FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

OBEGRÄNSAD KOMMUNIKATION

- för företag, organisationer, kunder och medborgare

Kundkommunikation i världsklass

Vårt sätt att kommunicera och mötas förändras. Från att till största delen ha bestått av telefonsamtal sker idag en växande andel kontakter mellan kunder och leverantörer digitalt, via video, mejl och chatt. Ibland förekommer kontakten inte alls, utan frågor och ärenden löses via självservicetjänster eller AI-teknik.

Vårt sätt att kommunicera och mötas förändras. Från att till största delen ha bestått av telefonsamtal sker idag en växande andel kontakter mellan kunder och leverantörer digitalt, via video, mejl och chatt. Ibland förekommer kontakten inte alls, utan frågor och ärenden löses via självservicetjänster eller AI-teknik.

Men oavsett i vilka kanaler vi möts är det tydligt att kundservice och kundnöjdhet blir allt viktigare som konkurrensmedel för företagen. Och det personliga mötet spelar roll när det är riktigt viktigt – eller när det är viktigt på riktigt.

Men oavsett i vilka kanaler vi möts är det tydligt att kundservice och kundnöjdhet blir allt viktigare som konkurrensmedel för företagen. Och det personliga mötet spelar roll när det är riktigt viktigt – eller när det är viktigt på riktigt.

Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag
Framsida rapport Se kunden kundupplevelser Tele2 Företag

Se kunden - en rapport om dialogen med kunder och medborgare

Tekniken gör stora framsteg - men är vi redo att låta en chattbot eller ett AI-baserat verktyg vara det vi möter när vi kontaktar ett företag eller en aktör inom den offentliga sektorn?

För att ta reda på det har vi tagit fram rapporten Se kunden. Här tar vi reda på vilka kontaktvägar som faktiskt används, vilka som föredras samt hur medborgare och konsumenter ser på digitala hjälpmedel i allmänhet.

Vi vill genom denna rapport dela med oss av vad konsumenter och medborgare känner, önskar och tycker om service och support generellt, samt förmedla vad en utvald grupp av beslutsfattare planerar kring området framöver. Allt för att bidra till mer förståelse, insikter och inspiration kring hur vi alla kan utveckla kommunikationen med kunder och medborgare i ert företag eller organisation.

Se kunden - en rapport om dialogen med kunder och medborgare

Tekniken gör stora framsteg - men är vi redo att låta en chattbot eller ett AI-baserat verktyg vara det vi möter när vi kontaktar ett företag eller en aktör inom den offentliga sektorn?

För att ta reda på det har vi tagit fram rapporten Se kunden. Här tar vi reda på vilka kontaktvägar som faktiskt används, vilka som föredras samt hur medborgare och konsumenter ser på digitala hjälpmedel i allmänhet.

Vi vill genom denna rapport dela med oss av vad konsumenter och medborgare känner, önskar och tycker om service och support generellt, samt förmedla vad en utvald grupp av beslutsfattare planerar kring området framöver. Allt för att bidra till mer förståelse, insikter och inspiration kring hur vi alla kan utveckla kommunikationen med kunder och medborgare i ert företag eller organisation.

Så skapar våra kunder bättre kundkommunikation

Mittuniversitetet förenklar med digital kommunikation

Mittuniversitetet har genomfört en digitaliseringsresa och gått från traditionell telefonväxel till Teamsintegration. Resultatet är ett effektivt och digitalt arbetssätt med målet att använda så få system som möjligt.

- Det kan finnas flera bakomliggande system, men användaren ska bara behöva ett gränssnitt. Vi vill att det ska vara effektivt och enkelt. Det fungerar bra och vi är väldigt nöjda, konstaterar it-samordnare Peter Eriksson.

Mittuniversitetet förenklar med digital kommunikation

Mittuniversitetet har genomfört en digitaliseringsresa och gått från traditionell telefonväxel till Teamsintegration. Resultatet är ett effektivt och digitalt arbetssätt med målet att använda så få system som möjligt.

- Det kan finnas flera bakomliggande system, men användaren ska bara behöva ett gränssnitt. Vi vill att det ska vara effektivt och enkelt. Det fungerar bra och vi är väldigt nöjda, konstaterar it-samordnare Peter Eriksson.

