Fast telefoni via kopparnät

Vi säljer inte längre Fast telefoni via mobilnätet, men har självklart fortsatt support för tjänsten.

Fast telefoni via kopparnätet är den klassiska analoga anslutningen för telefon, telefax, kortterminal eller modem som ansluts via telefonjacket. 

Här kan du läsa om tilläggstjänster, se våra vanliga frågor och svar samt få tips om vad du kan göra när din fasta telefoni inte fungerar. 

Telefonsvarare och vidarekoppling

Telefonsvarare är en tilläggstjänst och den beställer du av oss på kundservice. När telefonsvararen är aktiverad kan du, om du har en telefon med knappsats, själv lägga in en vidarekoppling på ditt abonnemang. Om du vill aktivera en vidarekoppling men inte är i närheten av din telefon, kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Nedan finner du instruktioner för hur du använder telefonsvararen.

Telefonsvarare och vidarekoppling

1. Lyft luren
2. Tryck *21*ditt nummer och sedan numret som du ska vidarekoppla till. Avsluta med #

1. Lyft luren
2. Tryck #21#

1. Lyft luren
2. Tryck *61*, följt av numret du ska vidarekoppla till. Avsluta med #

1. Lyft luren
2. Tryck *67*ditt nummer. Avsluta med #. 

Du kan välja mellan 5-60 sekunder. 1 signal motsvarar ungefär 6 sekunder.
Exempel: Vill du till ändra tiden till exempelvis 25 sekunder gör du såhär:1. Lyft luren
2. Tryck *61*, följt av numret du ska vidarekoppla till. Tryck sedan *25. Avsluta med #.

1. Lyft luren
2. Tryck #61#

Mer om fast telefoni

Vad kan jag göra när min fasta telefoni inte fungerar?

  • Koppla ur alla telefoner och annan utrustning som är inkopplad mot huvudjacket. Vänta minst 2 minuter för att en eventuell kortslutning ska korrigeras.

  • Koppla därefter bara in en telefon i huvudjacket och lyssna efter en kopplingston. Använd inte en trådlös telefon vid detta test.

  • Får du ingen ton, prova med en annan telefon. Detta är viktigt för att säkerställa att det inte är telefonen du har använt som är trasig.

Om detta inte hjälper, kontakta kundservice för support. Tänk på att du behöver ringa från en mobiltelefon eller ett annat fastnätsnummer.

  • Sätt mellanproppen i första jacket.

  • Anslut inte någon sladd till mellanproppen och inte heller någon annan utrustning till jacket.

  • Koppla in en telefon till ett annat telefonjack.

  • Om du inte får kopplingston har du hittat huvudjacket.

  • Om du får kopplingston sätter du mellanproppen i ett annat jack och testar telefonen igen.

Ja, du kan aktivera en vidarekoppling under tiden din telefoni är felanmäld. Tjänsten är kostnadsfri och under tiden felsökningen pågår är samtalen till det vidarekopplade numret kostnadsfria. Denna rabatt aktiveras dagen efter att felanmälan är skapad. Tekniker har sedan 5 arbetsdagar på sig att åtgärda felet. Du blir kontaktad när din felanmälan är klarrapporterad.

Om du vill avsluta ett abonnemang kontaktar du kundservice på telefon 90 444. Du har en månads uppsägningstid på ditt abonnemang om du har tecknat det mellan den 1 oktober 2014 och den 8 januari 2020. Alla abonnemang tecknade utanför den perioden har tre månaders uppsägningstid.

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan. 

Kontakta oss