FELSÖKNING AV MOBILT BREDBAND
Se innehåll och dokument
Är det något som inte fungerar med ditt mobila bredband? Följ vår checklista, många gånger avhjälps felet genom att man följer råden här nedanför.
Börja här
Titta på vår täckningskarta för att se hur det ser ut där du befinner dig just nu.
I vår driftinformation ser du om det skulle vara problem i området du befinner dig i.
Prova att ansluta med en annan dator/telefon.
Är du inomhus – ställ utrustningen vid ett fönster och testa igen.
Prova enheten på en annan plats för att utesluta problem med ditt modem/router eller din dator.
Ställ om din anslutning till 3G, då vet du om du bara har problem med 4G eller tvärtom.
Täckningen kan variera även för ett litet område. Inomhus kan det skilja så pass att du vid ett fönster har full signalstyrka men fem meter in i byggnaden har signalstyrkan halveras. Små förflyttningar kan göra stor skillnad för din upplevelse, så om du kan, prova gärna på olika ställen i lokalen.
För dig med router
Kontrollera så att du är ansluten mot din router och inte mot ett annat nätverk (trådlöst).
Starta om routern
Om du kopplar upp dig mot routern via WiFi – koppla in en nätverks-/USB-kabel direkt in i routern. Du fick med en kabel i ditt startpaket. Detta brukar hjälpa om du har problem med hastigheten eller om du då och då får ett plötsligt avbrott på din uppkoppling.
Se till att routern står bra placerad. Routern ska gärna stå öppet och nära ett fönster för bästa möjliga täckning.
För dig med USB-modem:
Se efter så att SIM-kortet sitter korrekt i modemet.
Kontrollera att modemet sitter direkt i en USB-port i datorn. Ibland fungerar en port bättre än en annan, prova en annan USB-port i din dator.
Använder du en USB-hub, koppla in ditt modem utan denna.
Om du hör USB-ljudet ”plug in/out” under tiden modemet sitter i datorn kan det vara så att det glappar mellan modemet och USB-porten. Prova modemet i en annan dator, eller i en annan USB-port, för att se om det beror på modemet eller datorns USB-port.
Om du har problem med dålig täckning så kan du prova en USB-förlängningskabel och lägga modemet i närheten av ett fönster.
Funkar det fortfarande inte? Ring oss på Kundservice, så felsöker vi gemensamt fram rotorsaken till de problem du upplever med ditt mobila bredband.
Vanliga frågor och svar
Hur kan jag se min dataförbrukning?
Genom att logga in i Mitt Tele2 Företag kan du se mer detaljerad information om din dataförbrukning.
Hur fyller jag på min data?
Om du har slut på data till ditt abonnemang kan du fylla på här eller genom att skicka sms enligt tabellen nedan. Där kan du välja hur mycket data som du vill fylla på med. All extra data du köper till kan användas på samma sätt inom EU/EES-länderna som i Sverige. Du kan betala det nya datapaketet med kreditkort, faktura eller sms.
Skicka sms-kod enligt nedan till 72661 (pris exkl. moms):
EUGB1 = 1 GB för 79 kr
EUGB3 = 3 GB för 189 kr
EUGB15 = 15 GB för 379 kr
Vad räcker min datamängd till?
Skicka ett sms till 72661 med texten DATA så får du snabbt veta vilket datapaket du har och/eller hur mycket datavolym och tid som återstår på det. Genom att logga in i Mitt Tele2 Företag kan du se mer detaljerad information om din dataförbrukning.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.