Bättre kundupplevelse ger fler affärer

Hos Sefina Pantbank får alla kunder samma prioritet – oavsett om de ringer eller besöker en butik. Med hjälp av en digital telefonväxel och svarsservice hanteras varje månad tusen samtal som annars hade blivit obesvarade.

Kunderna är säkra på att alltid bli väl bemötta, och för Sefina Pantbank har den positiva kundupplevelsen lett till fler kunder och affärer.

Bättre kundupplevelse ger fler affärer

Hos Sefina Pantbank får alla kunder samma prioritet – oavsett om de ringer eller besöker en butik. Med hjälp av en digital telefonväxel och svarsservice hanteras varje månad tusen samtal som annars hade blivit obesvarade.

Kunderna är säkra på att alltid bli väl bemötta, och för Sefina Pantbank har den positiva kundupplevelsen lett till fler kunder och affärer.

Medborgarnytta i fokus för Järfälla kommun

I Järfälla kommun är målsättningen att erbjuda kvalitativ välfärd och bästa möjliga service till alla som bor och verkar i Järfälla. Med en snabbt växande befolkning och ökade krav på service och tillgänglighet för medborgarna ställs verksamheten ständigt inför nya krav på att fortsätta utvecklas, digitaliseras och moderniseras. Med Tele2 Företags Contact Center-lösning har kommunen kunnat minska svarstider samt öka tillgängligheten, spårbarheten och kvaliteten i medborgarnas kontakter med kommunen.

Medborgarnytta i fokus för Järfälla kommun

I Järfälla kommun är målsättningen att erbjuda kvalitativ välfärd och bästa möjliga service till alla som bor och verkar i Järfälla. Med en snabbt växande befolkning och ökade krav på service och tillgänglighet för medborgarna ställs verksamheten ständigt inför nya krav på att fortsätta utvecklas, digitaliseras och moderniseras. Med Tele2 Företags Contact Center-lösning har kommunen kunnat minska svarstider samt öka tillgängligheten, spårbarheten och kvaliteten i medborgarnas kontakter med kommunen.

Digitala och personliga möten går hand i hand

Det viktigaste för ett framgångsrikt företag är nöjda kunder, och en bra kundupplevelse börjar ofta med bemötandet hos företagets kundservice.

Två personer som känner till det här är Tele2 Företags kundservicechef Pierre Berriel samt Naira Muñoz som arbetar som teamcoach på vår kundservice. Se videon med Naira och läs intervjun med Pierre för att få höra deras tankar och insikter om vikten av en bra kundservice.

Digitala och personliga möten går hand i hand

Det viktigaste för ett framgångsrikt företag är nöjda kunder, och en bra kundupplevelse börjar ofta med bemötandet hos företagets kundservice.

Två personer som känner till det här är Tele2 Företags kundservicechef Pierre Berriel samt Naira Muñoz som arbetar som teamcoach på vår kundservice. Se videon med Naira och läs intervjun med Pierre för att få höra deras tankar och insikter om vikten av en bra kundservice.

Kunden har alltid rätt – men vet beslutsfattarna om det?

Att kunden är viktig råder det ingen tvekan om. Men när det kommer till kundservice är svaret mindre självklart. Bara 6 av 10 beslutsfattare ser kundservice som en strategisk konkurrensfördel värd att investera i.

Enligt Malin Anglert, chef för Tele2s och Comviqs kundserviceorganisation är svaret inte helt oväntat. I sitt fokus på ”kärnverksamheten” är det lätt att hamna fel. Då gäller det att kliva fram och påminna sig själv och sina kollegor om vilka man faktiskt arbetar för.

Kunden har alltid rätt – men vet beslutsfattarna om det?

Att kunden är viktig råder det ingen tvekan om. Men när det kommer till kundservice är svaret mindre självklart. Bara 6 av 10 beslutsfattare ser kundservice som en strategisk konkurrensfördel värd att investera i.

