejlers IT-strategi: att frångå egen drift och i stället jobba med partners.

– Vi är en liten IT-avdelning och kan omöjligt hantera och sköta allt själva på ett effektivt sätt. Vi vill hellre ha starka och lyhörda partners som förstår våra behov och kan möta våra krav på kompetens, utveckling och säkerhet idag och framåt.

Lärande, långsiktighet och partnerskap är hörnstenar för hela Rejlers och samarbetet mellan Rejlers och Tele2 Företag är ett bra exempel.

Samarbetet började för mer än tio år sedan, med upphandlingen av datakommunikation där Tele2 Företag gick vinnande ur leken. För tre år sedan tillkom telefoni som tjänst, där Teams-funktionaliteten numera ingår som efterträdare till Lync och Skype.

– Vi gick ut brett i en upphandling 2018, och valet föll på Tele2 Företag som helhetsleverantör. Det var de som bäst uppfyllde våra krav på leverans och säkerhet, konstaterar Mats Rehnqvist.

Dessutom fanns en god relation sedan tidigare och en bra dialog mellan företagen. Samarbetet har inte varit helt friktionsfritt, men de problem som uppstått har lösts i konstruktiv anda.

– Så fungerar partnerskap, man utmanar varandra så att det blir en win-win-situation och ömsesidigt lärande, säger Mats Rehnqvist. Nya lösningar har lagts till efter hand, när behov har uppstått. Det har fungerat bra och förtroendet mellan oss har ökat.

Tele2 Företag står idag fortsatt för datakommunikation i form av WAN och IP/VPN, brandväggar och säkerhet samt växel och telefoni som tjänst, där Teams-telefoni ingår.

– Vi omprövar under vägen när det uppstår nya behov och gör upphandlingar löpande. Men vid vår sista upphandling när vi konkurrensutsatte leveransen av datakommunikation, kom vi ändå fram till att Tele2 Företag var bäst på alla punkter, säger Mats Rehnqvist.

Tydligheten när det gäller ansvar och roller och det faktum att det finns ett starkt incitament till gemensam utveckling är de främsta skälen till att arbeta med en helhetsleverantör, anser Mats Rehnqvist. Visst finns en risk att fastna i längre avtalstider, men fördelarna överväger – så länge man inte lutar sig tillbaka och slutar utvecklas.

– Vi utvärderar och benchmarkar, det ska man göra. Men det viktiga är att ha en bra diskussion och utmana varandra för att få till ett långsiktigt lärande kring lösningar, prisbild och ny teknik. säger Mats Rehnqvist.

Martin Paffrath som är account mananger på Tele2 Företag instämmer.

– Det är enormt givande att få arbeta i ett så djupt samarbete, med så många olika tjänster och funktioner, för ett kompetent företag som Rejlers.

Varför var Tele2 Företag bäst?

– Det är en kombination av konkurrenskraftigt pris och tjänsternas innehåll. Plus att det är en beprövad leverantör och en relation som har visat sig fungera bra, där våra kulturer passar bra ihop och berikar varandra, säger Mats Rehnqvists.

Vad är avgörande för att lyckas i ett partnerskap?

– Att ha respekt för varandra och föra en kontinuerlig dialog, så att det blir win-win. Om något inte fungerar tar vi upp det, så att vi kan reda ut problemen och fortsätta. Då blir det långsiktighet och lärande istället för kortsiktighet och prispress. Visst ska man benchmarka men det är för att båda ska utvecklas, konstaterar Mats Rehnqvist.

– Vi har många kontaktytor och lär mycket av varandra. Förutom att leverera kvalitet vill vi att resan ihop ska vara rolig. För några år sedan lagade vi till exempel mat ihop. Ett uppskattat event, som det fortfarande skojas om, berättar Martin Paffrath.

Vad händer i framtiden?

– Det ska bli spännande med utvecklingen av 5G och WiFi6. Jag tror det kommer att förändra mycket när det gäller mobilitet, då mer kapacitet ligger i molnet. Med rejält förbättrad uppkoppling som du bär med dig skapas en sömlös upplevelse som underlättar om fler jobbar hemifrån eller från annan plats. Det fysiska kontoret utmanas när man kan jobba effektivt och ha tillgång till system var som helst. Samtidigt blir det lättare att sätta upp mindre kontor, om nätverket inte är lika bundet till en byggnad utan allt ligger i molnet. Vi ser också nya möjligheter med VR och AR, AI och IoT både för oss och våra kunder. För Rejlers som samhällsbyggare är det mycket spännande på gång när det gäller digitalisering, smarta lösningar och framtidens uppkopplade infrastruktur, avslutar Mats Rehnqvist.

Lösningar

Rejlers har valt följande lösningar från Tele2 Företag:

Lösningar

Rejlers har valt följande lösningar från Tele2 Företag: