MENY

Support
Rådgivning
Med Tele2 som leverantör kan du fokusera på det viktigaste – din kärnverksamhet och dina kunder.
Dagligen skapar vi värde för mer än 100 000 företag och 82 % av alla kommuner och landsting.

Kom igång med Mobildata

Se innehåll och dokument

Här kan du läsa mer om hur du kopplar upp dig med din telefon för att få ut det mesta av din mobildata.

Mobilanslutning

När du ringer, svarar på telefonsamtal eller skickar SMS så använder din telefon en mobilanslutning. I Sverige använder du vårt mobilnät, som idag täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning.

Dataanslutning

När du surfar, använder appar eller skickar mejl som ansluter till Internet så kan telefonen skicka och ta emot data antingen via en mobildataanslutning, eller med en trådlös anslutning. Om din telefon är inställd att kunna använda båda uppkopplingstyperna samtidigt så väljer telefonen alltid den trådlösa anslutningen först.

Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via 3G, 4G eller 5G-nätet. Med 3G surfar man i upp till 25 Mbit/s. Tele2 delar 3G-nät med Telia. Hastigheterna i Tele2s egna 4G-nät är upp till 80 Mbit/s. 

5G

Redan nu finns Tele2s 5G-nät tillgängligt i Stockholm, Göteborg och Malmö för dig som har en 5G-redo telefon och abonnemanget Obegränsad. Tack vare 80 MHz-bandbredd på det så kallade ”C-bandet”, vilket är det frekvensband som alla mobiltillverkare globalt jobbar för att lansera sina kommande 5G-telefoner och produkter på, kommer Tele2s kunder från start nå hastigheter på över 1 Gbit/sekund. Detta är upp till fyra gånger snabbare än dagens 4G-nät. Läs mer om 5G här.

Upplever du att du inte får den hastighet som utlovas? Läs mer om vårt nät och bland annat hur du själv kan påverka din täckning. 

Trådlös anslutning

En väldigt bra sak med en trådlös anslutning är att den minskar mobildataanvändningen, vilket kan vara speciellt viktigt för dig som inte har ett obegränsat dataabonnemang. De vanligaste typerna av trådlös uppkoppling är WiFi och WLAN.

Såhär får du större datapaket: snabblänkar

Börja med att skicka ett sms till 72661 med texten DATA så får du snabbt veta vilket datapaket du har och/eller hur mycket datavolym och tid som återstår på det. 

Slut på surfen?

Fyll på mer här

Den extra data som du har köpt gäller i 6 månader. I alla abonnemang, förutom Fast pris Unlimited och Mobilt Obegränsad, kan du fylla på med datapaket men om du ofta får slut på data så rekommenderar vi istället ett abonnemang med större datamängd

Om du har Fast pris Unlimited eller Mobilt Obegränsad och får slut på data inom EU/EES, så kan du surfa vidare till ett rörligt pris. 

Här kan du läsa mer om våra datapaket för surf utomlands

För stora kunder/kunder med ramavtal så köper du extra datapaket via våra självservicetjänster eller genom att skicka ett sms med EUGB1, EUGB3 eller EUGB15 till 243.

Adressändring

Behöver du göra en adressändring är du välkommen att kontakta Kundservice