Enligt Malin Anglert, chef för Tele2s och Comviqs kundserviceorganisation är svaret inte helt oväntat. I sitt fokus på ”kärnverksamheten” är det lätt att hamna fel. Då gäller det att kliva fram och påminna sig själv och sina kollegor om vilka man faktiskt arbetar för.

RCS tar kommunikationen till nästa nivå 

En renässans för sms och meddelandetjänster är här. RCS-tekniken innebär en rikare och säkrare kundkommunikation i det som för många är den mest personliga och angelägna kanalen.

- Användaren får en bättre kommunikationsupplevelse och fler avancerade funktioner, och för avsändaren blir det möjligt att skapa mer varierat innehåll, förklarar Rickard Israelsson, som är produktspecialist för mobila lösningar på Tele2 Företag.

RCS tar kommunikationen till nästa nivå 

En renässans för sms och meddelandetjänster är här. RCS-tekniken innebär en rikare och säkrare kundkommunikation i det som för många är den mest personliga och angelägna kanalen.

- Användaren får en bättre kommunikationsupplevelse och fler avancerade funktioner, och för avsändaren blir det möjligt att skapa mer varierat innehåll, förklarar Rickard Israelsson, som är produktspecialist för mobila lösningar på Tele2 Företag.

Så blir kundservice en guldgruva av insikter

Kundservice är mer än frågor och svar. Det är företagets ansikte utåt, en viktig del av kundens upplevelse, och en guldgruva med information som kan förbättra din verksamhet. Allt det kan kundservice vara, förutsatt att människor och teknik samarbetar.

Krister Ohlin, produktansvarig för Contact Center på Tele2 Företag, berättar om hur din verksamhet kan nyttja företagets kundservice på bästa sätt.

Så blir kundservice en guldgruva av insikter

Kundservice är mer än frågor och svar. Det är företagets ansikte utåt, en viktig del av kundens upplevelse, och en guldgruva med information som kan förbättra din verksamhet. Allt det kan kundservice vara, förutsatt att människor och teknik samarbetar.

Krister Ohlin, produktansvarig för Contact Center på Tele2 Företag, berättar om hur din verksamhet kan nyttja företagets kundservice på bästa sätt.

Framtida kundmöten som är snart här

Drönare levererar beställningar 

Förväntningarna på att snabbt få beställningar levererade har ökat i takt med digitaliseringen. Idag finns flera lösningar tillgängliga, men de bygger fortfarande på samma princip om utkörning med bil. I framtiden är det mycket möjligt att vi i stället kommer se drönare som flyger ut leveranser. Drönare kan ta fågelvägen och leverera till svåråtkomliga ställen, utan några utsläpp. Kanske kommer drönaren till och med vara utrustad med en videokamera och en pekskärm för att kunna verifiera och signera att produkten är levererad. 

Självkörande bil som transporttjänst

Transportsektorn står inför en stor omställning med självkörande fordon och taxibranschen har redan gått igenom en tech-utveckling genom tjänster som Uber. I takt med utvecklingen av 5G, självkörande bilar och AI kan vi i framtiden stå inför en transporttjänst där taxin är ett autonomt fordon som vi kommunicerar med genom tal med en AI. 

Drönare levererar beställningar 

Förväntningarna på att snabbt få beställningar levererade har ökat i takt med digitaliseringen. Idag finns flera lösningar tillgängliga, men de bygger fortfarande på samma princip om utkörning med bil. I framtiden är det mycket möjligt att vi i stället kommer se drönare som flyger ut leveranser. Drönare kan ta fågelvägen och leverera till svåråtkomliga ställen, utan några utsläpp. Kanske kommer drönaren till och med vara utrustad med en videokamera och en pekskärm för att kunna verifiera och signera att produkten är levererad. 

Självkörande bil som transporttjänst

Transportsektorn står inför en stor omställning med självkörande fordon och taxibranschen har redan gått igenom en tech-utveckling genom tjänster som Uber. I takt med utvecklingen av 5G, självkörande bilar och AI kan vi i framtiden stå inför en transporttjänst där taxin är ett autonomt fordon som vi kommunicerar med genom tal med en AI. 

