FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

FELSÖKNING AV MOBILT BREDBAND

Se innehåll och dokument

Är det något som inte fungerar med ditt mobila bredband? Följ vår checklista, många gånger avhjälps felet genom att man följer råden här nedanför.

Börja här

  • Titta på vår täckningskarta för att se hur det ser ut där du befinner dig just nu.

  • I vår driftinformation ser du om det skulle vara problem i området du befinner dig i.

  • Prova att ansluta med en annan dator/telefon.

  • Är du inomhus – ställ utrustningen vid ett fönster och testa igen.

  • Prova enheten på en annan plats för att utesluta problem med ditt modem/router eller din dator.

  • Ställ om din anslutning till 3G, då vet du om du bara har problem med 4G eller tvärtom. 

Täckningen kan variera även för ett litet område. Inomhus kan det skilja så pass att du vid ett fönster har full signalstyrka men fem meter in i byggnaden har signalstyrkan halveras. Små förflyttningar kan göra stor skillnad för din upplevelse, så om du kan, prova gärna på olika ställen i lokalen.

För dig med router

  • Kontrollera så att du är ansluten mot din router och inte mot ett annat nätverk (trådlöst).

  • Starta om routern

  • Om du kopplar upp dig mot routern via WiFi – koppla in en nätverks-/USB-kabel direkt in i routern. Du fick med en kabel i ditt startpaket. Detta brukar hjälpa om du har problem med hastigheten eller om du då och då får ett plötsligt avbrott på din uppkoppling.

  • Se till att routern står bra placerad. Routern ska gärna stå öppet och nära ett fönster för bästa möjliga täckning.

För dig med USB-modem:

  • Se efter så att SIM-kortet sitter korrekt i modemet.

  • Kontrollera att modemet sitter direkt i en USB-port i datorn. Ibland fungerar en port bättre än en annan, prova en annan USB-port i din dator.

  • Använder du en USB-hub, koppla in ditt modem utan denna.

  • Om du hör USB-ljudet ”plug in/out” under tiden modemet sitter i datorn kan det vara så att det glappar mellan modemet och USB-porten. Prova modemet i en annan dator, eller i en annan USB-port, för att se om det beror på modemet eller datorns USB-port.

  • Om du har problem med dålig täckning så kan du prova en USB-förlängningskabel och lägga modemet i närheten av ett fönster.

Funkar det fortfarande inte? Ring oss på Kundservice, så felsöker vi gemensamt fram rotorsaken till de problem du upplever med ditt mobila bredband.