SUPPORT FÖR FAKTURAFRÅGOR
Frågor och svar
Hur läser jag av min faktura?
Fakturans utseende
Våra fakturor har utformats för att göra det så enkelt som möjligt att hitta det du behöver för att betala. I den gröna rutan på framsidan hittar du OCR-nummer, förfallodag, belopp att betala och våra bank- och plusgironummer.
Uppe till vänster finns ditt kundnummer samt det eller de telefonnummer som fakturan avser. Om du har fler än ett abonnemang så är det bara ett nummer som kommer synas här. Resterande abonnemang och nummer syns i fakturaspecifikationen. På fakturaspecifikationen finner du mer detaljerad information om dina tjänster samt PUK-kod för respektive abonnemang.
I pratbubblan till höger ser du på vilka sätt du kan komma i kontakt med oss och hur du enkelt får svar på vanliga frågor. Här finns också aktuella tips om sånt som vi tror att du kan ha nytta av.
Din första faktura
Vi fakturerar alltid alla avgifter i efterskott. Detta innebär att din första faktura kommer innehålla abonnemangs- och trafikkostnader från det datum du tecknade tjänsten till den sista i månaden.
Vi fakturerar alltid i hela månader. Har du därför tecknat ditt abonnemang mitt i månaden kan din första faktura komma att vara högre än väntat. Exempel: Du har tecknat ditt abonnemang 14:e februari. Då vi fakturerar hela månader skickar vi inte ut någon faktura förrän i april. Fakturan kommer då innehålla avgifter från 14/2-28/2 och 1/3-31/3
Fakturor i Mitt Tele2 Företag
I Tele2 Work har du som är administratör alltid tillgång till din fakturainformation. Här kan du även enkelt betala dina fakturor genom att klicka på "Fakturor" ->"Översikt" och sedan välja att betala dina obetalda fakturor direkt med antingen Visa eller MasterCard. Logga in eller registrera ett konto på Mitt Tele2 Företag.
Hur ändrar jag min betalningsmetod?
Förenkla din betalningsmetod och slipp faktureringsavgiften genom att aktivera Autogiro (fyll i denna blankett och skicka den till oss) eller genom att byta till PDF-faktura.
Vad har Tele2 för bank-/ och postgironummer?
Om du ska betala in en faktura kan du göra det till vårt bankgiro- eller plusgirokonto.
Om ditt fakturanummer börjar på 1011 eller 1012 (totalt 13 siffror) använder du följande uppgifter:
Bankgiro 5707-9055 PlusGiro 936600-6
Om ditt fakturanummer börjar på 20/21 eller 40 (totalt 12 siffror) använder du följande uppgifter:
Bankgiro 5098-4186 PlusGiro 4818002-0
Kom ihåg att du behöver ange kundnummer eller OCR-nummer i meddelandefältet.
Om du vill betala din faktura från utlandet behöver du ange följande uppgifter på inbetalningskortet:
BIC (SWIFT): NDEASESS IBAN: SE16 9500 0099 6026 0146 2415 Account: 146241-5 Ange det fakturanummer som betalningen avser. Bank: Nordea
Varför är min faktura högre än normalt?
Här är några exempel på vad det kan bero på:
Köp av innehållstjänster så som en Blocket-annons.
Samtal/sms till utlandet.
Användande i utlandet.
Köp av extra datapaket.
Byte till ett abonnemang med en högre månadskostnad.
Hur påverkar Skatteverkets momsregler min faktura?
Den 1 april 2021 infördes bestämmelser gällande omvänd skattskyldighet. De bestämmelserna innebär att du som kund själv ska redovisa momsen för vissa varor, om summan för varorna överstiger 100 000 kr (på en enskild faktura). Gå in på skatteverket.se och skriv in ”handel med vissa varor” i sökfältet för att läsa mer om bestämmelserna, eller kontakta Skatteverket på 0771- 567 567 vid frågor.
Läs vad bestämmelserna innebär för dig som befintlig kund.
Kontakta kundservice
Behöver du hjälp eller rådgivning? Kontakta oss via mejl eller ring oss på 90 444.