Kundmöten och afterwork i Metaverse 

Zoom och Teams i all ära, men i en framtida värld är användandet av endast video en förlegad teknik. Metaverse är i sin tidiga barndom, men är redan ett effektivt verktyg för att bygga digitala tvillingar. Med billigare och smidigare AR- och VR-enheter kommer både kundmöten och privata kontakter att förflyttas till en helt alternativ digital värld. Kanske till och med blir det afterwork där med kollegorna? 

Shoppa med digitalt ID via ansiktsanalys 

Idag använder kan vi använda våra mobiltelefoner i stället för bankkort när vi handlar våra matvaror. I kombination med självscanning finns det redan nu nästan obemannade matbutiker. Det är därför inte långt till att vi kan föreställa oss ett scenario där matbutiker blir autonoma. Med sensorer i varukorgen kan vi registrera vad vi ska köpa, och helt enkelt bara gå ut ur butiken med dem samtidigt som ansiktsanalys sköter betalningen.

Kundmöten och afterwork i Metaverse 

Zoom och Teams i all ära, men i en framtida värld är användandet av endast video en förlegad teknik. Metaverse är i sin tidiga barndom, men är redan ett effektivt verktyg för att bygga digitala tvillingar. Med billigare och smidigare AR- och VR-enheter kommer både kundmöten och privata kontakter att förflyttas till en helt alternativ digital värld. Kanske till och med blir det afterwork där med kollegorna? 

Shoppa med digitalt ID via ansiktsanalys 

Idag använder kan vi använda våra mobiltelefoner i stället för bankkort när vi handlar våra matvaror. I kombination med självscanning finns det redan nu nästan obemannade matbutiker. Det är därför inte långt till att vi kan föreställa oss ett scenario där matbutiker blir autonoma. Med sensorer i varukorgen kan vi registrera vad vi ska köpa, och helt enkelt bara gå ut ur butiken med dem samtidigt som ansiktsanalys sköter betalningen.

Mänskligheten i maskinen

Vem vill vi helst möta i kundservice, människa eller maskin?

Kundservice är en verksamhet i förändring, präglad av digitalisering och ökad självservice. Runt hörnet väntar en sofistikerad artificiell intelligens, redo att ta över allt från analys till dialog från sina mänskliga kollegor. Utvecklingen går snabbt, men hur redo är vi människor att interagera med artificiella representanter?

Mänskligheten i maskinen

Vem vill vi helst möta i kundservice, människa eller maskin?

Kundservice är en verksamhet i förändring, präglad av digitalisering och ökad självservice. Runt hörnet väntar en sofistikerad artificiell intelligens, redo att ta över allt från analys till dialog från sina mänskliga kollegor. Utvecklingen går snabbt, men hur redo är vi människor att interagera med artificiella representanter?

Så förbereder du dig för framtidens digitala kundmöte

I en uppkopplad värld är det kundens behov av smidiga tjänster som styr. Det gäller även i nästa steg när tekniker som AI, VR och nästa generations 5G-nät snabbt förändrar förutsättningarna för digitala möten – och synen på vad som alls är ett ”möte”.

Så förbereder du dig för framtidens digitala kundmöte

I en uppkopplad värld är det kundens behov av smidiga tjänster som styr. Det gäller även i nästa steg när tekniker som AI, VR och nästa generations 5G-nät snabbt förändrar förutsättningarna för digitala möten – och synen på vad som alls är ett ”möte”.

Digitala kommunikationslösningar skapar bättre kundupplevelser

Contact Center

En bra kundupplevelse börjar ofta med bemötandet hos företagets kundservice. Våra contact center-lösningar ger dig alla funktiner du behöver för att möta kundernas förväntningar.

SMS-tjänster

Gör kundkommunikationen mer personlig - skicka snabbt och säkert ut dina globala och lokala meddelanden från datorn till dina kunder med våra kostnadseffektiva och pålitliga SMS-tjänster.

Mötestjänster

Gör företagets digitala kundmöten lika effektiva och produktiva som de fysiska. Att medarbetare och kunder befinner sig på olika platser är inget hinder med våra användarvänliga mötestjänster.

Företagsväxel

Att vara tillgänglig för kunderna kan vara en avgörande faktor för verksamheten. Med våra skalbara och digitala växellösningar får dina kunder alltid rätt bemötande.

Bredband

Driftsäker, snabb och stabil uppkoppling för ditt företag i vårt kraftfulla bredbandsnät gör att du alltid kan vara tillgänglig för dina kunder.

RCS - Messaging Services

Med RCS kan du kommunicera direkt med dina kunder med utskick som är interaktiva, visuella och säkra, direkt till kundens mobiltelefon.

Svarsservice

Var du än befinner dig och vad du än gör, kan du vara säker på att ge dina kunder bra service och ett professionellt bemötande genom Tele2 Svarsservice.

Molntjänster

Ge dina medarbetare full överblick över kundens engagemang genom att göra all information tillgänglig i molnet. Ni kan samarbeta flexibelt även på distans, oberoende av enhet.

Ny teknik skapar bättre kundservice

Få har lyckats undgå de otroliga tekniska framsteg som har skett under de senaste åren. Självservicefunktioner väcker både förundran och förväntan på nästa steg i utvecklingen.

I vår rapport Se kunden är det tydligt att det fortfarande är den mänskliga kontakten som spelar störst roll i kundmötet. Men utan de tekniska stöden vet vi också att företag och organisationer sällan kan vara lika tillgängliga och snabba som kunder och medborgare önskar. 

Cecilia Malmgren är produktchef för digitala kanaler på Tele2 Företag. Här hör du henne berätta om hur vi arbetar med att förbättra den digitala upplevelsen för våra företagskunder och öka möjlighet till självbetjäning i vår portal Tele2 Service Online, genom att nyttja den teknik som finns att tillgå.

Ny teknik skapar bättre kundservice

Få har lyckats undgå de otroliga tekniska framsteg som har skett under de senaste åren. Självservicefunktioner väcker både förundran och förväntan på nästa steg i utvecklingen.

I vår rapport Se kunden är det tydligt att det fortfarande är den mänskliga kontakten som spelar störst roll i kundmötet. Men utan de tekniska stöden vet vi också att företag och organisationer sällan kan vara lika tillgängliga och snabba som kunder och medborgare önskar. 

Cecilia Malmgren är produktchef för digitala kanaler på Tele2 Företag. Här hör du henne berätta om hur vi arbetar med att förbättra den digitala upplevelsen för våra företagskunder och öka möjlighet till självbetjäning i vår portal Tele2 Service Online, genom att nyttja den teknik som finns att tillgå.

Tele2 vinner empatipris

Tele2 har utsetts till Sveriges mest empatiska telekombolag, enligt tävlingen Empati Gran Prix som baseras på Kundempati Index, där 4 000 kunder har fått betygsätta 46 olika företag.

- Vi är så klart väldigt stolta men inte helt nöjda än, förklarar Malin Anglert, Director Customer Operations på Tele2. Kunden är något vi alla har gemensamt oavsett vad man jobbar med, och vi har tagit stora steg genom att fokusera på kundupplevelsen genom hela bolaget, inte bara kundservice. Vi arbetar insiktsdrivet och samarbetar över avdelningstränserna, och det leder till att kunderna uppfattar oss som pålitliga och empatiska.

I artikeln Det empatiska företagandet får du veta mer om kopplingen mellan kundempati och framgång hos ett företag.

Tele2 vinner empatipris

Tele2 har utsetts till Sveriges mest empatiska telekombolag, enligt tävlingen Empati Gran Prix som baseras på Kundempati Index, där 4 000 kunder har fått betygsätta 46 olika företag.

- Vi är så klart väldigt stolta men inte helt nöjda än, förklarar Malin Anglert, Director Customer Operations på Tele2. Kunden är något vi alla har gemensamt oavsett vad man jobbar med, och vi har tagit stora steg genom att fokusera på kundupplevelsen genom hela bolaget, inte bara kundservice. Vi arbetar insiktsdrivet och samarbetar över avdelningstränserna, och det leder till att kunderna uppfattar oss som pålitliga och empatiska.

I artikeln Det empatiska företagandet får du veta mer om kopplingen mellan kundempati och framgång hos ett företag.